Poznámky z prvního dne testů
Na okruhu u španělské Barcelony byla zahájena série šesti dní oficiálního testování před zahájením sezony v polovině března Velkou cenou Austrálie. Zatímco časy jsou věc jedna, možná zajímavější jsou již konkrétní postřehy pozorovatelů a odborníků po prvním dni testů.
Ještě před pár lety se to zdálo nemyslitelné, ale letos poprvé jsou předsezonní testy vysílány kompletně, a to včetně anglického komentáře za podpory britské Sky Sports a s použitím televizní grafiky tak, jak ji znají diváci televizních přenosů české Sport1 a Sport2. Přenosy jsou dostupné na oficiálním webu F1.com přes službu F1TV Pro. Služba však není dostupná v České republice ani na Slovensku.
Mnozí fanoušci jsou zmateni tím, že služba není dostupná, i když si ji koupí. Nejspíš ale mají koupenou službu nižší úrovně F1 TV Access. Pokud si přeci jen pořídí službu F1 TV Pro, na což je potřeba obvykle platební karta země, kde je služba dostupná, je pak nutné pomocí služby VPN simulovat prostředí některé z povolených zemí. Zákaz vyplývá většinou z existence smluv s televizními stanicemi, ale takový zákaz se pro oficiální předsezonní testy jeví jako zbytečné ze strany vedení F1.
V dnešní době je už jen těžko pochopitelné, pokud tomu nebrání komerční aspekty, jako je například smluvní exkluzivita, že takové služby nejsou dostupné po celém světě. Ve středu Evropy nemožnost legálně a pohodlně sledovat například závody IndyCar je frustrující. Snad se v dnešní digitální éře již brzy dočkáme digitálních vymožeností.
V úvodu dne ještě narychlo představily své vozy Haas, Alfa Romeo a k vidění byl i černě zabarvený Renault.
Vedení formule 1 toužilo na začátku testů nechat shromáždit všechny vozy F1 pro společné foto. Na to ale týmy nepřistoupily, údajně kvůli logistickým problémům. Zvládli to alespoň jezdci a jejích blízkost poodhalila pravý důvod neochoty týmů vystavit své vozy hromadně. Protože až takhle blízko svým soupeřům je prostě dostat nechtěly!
V oblasti techniky byly naplno zachyceny některé významné změny na autech. Tedy přinejmenším optické změny. Krásně je to vidět na srovnání vozů loňského a letošního McLarenu:
Není to případ jen McLarenu, ale také dalších. Možná nejvíce se to týká Renaultu, který se ale použitím černé barvy snaží skrývat detailní rysy svého auta. Myšlen je podstatně užší nos auta. Jde o cestu, na kterou se jako první vypravil Mercedes. Ten dodává motory a převodová řešení týmu Racing Point, který nepotěšil některé soupeře tím, že v podstatě zkopíroval čumák Mercedesu. No jo, ale opičit se je ve formuli 1 za a) běžné a za b) to není proti pravidlům. Majitel Racing Pointu Lawrence Stroll a šéf Mercedesu Toto Wolff k sobě mají dosti blízko, takže těch podobností může být více, a to není na mysli jen motor nebo převodovka. Podobně blízký vztah mají Ferrari a Haas nebo Red Bull a Alpha Tauri (dříve Toro Rosso). Ferrari zůstalo u staršího konceptu a postupně jej vyvíjí. Nemusí to být špatně, protože jak prozradil Adrian Newey ve své knize, výrazné změny z roku na rok jsou spíše projevem bezradnosti. Základem úspěchu je najít dobrý směr a ten postupně ladit. Ostatně Ferrari po skončení testů novinářům prozradilo, že pro letošek zvolilo jiný přístup. Vloni se Ferrari jevilo po skončení testů jako favorit, ale v úvodním závodě v Austrálii dostal co proto. Kvalifikační rychlost nemá Ferrari špatnou, musí zapracovat na t závodní. A ta se neprojeví umístěním na prvních místech výsledků z testovacích dní.
Max Verstappen byl během prvního dne testů při chuti. Dvakrát dostal smyk, když se snažil už od začátku najít hranice auta. Ostatní piloti s tímto přístupem souhlasí, i když se bojí velkých následků případné havárie. Šéfové týmu jízdu naplno podporují, protože bez ní by auto nebylo vystaveno potřebnému zatížení. A Verstappen má s Red Bullem a Hondou velké ambice. A s tím, jak se auto chová, byl po prvním dni Verstappen moc spokojen. Pozorovatelé na okruhu podle prvních dojmů potvrzují dobrou reakci auta při změně směru, což je pro formuli klíčové. Tu má dobrou také McLaren a samozřejmě Mercedes.
Diskuse k článku