Pouhý bod rozhodl o titulu – sezona 1981

Spousta sezon bývá označována jako ta nejlepší. Hodně z nich bylo ovlivněno několika faktory jako rivalita, kontroverze, dramatické závody až do posledních kol. Nejvíce vynášenou je však sezona 1982 ve které dokázalo vyhrát celkem jedenáct pilotů. Už příliš se však nemluví o sezoně předcházející, která právě dramatické sezoně 1982 položila základy.

Štítky: Historie Zveřejněno 17. 04 2020 — Lukáš Podstata

Někdy se může zdát, že právě sezona 1981 je kvůli dramatické sezoně 1982 většinou fanoušků opomíjena. S určitostí je však jisté, že základy kontroverzní a dramatické sezony 1982 byly položeny právě o rok dříve. Ačkoliv někdo může namítnou, že rok 1981 nepatřil mezi největší sportovní sezóny, určitě má nárok nato, aby byl považován za jeden z nejpodivnějších.

 Ještě před vypuknutím sezony se začala rýsovat jistá kontroverze. Týmy a vedení se nemohly dohodnou ohledně nových pravidel se kterými nesouhlasily především FOCA (asociace vedená Berniem Eccelstonem, která byla podporována mnoha nezávislými britskými týmy jako Williams či Brabham). Spor se vedl především ohledně zákazu tzv. „ground effectu“, který byl ve formuli 1 v předešlých sezonách dominantní. FOCA dokonce zašla tak daleko, že vedení formule 1 dala jasně najevo, že pokud nedojde k určitým úpravám, tak ze šampionátu odejdou a založí si vlastní.

Vše vyvrcholilo tím, že první závod, který mělo hostit Jihoafrické Kyalami se vůbec nepořádal pod hlavičkou oficiálního šampionátu, ale byl nazván jako technický závod Formula Libre. Zúčastnilo se ho devatenáct vozů a spoustu fanoušků, kteří si zakoupili vstupenky na úvodní podnik byla zklamána. Původní plán FOCA byl ale takový, že by týmy, které byly této skupiny součástí do Kyalami vůbec nepřicestovaly. Opak se nakonec stal pravdou a na startu se objevilo výše zmíněných devatenáct monopostů.

GP Monaka 1981.

Týmy po neoficiální GP Jižní Afriky se nakonec dohodly a podepsaly Concordskou smlouvu. Ročník 1981 byl tedy oficiálně odstartována až závodem v Long Beach. Williams chtěl v sezoně 1981 navázat na ročník předešlý, kde si britský tým dokázal uzmout jak pohár pro nejlepšího jezdce, tak pohár konstruktérů. Všechny však překvapil tým Brabham, který ignoroval pravidla o ground effectu a další kontroverze byla na světě.

Brabham ovšem mohl se svými vozy pokračovat, ale na dominantní Williams neměl. I tak ale většina týmů na nepovolený monopost protestovala a FISA (vedení šampionátu formule 1) nakonec po GP Argentiny kapitulovala a prohlásila, že monopost Brabham a jeho odpružení je v pořádku. Netrvalo dlouho a týmy přestavěly své monoposty, a to o co se celou zimu snažila FISA bylo rázem pryč a týmy opět začali v plné míře používat tak účinný ground effect.

Po celou sezonu byl nesmírně dominantní Williams, který dokázal obhájit pohár konstruktérů. Velká bitva mezi týmový kolegy Carlosem Reutemannem a Alanem Jonesem znamenala, že z jezdeckého titulu se mohl radovat Nelson Piquet, který tak získal svůj první ze tří jezdeckých titulů. Celkem z patnácti závodu dokázalo vyhrát sedm různých jezdců. Není tedy pochyb o tom, že i sezona 1981 by neměla být z historického hlediska opomenuta a to navíc na úkor sezony 1982, která je vlastně pokračováním kontroverze, těsných soubojů a velké rivality právě ze sezony 1981.

Gilles Villeneuve v monopostu Ferrari.

Diskuse k článku

Napsat komentář