Potenciál pro překvapivé výsledky – shrnutí pátečních tréninků GP Kanady

Vzhledem k neustále proměnlivému počasí, které je předpovídáno, by se mohlo jednat o závod v tom být ve správný čas na správném místě. Páteční běh tomu dal skvělou předzvěst.

Štítky: GP Kanady Zveřejněno 8. 06 2024 — GPF1.cz

To, co jsme se dozvěděli, se neodráží v časech, tak tak proměnlivé byly podmínky. Na začátku druhého tréninku bylo malé časové okno, kdy se dalo za lehkého mrholení zajet několik kol na slickách. Kdybyste tam zůstali na softech, zvýšili teplotu pneumatik a prostě jeli dál, byli byste rychlí. To se podařilo Astonům, a proto byl Fernando Alonso nejrychlejší a Lance Stroll třetí, Mercedes George Russella byl druhý.

Zdálo se, že Aston dokáže rychle generovat teplotu pneumatik – a to může být zlatý grál v závislosti na tom, jaké bude počasí v kritických okamžicích kvalifikace a závodu. Neexistovalo však žádné srovnání, které by dokázalo určit rozložení sil. Například obě Ferrari a oba McLareny se proháněly na nevhodných (pro dané podmínky) středních pneumatikách a zdánlivě měl každý jiné množství paliva.

Nemůžeme tedy s jistotou říci, kdo je kde, jen to, že ve hře je obvyklá čtveřice nejlepších týmů – a kromě nich by možná mohl být výhodou způsob, jakým Aston Martin pracuje s pneumatikami, pokud budou vhodné podmínky. Důležitější pro naše poznání byl velmi hladký povrch nové trati, který má v kombinaci s předpovědí počasí obrovský potenciál pro překvapivé výsledky.

Povrch superrychle schne v závodní stopě, což činí kontrast v přilnavosti ve stopě a mimo ni obzvláště záludným a což znamená, že je velmi snadné, že nastane stav, kdy nebudou vhodné ani slicky, ani přechodné pneu. Znamená to také, že jezdci budou velmi neradi vyjíždět mimo stopu.

Max Verstappen si myslí, že týmu Red Bull ve formuli 1 bude trvat nějaký čas, než dodá přepracované díly, které pomohou vyřešit problémy s jízdou po obrubnících.

Nizozemec má za sebou několik náročných závodů, v nichž ho soupeři McLaren a Ferrari porazili v Miami a Monaku kvůli potížím, s nimiž se jeho vůz RB20 potýkal na obrubnících a hrbolatých okruzích. Zdá se, že situace je způsobena tím, že si Red Bull kvůli agresivní snaze o dosažení aerodynamických zisků ponechal příliš málo mechanické svobody, aby mohl upravit nastavení jízdy bez snížení (aerodynamického) výkonu. Před očekávaným dalším náročným víkendem pro Red Bull v Kanadě Verstappen řekl, že navzdory velkému úsilí v Milton Keynes přijít svým potížím na kloub, není pravděpodobné, že by se našlo okamžité řešení.

“Chce to čas,” řekl. “Je třeba věci přepracovat, vymyslet na autě různé věci a na tom se pracuje.”

Verstappen zopakoval poznámky, které pronesl v Monaku, že problémy se světlou výškou jsou něco, s čím se Red Bull potýká již delší dobu, ale nyní skutečnost, že se ukázaly jako tak nákladné, znamená, že se jejich důležitost dostala do centra pozornosti.

“Je to problém od prvního dne platnosti nových předpisů a je to něco, o čem víme a co se nám zatím nepodařilo vyřešit,” řekl. “Myslím, že po Monaku jsme se opět probudili. Měli jsme v továrně spoustu dobrých schůzek a diskusí, kde mám pocit, že se na to teď trochu víc zaměřujeme a snažíme se to zlepšit. Mám pocit, že samozřejmě s tím, jak nás všichni dohánějí, se už přirozeně nemůžete spoléhat na svou výhodu, i když vaše jízda na obrubníku je špatná nebo cokoli jiného. Takže je to určitě potřeba napravit. Ale jo, jen to chce trochu času, aby se na autě opravdu udělaly řekněme velké změny, protože některé věci, náš design, se možná budou muset předělat nebo tak něco. A to s tím rozpočtovým limitem nejde.”

Lewis Hamilton má jasnou představu o tom, v čem by měl Mercedes na svém voze ještě zapracovat, aby snížil odstup od tří týmů před sebou.

“Myslím, že největším zlepšením, které přichází do letošního roku, je kvalita jízdy a schopnost dostat auto níže, což je to, co ostatní dokázali,” řekl. “Dále pak stabilita při nájezdu do zatáček. Auto je mnohem předvídatelnější, než kdy bylo, zejména v posledních několika letech, a zejména letos je mnohem stabilnější, takže můžeme být v zatáčkách odevzdanější. Ale vyváženost v zatáčkách je to, co nám chybělo a kde někteří ostatní udělali opravdu velký krok vpřed. Takže na tom se snažíme pracovat.”

Pokud by bylo po zbytek víkendu sucho, pravděpodobně bychom viděli strmý vývoj povrchu trati a zlepšující se úroveň přilnavosti – to se však pravděpodobně nestane. Meteo France uvádí 80% pravděpodobnost deště pro sobotní kvalifikaci – a i když je toto číslo pro závod nižší, pátek ukázal, že podmínky se mohou nejen rychle měnit, ale také být buď dramatické a silnější, než se předpovídalo (krupobití bičovalo paddock před prvním tréninkem), nebo výrazně lepší (trať se mezi tréninky vyhřívala ve slunečných, pečících podmínkách). To znamená, že trať bude mít problémy s pogumováním, což by mohlo zvýšit pravděpodobnost drolení předních pneumatik.

Zdá se, že Red Bull má v tomto směru navrch, ačkoli problémy s elektrickým pohonem, které postihly Verstappenův vůz RB20, by mohly brzdit jeho postup. Očekává se, že McLaren i Ferrari budou přibližně o 0,2 s pomalejší. Aston Martin měl v několika závodech po zavedení aktualizace problémy, ale mokré počasí by ho mohlo vrátit zpět do hry, protože podle našich údajů byl ve 2. tréninku nejlepší ve všech zatáčkách a pouze dva týmy byly rychlejší než oni na rovinkách.

Leclerc je po prvním dni v Montrealu povzbuzen, protože balíček Ferrari je “velmi konkurenceschopný” na suchu i na mokru.

Ačkoli se Ferrari nesoustředilo na časy na kolo, po celou dobu se pohybovalo na špici pořadí – Carlos Sainz a Leclerc se v úvodní šedesátiminutovce umístili na druhém a třetím místě a vítěz Velké ceny Monaka se v průběhu dne držel v první čtyřce.

Na otázku, zda se za volantem dozvěděl dostatečně dost, Leclerc odpověděl: “Myslím tím, že samozřejmě tolik, kolik je v těchto podmínkách možné. Na autě je velmi těžké cokoli dělat, protože pokaždé, když vyjedete, čelíte jinému pocitu z auta. “Ale celkově jsem spokojený, protože jsme velmi konkurenceschopní ve všech podmínkách. Nikdy jsme nebyli úplně na špici časových tabulek jen proto, že jsme nejeli čas ve správný čas v tréninku s nejsušší tratí atd. ale myslím, že každé kolo, které jsme jeli, jsme byli velmi konkurenceschopní, takže to je dobrá věc.”