Postřehy z předsezonních testů: Williams černým koněm středu pole?
S koncem předsezonních testů jsme dostali menší představu o tom, jak by mohlo vypadat rozložení sil. Překvapením je rozhodně Williams, který po celou dobu testů vypadal na své poměry velmi rychle.
Týmy absolvovaly celkem 3 896 kol, což je přes 21 tisíc kilometrů. V podstatě tedy přejely téměř půlku světa.
V Bahrajnu letos panovaly většinu času netradičně nízké teploty, v úterý dokonce pršelo a bylo pouze okolo 15 stupňů. Kromě toho celý program doprovázelo několik kuriozních situací. Zatímco v pondělí se o červené vlajky postaral výpadek proudu, tak v pátek byly testy zastaveny hned dvakrát. Dopoledne kvůli úlomkům skla na cílové rovince pod budkou startéra a odpoledne se v 10. zatáčce objevil autobus.
Testy otevřel nejrychlejším časem Lando Norris na McLarenu. Viděli jsme několik probrzdění a výletů mimo trať, nebo hodiny Liama Lawsona ve třetí zatáčce, ale k ničemu vážnějšímu nedošlo. Pondělí bylo jediným dnem, kdy se za volantem jednotlivých vozů vystřídali všichni piloti, přičemž dvojice Williamsu skončila v nejlepší desítce.
Ve čtvrtek se postaral o zdvižená obočí nejen na tamní poměry neobvyklý déšť, ale také Carlos Sainz, který zaznamenal nejrychlejší čas dne a zároveň i celých testů – 1:29.349. Tento čas byl téměř o šest desetin rychlejší než jeho loňský čas z testů, když ještě reprezentoval barvy Ferrari, a rovněž byl pomalejší jen o necelé dvě desetiny než Verstappen v loňské kvalifikaci na GP Bahrajnu.
Pouze Haas a Aston Martin vyzkoušeli pneumatiky do přechodných podmínek. Tentokrát už se ale na trati objevilo 18 jezdců, protože Red Bull nasadil pouze Liama Lawsona a Williams právě Sainze. Novozélanďan byl prvním pilotem, jehož jízdy byly ovlivněny technickým problémem. Dopoledne tým řešil ztrátu tlaku vody.
Na závěr byl nejrychlejší George Russell. Lewis Hamilton musel ukončit svoji závodní simulaci po prvním stintu a ferrari v garáži předčasně odstavil.
McLaren se zdá být nejsilnější
Stáj z Wokingu měla naprosto bezchybné testy, když ani jeden den nemusela řešit nějaký technický problém. Lando Norris a Oscar Piastri pouze dolaďovali nastavení vozu při jízdách s nízkou a vysokou spotřebou paliva.
Cílem testů bylo, aby měli spolehlivé auto. To se jim očividně podařilo, a to i přesto, že na trati nestrávili příliš času. Odjeli o téměř 100 kol méně než první Mercedes.
McLaren byl nejrychlejší v kvalifikační i závodní simulaci. Zatímco kvalifikační kolo bylo rychlejší oproti Ferrari o 0.21 s, tak v závodním tempu byl rozdíl o něco menší – 0.15 s.
Generálku na závod si odbyli ve stejnou denní dobu spolu s McLarenem také Ferrari a Mercedes, přičemž všechny tři týmy byly na stejné směsi pneumatik, a právě papayové vozy byly opět v čele.
Ferrari zůstává úhlavním nepřítelem McLarenu
Ferrari zažilo nejlepší testy za posledních několik let. Jak Charles Leclerc, tak i nováček v týmu Lewis Hamilton se s monopostem relativně rychle sžili, což potvrdily i pozdější simulace, ve kterých Italové obsadili druhé místo.
Rovněž jsou povzbudivá také data ohledně rychlosti na jedno kolo. Lewisova odpolední závodní simulace byla přerušena z preventivních důvodů, “když si všimli anomálie na telemetrii.”
Přestože Brit nikdy předtím neřídil vůz s pohonnou jednotkou od Ferrari, během prvních dvou dnů značně zrychlil. Na rozdíl od McLarenu musejí ještě vychytat nějaké “mouchy”, ale přesto je velká šance, že budou od první grand prix nejen bojovat o vítězství, ale budou také aspiranty na titul.
Nejlepší čtyřku doplní Red Bull s Mercedesem
Mezi špičkou nesmí chybět ani Red Bull s Mercedesem. Zdá se že Stříbrné šípy nepatrně za Red Bullem zaostávají, ať už co se týká rychlosti na jedno kolo, tak i závodního tempa.
Oba týmy nechaly nakouknout pod pokličku zejména poslední testovací den, nicméně ani jeden z nich zdaleka nestačil na červeno-papayové duo.
V rakouské stáji nejsou s výkonem RB21 zcela spokojeni, ale přesto věří, že se testy ubírali správným směrem, což kvitoval úřadující mistr světa Max Verstappen i jeho nový týmový kolega Liam Lawson. Podle jejich slov je vůz předvídatelnější než vloni.
Nováček v Mercedesu Andrea Kimi Antonelli získával během testů za volantem čím dál větší jistotu a dělal slušné pokroky. Zaměřoval se zejména na práci s pneumatikami.
Williams černým koněm středu pole?
Forma stáje z Grove byla v paddocku jedním ze žhavých témat vzhledem k závěru loňského roku, a to i poslední den, kdy Alexander Albon navázal na Sainzův čtvrteční působivý výkon a pokračoval v dalším důležitém shromažďováním dat.
Thajsko-britský závodník připustil, že tým “se potřebuje podívat na některá data v několika oblastech, na které se musíme zaměřit. Dobré je, že víme, kde je čas na kolo, a nemyslím si, že je těžké ho dosáhnout.”
Podle dostupných dat by se tak mohl Williams letos pohybovat oproti sezoně 2024 mnohem výše. Dokonce by mohl útočit na titul “best of the rest”, ale bude to mít těžké, protože Alpine, Racing Bulls a Haas budou rovněž usilovat o prvenství ve “formuli 1.5”. Naopak Aston Martin a Sauber se v závodním tempu jeví zcela ztraceně.