Porsche definitivně zabouchlo dveře
Porsche se nepřipojí na startovní rošt formule 1 v roce 2026, protože se předpokládá, že ukončilo formální hodnocení programu.
Výrobce vlastněný koncernem Volkswagen měl v úmyslu vstoupit do F1 po boku sesterské značky Audi v rámci nových motorových předpisů.
Zatímco se Audi rozhodlo postavit svůj vlastní motor F1 a uzavřelo dohodu o koupi týmu Sauber, jednání Porsche s Red Bullem a McLarenem ztroskotala, protože Porsche chtělo koupit významný podíl – nebo dokonce kontrolní.
Jeho vyhlídky na start na startovním roštu v roce 2026 od té doby vypadaly chmurně a zdá se, že Porsche se nyní místo toho zaměřuje na své stávající programy motoristického sportu.
To zahrnuje závodní vstup do Formule E a vysoce profilovaný návrat do nejvyšší třídy na závodech 24 hodin Le Mans v rámci projektu 963 Hypercar.
Porsche si stále zachovává zájem o F1, ale ve střednědobém horizontu nebude mít vstup ani přidružení k týmu.
To znamená konec nejlepší příležitosti, kterou F1 měla, poprvé od katastrofálního partnerství s Footwork v roce 1991 přivést Porsche zpět. Předtím značka ale úspěšně působila ve spolupráci s McLarenem.
A přestože konec formálního hodnocení F1 nevylučuje obnovení hledání partnerského týmu v budoucnu, je nepravděpodobné, že načasování bude tak dobré, jak se zdálo být v roce 2026.
V roce 2026 jsou nová pravidla pro auta a také nový motor a v pohonné jednotce nebude chybět ani komplikovaný a odpudivý MGU-H, který dává novým konkurentům větší šanci postavit se zavedeným týmům a dodavatelům motorů.
Když bylo loni odhaleno původní rozhodnutí pokusit se najít způsob, jak vstoupit do F1, tehdejší generální ředitel VW Herbert Diess řekl, že tyto faktory znamenají, že je to pravděpodobně poslední šance na deset let, jak se připojit na startovní rošt.
„To nemůžete dohnat, když se připojíte k novému týmu,” řekl Diess.
„Potřebujete pět nebo deset let, abyste byli mezi předními týmy. Jinými slovy, můžete se dostat na palubu pouze v případě, že dojde k zásadní změně pravidel.
To znamená, že se nyní můžete rozhodnout, zda budete jezdit formuli 1 – nebo pak pravděpodobně dalších 10 let ne.”
Diskuse Porsche o Red Bullu byly jeho nejvýznamnějším úsilím dostat se na startovní rošt a zajistily 50% odkup do společnosti, která navrhuje a vyrábí vozy Red Bull Racing, jako součást plánu, který by Porsche také poskytl vlastní dodávky motorů, protože Red Bull vytvořil novou divizi Powertrains, aby vyrobil svůj vůbec první vlastní motor F1.
Když se rozhovory s Red Bullem minulé léto rozpadly, Porsche trvalo na tom, že stále posuzuje možnosti, jak se připojit na startovní rošt, ale pouze hledáním podílu ve stávajícím týmu, protože postrádá infrastrukturu, aby se mohl ujmout samostatného projektu motoru.
Proto nebylo mezi výrobci, aby formálně zaregistrovali svůj zájem o motorová pravidla pro rok 2026, i když by to nebylo závazné.
Jakákoli dohoda o motoru Porsche po zhroucení očekávaného spojení s Red Bullem by se proto pravděpodobně omezila na použití motoru, který Audi plánuje navrhnout a postavit, a případně jej provozovat pod jménem Porsche.
Není jasné, kolik týmů bylo formálně osloveno. McLaren měl přímé rozhovory s Porsche i Audi, ale nebyl ochoten ztratit kontrolu nebo práva na pojmenování, což bránilo pokračování diskusí.
Založení nového týmu od nuly, kdy FIA zahájila proces pro připojení až dvou nových týmů od roku 2025, také nelákalo kvůli nákladům a související infrastruktuře.
VW dosáhl alespoň poloviny svého cíle, protože Audi bude mít od roku 2026 plný program.
Od letošního ledna již vlastní 25 % Sauberu, který se postupně zvýší na 75 %, přičemž současný většinový vlastník Finn Rausing si po dokončení transakce ponechá menšinový podíl.
Jde o postupné cvičení, protože Sauber v současné době jezdí jako Alfa Romeo v F1, kvůli sponzorské smlouvě s italskou značkou, a je poháněn motory Ferrari až do konce roku 2025.