Poločas testů: Ferrari a Mercedes vypadají dobře, McLaren nikoli, u ostatních nevíme

Poločas. První půlku testů včetně zbytečného posledního dne na umělém mokru máme za sebou. Moudřejší budeme samozřejmě až v Melbourne, kde se jede první závod sezony, ale to bychom nebyli my, abychom se nepokusili o vyhodnocení testovacích jízd úvodních dní v Barceloně. Kdo si myslel, že výrazná změna technických pravidel rozhodí vynikající Mercedes, bude přirozeně…

2 Zveřejněno 2. 03 2017 — Tomáš Richtr

Poločas. První půlku testů včetně zbytečného posledního dne na umělém mokru máme za sebou. Moudřejší budeme samozřejmě až v Melbourne, kde se jede první závod sezony, ale to bychom nebyli my, abychom se nepokusili o vyhodnocení testovacích jízd úvodních dní v Barceloně.

Kdo si myslel, že výrazná změna technických pravidel rozhodí vynikající Mercedes, bude přirozeně zklamán. Neumíme sice odhadnout, jestli bude Mercedes letos ještě silnější než vloni, nebo naopak zranitelnější před útoky Ferrari a Red Bullu, nebo se to bude hodně měnit v závislosti na konfiguraci závodního okruhu a počasí. Víme ale, že Mercedes je velmi silným autem. Ostatně, jak řekl sám Ross Brawn, dnes ředitel formule 1 pro motorsport: Naivní byl ten, kdo si myslel, že Mercedes taková změna pravidel překvapí.

Velké povídání s novým ředitelem F1 Rossem Brawnem

Souboj Lewis Hamilton – Valtteri Bottas by mohl být jedním z celé řady vzrušujících příběhů. Minimálně v prvních několika závodech. Auto bylo ultra spolehlivé v testech před startem sezony 2016, ale Hamiltonovy problémy hlavně v začátku ročníku byly tak časté, že i dnes si je řada fanoušků vysvětluje cílenou sabotáží. Takže na toto téma budeme v tomto období raději mlčet. Ale zatím ten Mercedes jede.

Ferrari si získalo respekt. Auto je relativně rychlé. I když v testech nikdy nevíte, co je to být rychlý. Ross Brawn ve své právě vydané knize Total Competition říká, že během testů nikdy neschovával rychlost svých vozů Ferrari. Jak k tomu přistupuje nové vedení, to je otázka. Auto je ale rychlé a hlavně stabilní. Odborníci sledující dění přímo na závodní dráze za svodidly tvrdí, jak jsou překvapeni jistým chováním monopostu Ferrari v náročných zatáčkách okruhu u Barcelony. To je velmi dobré znamení. Ale pravdu mají také ti, kteří říkají, že podobné to bylo vloni. V testech bylo Ferrari rychlé, ale během sezony se nakonec moc neukázalo a odpadlo výkonnostně i co do rychlosti. Prostě jedna velká neznámá, což není úplně špatně.

Kombinované časy z prvního týdne testů před startem sezony 2017

Kombinované časy z prvního týdne testů před startem sezony 2017

Oproti tomu se víc čekalo od Red Bullu. Ten byl v testech – v jejich prvním poločasu – relativně nenápadný. Zástupci Red Bullu tvrdí, že v současné době procházejí konzervativním programem: nejedou na absolutní rychlost, ale kontrolují spolehlivost, systémy a hlavně data. Lidé ze sesterského týmu Toro Rosso si pochvalují, jaký velký pokrok dodavatel motorů Renault učinil. Nezbývá než doufat, že se Red Bull první týden testů drží zkrátka a ukáže se až ve druhém poločase.

Velmi trpkým zklamáním je počínání McLarenu. Nejenže je velmi nespolehlivý technicky, ale opět s odvoláním na pozorovatele podél závodní dráhy, auto nedokáže držet balanc v závodní stopě náročných zatáček. Jinými slovy: není to jen o motoru, u kterého je překvapivé, jak moc si s ním Honda neví rady, ale taky o dynamickém fungování auta. A to je zodpovědnost samotného McLarenu. McLaren jde s Hondou do třetí sezony. Když se startuje z nuly, věřím, že rozumný plán dostat se na vrchol je tak na pět let. Jenomže majitelé McLarenu neměli tu trpělivost a zbavili se současného managementu v čele s Ronem Dennisem. Co bude dál, je velkým otazníkem. Bude-li současná sezona podobně neúspěšná jako ta loňská, cítím s manažery na zodpovědných místech, protože ti budou pod enormním tlakem.

Toro Rosso pro letošek přechází na motory Renault. Přesněji řečeno se k nim pokorně vrací. Šasi bude mít tým dobré, ale jeho spolupráce s novým motorem si vyžádá nějaké oběti. Oproti tomu Sauber letos pojede s loňskými motory Ferrari. V Barceloně tento týden chyběl Pascal Wehrlein, ale kolega Marcus Ericsson dal švýcarskému týmu důvod k naději. Tady si budeme muset počkat na první tři čtyři velké ceny, abychom pochopili skutečné rozložení sil týmů, jako jsou Toro Rosso, Sauber nebo Haas Romaina Grosjeana a Kevina Magnussena.

O testy ale v podstatě přišel Williams. Ten angažoval čerstvě plnoletého Lance Strolla, který se ale s vozem dostal mimo trať jak v úterý, tak ve středu. V důsledku toho neměl Williams dostatek náhradních dílů a poslední den testů úplně vypustil. Kolega Felipe Massa z toho nebude nadšený, stejně jako vedení týmu. A Strollovi to zrovna nejlepší reklamu neudělalo. Což o to, on si lehce poškrábanou reputaci ještě zvládne napravit, ale ztracený čas během prvního poločasu testů je pro Williams citelně bolestivý. Nezbývá než fandit do poločasu druhého, který se odehraje již příští týden. Opět v Barceloně.

Force India jezdců Sergia Péreze a Estebana Ocona má ambice na to umístiti se letos v nejlepší trojce. Výsledky v testech tomu zatím nenapovídají, ale i zde si musíme počkat na první závody, abychom pochopili skutečnou výkonnostní úroveň indické stáje.

FIA F1 World Championship 2017, Test in Barcelona

Diskuse k článku

Napsat komentář