Pokus tu byl, ale týmy se nad závěrem závodů pod safety carem nedohodly

Formule 1 a FIA se snažily najít způsob, jak zabránit tomu, aby velké ceny skončily pod Safety Carem, ale týmy se nedokázaly dohodnout na řešení.

Štítky: Andreas Seidl FIA Toto Wolff Zveřejněno 14. 09 2022 — Jiří Košta

Nedělní Grand Prix Itálie dospěla ke kontroverznímu a neuspokojivému závěru, když pozdní období SC, které se mělo vypořádat se zastaveným McLarenem Danielem Ricciardem, trvalo tak dlouho, že nebyl čas na pokračování závodu.

Existuje všeobecná touha vyhnout se dojíždění závodů opatrně, kdykoli je to možné.

Podcast: Pohádka Nycka de Vriese a hysterie kvůli safety caru

Ale to je pro F1 citlivé téma vzhledem k tomu, jak GP Abú Dhabí v roce 2021 upadla do napětí, protože nesprávná aplikace postupu Safety Caru změnila výsledek závodu a šampionátu.

Šéf McLarenu Andreas Seidl řekl, že týmům byla po finále loňské sezony nabídnuta možnost změnit pravidla, ale uspokojivé řešení nebylo nalezeno.

„Po tom, co se stalo loni v Abú Dhabí, došlo k mnoha diskuzím mezi FIA, formulí 1 a všemi zúčastněnými týmy, aby se zjistilo, jak by bylo možné upravit pravidla, aby bylo zajištěno, že závody nikdy neskončí pod Safety Carem.

Ale přestože nás FIA a formule 1 opravdu tlačily na hledání řešení, bylo to na týmech a téměř všichni jsme se nemohli dohodnout na žádném lepším řešení, které je pak stále spravedlivé z hlediska sportovního výsledku.

Proto si myslím, že musíme prostě přijmout, že bohužel k takovým situacím může dojít.”

Navzdory stížnostem Red Bullu a Ferrari, dvou týmů bojujících o vítězství, na chování FIA a způsob, jakým závod skončil v Monze, se zdá, že situace byla jednoduše výsledkem přesného dodržování pravidel týkajících se SC.

Mnoho stran nyní navrhlo, že jednou z myšlenek, které stojí za to sledovat, je vyvěšení červené vlajky na místo plného nebo virtuálního Safety Caru, jakmile závod dosáhne určité vzdálenosti.

Seidl řekl, že to nebylo jednoduché, i když neupřesnil proč, a zaměřuje se na to, že žádný tým nemůže namítat proti současné situaci, protože přispěl k jejímu pokračování.

„Nakonec jsme odhlasovali, že pravidla by měla zůstat taková, jaká byla, pokud si pamatuji, každý tým tak hlasoval,“ řekl Seidl.

„A i když to může znít jednoduše, vytvořit něco jako “vyvěste červenou vlajku” a tak dále. Ve skutečnosti to není tak přímočaré. Dlouho jsme o tom diskutovali. Na žádné lepší řešení jsme nepřišli.”

Důvod, proč nebyla při této příležitosti vyhlášena žádná pozdní červená vlajka, aby byl závod přerušen a byl zaručen restart, je ten, že nebylo potřeba.

V pravidlech není žádný mechanismus, který by libovolně upozorňoval na závod bez oprávněného důvodu – což je obvykle reakce na vážnou nehodu, péče o jezdce, provádění oprav bariéry nebo odstraňování trosek.

„Pokud je někdo ve zdi, pokud je trať zablokována, dáváte červenou vlajku do závodu,” řekl šéf Mercedesu Toto Wolff.

„Vyvěsíte červenou vlajku do závodu, protože už nemůžete předjet, něco se stalo. Proč dáváte červenou vlajku na závod jen proto, že chcete mít show na jedno nebo dvě kola?

Chceme mít závod zakončený pod zelenou? Takže můžete říct, že do konce zbývá pět nebo 10 kol, máme Safety Car, dejte červenou vlajku a ujistěte se, že na konci budeme závodit. Pokud je to v předpisech, dobře!”

Před GP Itálie bylo odhaleno, že prezident FIA Mohammed Ben Sulayem povede v pondělí schůzku mezi představiteli závodu a manažery týmů F1, aby „probrali řadu sportovních záležitostí“.

O víkendu proběhly samostatné schůzky mezi prezidentem a jezdci F1, ale FIA ​​tvrdí, že pondělní summit je „prvním setkáním tohoto typu od roku 2013“.

Situace je popsána jako „součást prezidentovy pokračující mise zlepšit standardy sportu, sdružovat jezdce, týmy, komisaře a úředníky společným způsobem“.

XPeng se z elektroaut zaměřuje na robotické jednorožce