Pohled do zákulisí: Jak je komplikovanost současné formule 1 výzvou i pro techniky

Komplikovanost současné formule 1, především po změnách v pravidlech v roce 2014, mate nejen fanoušky, ale občas je výzvou i pro inženýry. Nároky na ně jsou nyní mnohem vyšší než dříve. Rafinované technické regulace znamenají, že rozdílné části vozu musí dnes více než kdy jindy pracovat v dokonalé harmonii. Potřeba propojených technických oddělení nabyla na…

Štítky: Technika Zákulisí Zveřejněno 12. 09 2016 — Dominik Lob

Komplikovanost současné formule 1, především po změnách v pravidlech v roce 2014, mate nejen fanoušky, ale občas je výzvou i pro inženýry. Nároky na ně jsou nyní mnohem vyšší než dříve.

Rafinované technické regulace znamenají, že rozdílné části vozu musí dnes více než kdy jindy pracovat v dokonalé harmonii. Potřeba propojených technických oddělení nabyla na důležitosti především po představení nových hybridních motorů tři roky nazpět.

Zatímco ve velkých týmech, které zaměstnávají armádu inženýrů, pracují jednotliví technici pouze na konkrétní části vozu, malé týmy mají většinou menší skupiny, které společně řeší více problémů z rozdílných oblastí.

Šéf designu u Manoru Luca Furbatto potvrdil, že jeho inženýři mají spoustu úkolů, se kterými se musejí potýkat, jelikož je tým příliš malý na to, aby zaměstnávat specialisty na konkrétní odvětví. To znamená, že jednotlivé projekty nepracují odděleně, ale naopak vycházejí ze vzájemné spolupráce.

„Manor je malý tým, zaměstnáváme přibližně 200 lidí. Myslím, že největší rozdíl oproti velkým týmům je velikost naší navrhovací jednotky, která je znatelně menší, asi o tři čtvrtiny. Výsledkem je, že naši inženýři ve skutečnosti nejsou specializovaní na konkrétní oblast, jelikož se dostávají do styku s rozdílnými komponentami vozu. Nicméně bych řekl, že je to motivuje a je to pro ně velmi prospěšné.“

Významná technická osobnost Mercedesu Aldo Costa prozradil, že se časy dramaticky změnily od dob, kdy ve formuli 1 začínal. Dřívější technický mág Ferrari měl v minulosti možnost vystřídat spoustu rozdílných pozic v technické části italské značky, díky čemuž si vytvořil široký obrázek o voze a tom, jak funguje.

„Je to problém současné formule 1. V časech minulých jsem vystřídal spoustu různých oddělení a snažil jsem se pochytit vše, co šlo. V dnešní době jsou tady tihle mladí kluci, specialisté ve svém oboru, kteří ale nemají celkový přehled o voze.“

Že komplikovanost formule 1 stoupla a že je nyní nezbytné mít v týmu lidi se širším přehledem, začíná být jasné všem. Vyvíjí se proto speciální programy, které mají mladým lidem pomoci. „V současnosti vyvíjíme nový program pro studenty, který se v něčem liší. Snažíme se je naučit více věcem. Hledáme příštího technického ředitele Mercedesu,“ dodal Costa.

cass-london-cov-5

Nový program by měl studentům techniky přinést komplexní rozhled o všech odvětvích

Šéf Toro Rosso Franz Tost se vyjádřil, že proces dospívání také záleží na úmyslech a ambicích inženýrů. Ti, co se chtějí stát pozdějšími lídry, se musí zajímat o celkový obrázek, ne každý po tom však touží. „Studenti z univerzit jsou nejčastěji – alespoň u Toro Rosso – v kontaktu s týmem ještě před ukončením svých studií. Získají zkušenosti tím, že chodí od oddělení k oddělení. Naučí se, jak to v jednotlivých kancelářích chodí a nakonec se rozhodnou, kde chtějí být v budoucnu. Máme pár inženýrů, kteří nechtějí být lídry, chtějí pouze pracovat na nějakém konkrétním technickém projektu.“

Toro Rosso má mnoho kontaktů s italskými, ale i ostatními univerzitami. To týmu umožňuje přísun těch nejnadějnějších mladých talentů. Studenti můžou v závěru svého studia nabýt cenných zkušeností, jelikož mají možnost pracovat v technologicky nejvyspělejších odděleních. Toro Rosso si poté může vybrat ty nejlepší, protože o zájem není nouze.

Nový technický ředitel Ferrari Mattia Binotto je zase potěšen flexibilitou a talentem mladých inženýrů. Podle něj se mladíci z Maranella dokážou velmi rychle přizpůsobit nové roli, když jsou požádáni změnit pozici a dokonce i technické oddělení uvnitř organizace. „Ve Ferrari máme mnoho mladých inženýrů, ve kterých vidíme jejich skvělé schopnosti. Komplikovanost technologie sice stoupla, ale lide jsou velmi rychlí a adaptabilní. Jsem překvapen rychlostí vývoje jejich dovedností a profesionality.“

Čtěte dále: Video: Motor F1, MGU-K Kinetický motorgenerátor (4/5)

Formule 1 je pro studenty velmi atraktivní, o práci v ní jistě sní spoustu z nich. Díky programu Toro Rosso se to mnohým z nich splní.

Formule 1 je velmi atraktivní, o práci v ní sní spoustu studentů. Díky programu týmu Toro Rosso se mnohým z nich jejich sen splní

Foto: scuderiatororosso.com

Diskuse k článku

Napsat komentář