Podvody, tajné nahrávky, účelové tresty – paranoidní sezona 1994

V předcházejících dvaceti letech to bylo v boji o titul mistra světa v podstatě jen mezi týmy McLaren, Williams nebo Ferrari. Ale pro období sezon 1994 a 1995 se ukázala méně tradiční značka: Benetton. Dnes již památná sezona 1994 vyvrcholila značně kontroverzně.

Štítky: Historie Michael Schumacher Ross Brawn Zveřejněno 25. 12 2019 — Tomáš Richtr

Ačkoli byl šéfem Benettonu temperamentní Flavio Briatore, byl to ve skutečnosti Tom Walkinshaw, kdo řídil tým na denní bázi. Právě on do týmu přivedl Michaela Schumachera po jeho slavné premiéře. A z oblasti sportovních vozů nalákal také Rosse Brawna. Ve spolupráci se šéfkonstruktérem Rorym Byrnem byl položen základ velkým věcem (nejen v Benettonu).

Sezona 1994 se ale zařadila mezi jedny z nejvíce kontroverzních v historii formule 1.

Už v průběhu sezony 1993, kdy bylo postaveno současné auto, Ross Brawn pochopil, že má-li tým uspět, musí se na Benetton B193 vykašlat a začít připravovat auto na sezonu ’94. Dnes je to běžná praxe, ale tenkrát vůbec poprvé byly zahájeny práce na voze pro nadcházející sezonu už v úvodu té současné. Stejný přístup se žádal od dodavatele motorů Cosworth, jehož síla nespočívala v síle, ale v tom, jak uměl reagovat, v jeho velikosti a kompaktnosti.

Přípravy na sezonu 1993 byly také důležité z důvodu zákazu elektroniky, která pilotům pomáhala krotit prokluz kol nebo aktivně měnit zavěšení individuálně pro každou zatáčku okruhu. Po deseti letech se navíc do formule 1 vrátilo dotankovávání během samotného závodu.

Grand Prix Monaco 1994, Monte Carlo, 15.05.1994 Michael Schumacher, Ross Brawn, Rory Byrne

Ross Brawn vzpomíná: “Nevěřil jsem, že máme auto na zisk titulu mistra světa, ale v předsezonních testech v Imole jsem začal věřit tomu, že během roku 1994 dokážeme vyhrávat závody.”

I když v prvních třech závodech získal pole position Ayrton Senna s vozem Williams FW16, Benetton B194 vyhrál úvodní čtyři velké ceny, včetně traumatizující Velké ceny San Marina. Sennova smrt Michaela Schumachera zasáhla víc, než byl kdy ochoten dát najevo. Titul byl zřejmý, pokud by Williams v obtížných chvílích něco nevymyslel s Damonem Hillem.

Tragédii předcházelo Sennovo přesvědčení (a nebyl zdaleka sám), že Benetton využívá nelegálních elektronických systémů kontroly trakce. FIA zabavila některé důležité jednotky z vozů týmů Ferrari, Benetton a Williams. Jednalo se vůbec o první takovou kontrolu softwaru ve formuli 1.

Ross Brawn vzpomíná: “Bylo to náročné. Pro sponzory Ferrari, McLarenu a Williamsu bylo těžké vysvětlit, že je poráží někdo tak bezvýznamný, jako jsme byli my. Jednoduché vysvětlení bylo, že jsme používali kontrolu trakce, dělali tamto nebo ono.”

Grand Prix San Marino 1994, Imola, 01.05.1994 Ayrton Senna, Williams-Renault FW16, Michael Schumacher, Benetton-Ford B194 Gerhard Berger, Ferrari 412T1 Damon Hill, Williams-Renault FW16

Problémů jen přibývalo. Max Mosley v roli prezidenta FIA dělal vše pro to, aby nebezpečné vozy trochu zpomalil. To se nelíbilo Brawnovi, který napsal Mosleymu dopis, jež se dostal do médií. Tehdejší technický delegát FIA Charlie Whiting to celé bral velmi osobně. Důvěrné schůzky mezi zástupci Benettonu a FIA údajně tým tajně nahrával a pak nechával distribuovat zainteresovaným stranám. V očích představitelů FIA se Benetton stal trnem v oku. Neměli proto problém sáhnout nejprve k časovému trestu a pak vyloučení z Velké ceny Velké Británie ze drobné Schumacherovy prohřešky v zahřívacím kole. FIA to dávala Benettonu takříkajíc ‘sežrat’. Schumacher dostal zákaz startu v dalších dvou velkých cenách, včetně té domácí, což jej pořádně rozzuřilo.

Přes odvolání se na start GP Německa Benetton přeci jen dostal, ale skončilo to neslavně proslulým ohnivým skandálem. A to v důsledku podvodu s tankovacím zařízením. V dané atmosféře navíc FIA vydala zprávu, podle které software Benettonu obsahuje funkci kontroly trakce. V menu to byla položka č. 13. Po prázdných položkách 11 a 12.

Grand Prix England 1994, Silverstone, 10.07.1994 Lady Diana, Michael Schumacher, Damon Hill, Jean Alesi

Ross Brawn vzpomíná: “Byli jsme možná naivní. nečekali jsme takovou míru pozornosti. Ford odmítal FIA poskytnout zdrojové kódy, považoval je za své duševní vlastnictví. Nakonec se ale nějak dohodli. Našli proslulou položku č. 13, která nebyla kontrolou trakce, ale asistentem při startu – launch control. Dokázali jsme pak úspěšně demonstrovat, že zdrojový kód softwaru není souvislý a že jsme položku č. 13 nikdy nemohli použít. FIA nakonec uznala, že nám používání položky č. 13 nebylo možné prokázat, ale atmosféra byla hodně špatná. Byl jsem silně frustrován, protože to zastínilo náš úspěch.”

Benetton při požáru na Verstappenově autě odstranil filtry z tankovací hadice, ačkoli Brawn tvrdí, že jim to FIA povolila. Napětí pokračovalo a přineslo další epizodu v podobě vyloučení z GP Belgie kvůli příliš opotřebované podlaze. Byl dokonán odvolací proces kvůli problémům na Silverstonu a Schumacher nakonec přeci jen dostal zákaz startu v Itálii a Portugalsku. Oba závody vyhrál Damon Hill.

Na mokré Suzuce Hill také vyhrál a dostal se na jediný bod za Schumachera před posledním závodem v australském Aidelaide, kde došlo k velmi známé kolizi mezi Hillem a Schumacherem.

Ross Brawn vzpomíná: “O Austrálii se dá diskutovat. Ale byla by to velká nespravedlnost, kdybychom titul nevyhráli. Měli jsme jej ten rok vyhrát celkem pohodlně. Měli jsme nejlepší tým, auto i pilota. Ne však politickou situaci. Z toho jsme se poučili.”

Schumacherovi bylo odebráno 16 bodů v průběhu sezony a do dvou závodů mu nebylo dovoleno odstartovat. Avšak, pochopitelně, stín pochybností nad sezonou 1994 už to nikdy nedokázalo zcela rozptýlit.

Ross Brawn vzpomíná: “Když jsem nastoupil k Ferrari, s Jeanem Todtem jsme si dlouho povídali. Ani on nedokázal uvěřit tomu, že nepodvádíme. Byl to paranoidní rok v každém smyslu slova. Ale když nás Jean poznal, pochopil a změnil názor. Někteří lidé názor nezmění. Jsou to lidé, které nerespektuji, protože nejsou ochotni myslet logicky.”

Diskuse k článku

Napsat komentář