Podezření na senzory Ferrari a rozdíl v množství benzinu = až 15 sekund v cíli závodu
Ferrari letos jako kdyby lezlo od jednoho problému k druhému a ani poslední závod nebyl výjimkou. Před závodem v Abú Dhabi komisaři FIA naměřili v Leclercově autě o 6,5 litru (4,88 kg) benzinu více, než co deklarovalo Ferrari. Řeknete si možná 'prkotina', ale i takhle malý rozdíl může v cíli velké ceny znamenat velkou výhodu.
Limit povoleného množství paliva na závod je 110 kg. Týmy ale využívají nižších objemů paliva. Ze strany Ferrari nejde tedy o překročení limitu 110 kg (který překročen nebyl), ale o překročení toho, co Ferrari řeklo, že v nádrži bude mít.
Proč v první řadě týmy F1 musí něco takového deklarovat? Proč musí například Ferrari před startem GP Abú Dhabi říci, že bude mít v nádrži třeba 100 kg?
To proto, aby se zabránilo možným podvodům. Ty paradoxně souvisí se současným podezřením, že Ferrari umí ošálit senzory kontrolující maximální okamžitou hodnotu průtoku paliva 100 kilogramů za hodinu. Aby se FIA ujistila, že nikdo ultrazvukové senzory neoblbne, využívá dalších kontrol, jako je právě deklarované množství paliva před závodem. FIA pak provádí náhodné kontroly skutečného množství paliva a porovnává je s tím deklarovaným. Auto je pak zváženo i po závodě, takže FIA má solidní přehled o spotřebě.
Je to podobné jako v letectví, kde se spotřeba paliva průběžně kontroluje manuálními výpočty.
A nyní k oné zajímavé kombinaci: pokud bude mít auto více paliva, než tým deklaroval, a současně umí ošálit senzor okamžitého průtoku paliva, dokáže pak překročit maximální povolené hodnoty průtoku, a tím spálit více paliva. Tým sdělí, že má v nádrži 100 kg. A když bude mít štěstí, nepřijde se na to, že má ve skutečnosti například 105 kg. O 5 kg více. Ošálené senzory nezachytí, že palivovým systémem protéká více paliva v daný okamžik. Výhoda je na první pohled malá: někdy 0,3 sekundy na kolo, jindy 0,5 sekundy na kolo. A to zdaleka ne ve všech kolech závodu. Ale insider F1 Mark Hughes také díky svým informátorům vypočítal, že kumulovaná výhoda v cíli závodu může činit až 15 sekund! A to je obrovské číslo. Jen v pěti letošních závodech byl rozdíl mezi prvním a druhým větší než 15 sekund, takže výhoda je potenciálně enormní.
Odsud je blízko k vcelku pochopitelným podezřením soupeřů na to, že Ferrari svého rychlostního tempa na výjezdech ze zatáček a v kvalifikaci dosahuje pochybným způsobem. V kvalifikaci navíc žádné deklarace množství paliva není potřeba činit, platí jen omezení okamžitého průtoku paliva 100 kg/h. Je to vlastně limit omezující výkon pohonné jednotky, podobně jako je to u klasického motoru obsah jeho spalovacího prostoru. Senzory jsou vyvinuté na bázi měření doby návratu ultrazvukových vln ve frekvenci 2000 hertzů. Během GP USA se Red Bull dotázal, zda na senzor může aplikovat určitou interferenci, a tím je vlastně ošálit, přičemž přišla pochopitelná odpověď, že nikoli.
Red Bull se samozřejmě neptal proto, že by něco takového chtěl aplikovat, ale aby měl od FIA jasnou odpověď, že to, co podle mnohých Ferrari se senzorem dělá, je nelegální. Pětikilový rozdíl, na který se u Ferrari přišlo před závodem v Abú Dhabi, je pak pomyslnou indicií, která obrázek schizofrenických podezření soupeřů jenom podtrhuje. A to navzdory tomu, že deset předcházejících měření Ferrari v průběhu sezony dopadlo v pořádku…
Diskuse k článku