Po šťastném konci musí přijít nepříjemné otázky: Proč tolik ohně? A co ta svodila?

Sportovní ředitel formule 1 Ross Brawn vyjádřil neochvějný názor k systému halo, které podle něj zachránilo v Bahrajnu Romainu Grosjeanovi život. Francouzský závodník se totiž „provrtal“ bezpečnostními svodidly.

Štítky: Romain Grosjean Ross Brawn Zveřejněno 30. 11 2020 — Petr Čermák

Grosjeanův monopost se po nárazu do svodidel roztrhl vejpůl, monokok s jezdcem následně svodidla proboural a začal hořet. Jezdec nakonec vyvázl jen s popáleninami rukou, ihned po nehodě byl přepraven do bahrajnské vojenské nemocnice.

Sportovní ředitel F1 Ross Brawn během červené fáze závodu uvedl, že bude potřeba prošetřit důsledky kolize. Nemá totiž jasno v tom, proč monopost začal hořet a proč ochranná svodidla nesplnila svou funkci.

„Budeme muset úzce analyzovat vše, co se během nehody stalo,“ prozradil Brawn. „Mohlo se toho totiž stát mnohem více. Oheň byl děsivý, probourání bariéry jakbysmet. Pozitivem je bezpečnost vozu. To ho dnes zachránilo.“

Rosse Brawna nejvíce trápí otázka, proč monopost „provrtal“ bezpečnostní svodidla. Podobné nehody byly běžné v 70. letech, kvůli kterým přišla o život řada skvělých pilotů, např. François Cevert nebo Helmut Koinigg.

Sekundy než se Grosjean vysvobodil, byly věčnost, popisuje řidic medical caru

„Halo bylo dnes bezpochyby nejdůležitějším faktorem, který Romainovi zachránil život. Celý náš tým si zaslouží velikou pochvalu, že se nám povedlo (ochrannou svatozář) prosadit do praxe. Když jsme halo představovali, vyvolávalo kontroverzní debaty. Nemyslím si, že někdo dnes – především pak po dnešní nehodě – zpochybňuje jeho hodnotu.“

Co mohlo způsobit tak rozsáhlý požár? Ross Brawn podezírá vadné palivové potrubí. „Kvůli palivu hořelo, což se už nějakou dobu nestalo. Palivové články jsou dnes neskutečně silné. Myslím si, že došlo k jejich poškození.“

„Nevím to ale s jistotou. Musíme se na to podívat. Požár vypadal strašidelně, na druhou stranu ale musíme říci, že současné monoposty ‚vozí‘ 100 kilogramů paliva. Pokud by shořelo celých 100 kilogramů, byl by to obrovský oheň. Rozhodně neshořelo všechno.“

Svodidla, kterými se Romain Grosjean provrtal, byla vyrobena ze speciálního kovu. Po nehodě byla svodidla nahrazena solidní bariérou, u které by k podobnému incidentu dojít nemělo. Bezpečnostní prvky okruhu budou ještě jednou zkontrolovány před následující GP Sachíru, která se v Bahrajnu koná další neděli.

„Tahle svodidla je nepravděpodobné trefit takovým způsobem, jakým se to povedlo Romainovi,“ vysvětlil Brawn. „Před dalším závodem budeme muset provést rozsáhlou kontrolu. Cokoliv bude potřeba zlepšit v rámci bezpečnosti, bude zlepšeno.“

„Takovou nehodu jsme nějakou dobu neviděli. Bezpečnostní standardy jsou na dnešních okruzích mimořádné, dnešní nehodu ale nemohl nikdo předpovídat.“

Startovní listina pro 7. sezónu kompletní. Téměř všichni berlínští náhradníci získali stálé angažmá