Po šesti závodech můžeme říci: Mercedes má reálný problém

Máme za sebou šest závodů z dvaceti, což je méně než třetina, ale více než čtvrtina. Prostě něco mezi tím. Vettel (Ferrari) vyhrál třikrát, Hamilton dvakrát, Bottas (oba Mercedes) jednou. V Poháru konstruktérů má Ferrari 196 bodů, Mercedes 179. Jeli jsme na tratích velmi odlišného charakteru. A na základě tohoto vzorku můžeme potvrdit, že Mercedes je ve velmi problematické situaci.

3 Štítky: Mercedes Pneumatiky Zveřejněno 6. 06 2017 — Tomáš Richtr

Abychom byli objektivní, Mercedes může v Kanadě nebo pak v Ázerbájdžánu (týden po čtyřiadvacetihodinovce Le Mans) najít nějaký zázračný recept a rozložení sil mezi Ferrari a ním dozná výrazných změn. Předpovídali jsme silné Ferrari pro loňský rok, slabší Ferrari pro rok letošní. A nevyšlo ani jedno. Nelichotí to nám, ale je to jen důkaz toho, jak je formule 1 sympaticky nepředvídatelná. Co ale může za současné problémy Mercedesu?

Vypadá to, že se změnou technických pravidel (širší auta, širší pneumatiky a jejich odlišná konstrukce) prostě přišly komplikace, se kterými se navzdory předpovědím nedokázal vyrovnat ani Mercedes, o kterém mnozí tvrdili, že zmíněné úpravy v pravidlech budou naopak jeho výhodou! Nestalo se tak. Naopak Ferrari, kterému utekl uznávaný technický ředitel James Allison, budí u Mercedesu respekt. Není to úžasné? Allisonův odchod byl prezentován jako destabilizace managementu Scuderia, ale Ferrari loňské a letošní verze, jako kdyby odlišnými týmy byly! A to si jen pomysleme, jaké mohou asi být Allisonovy rozvahy o tom, že u Ferrari nakonec nezůstal. A přešel k Mercedesu. To je prostě život.

Mercedes není v boji o titul favoritem. Zlepšení nepřijde hned

Ale zpátky k jádru věci: Mercedes skrze velmi komplikovanou a širokou škálu parametrů svého auta nenašel dobrý vztah s letošní specifikací pneumatik Pirelli. Nefungují dle jeho potřeb a nefungují tak, jak fungují pro Ferrari. Dokonce se objevily spekulace, že (italské) Pirelli postavilo pneumatiky speciálně pro potřeby (italského) týmu Ferrari. Spekulace jsou fajn povídačkami, ale zrovna tomuto já osobně nevěřím ani za mák. Umím ale připustit špetku štěstí v tom, jak letošní monopost Ferrari SF70H padl do vkusu pneu Pirelli. To je vždy nedílnou součástí velkých technických změn v pravidlech. Pneumatiky Pirelli fungují na voze Ferrari v širší škále parametrů, ať je to nastavení auta, povrch dráhy, konfigurace okruhu, jeho teplota… Mercedes má toto provozní okénko, ve kterém pneumatiky fungují v jeho prospěch, velmi úzké. A často se do něj nedokáže trefit. A když už se do něj trefí, často z něj zase vypadne.

To má pak za následek to, že konkrétně Lewis Hamilton nedokáže využít svého talentu. Čeká od předních pneumatik dostatečně velkou přilnavost (grip) tak, že do zatáčky zabrzdí o něco později a lépe zvládá energii nutnou ke zpomalení a ke zvládnutí zatáčky. Ale pneumatiky mu nejdou na ruku. Kloužou a to vede k efektu zvaném ‘nedotáčivý smyk’. Auto pak opouští ideální trajektorii, což prodlužuje jeho dráhu a celkový čas na kolo. A co hůř: někdy mají Hamiltonovy snahy korigovat problém nedotáčivosti za následek smýkání zadní části auta. Přetáčivý smyk. Pro pilota jakéhokoli závodního auta doslova katastrofa. V konečném důsledku se při průjezdu zatáčkou smýká celé auto. A to jsou chvíle, kdy pilot ztrácí čas.

Podcenil Mercedes přechod na nové pneumatiky?

Bottas má trochu jiný závodní styl. Brzdí spíše v přímém směru (zjednodušeně řečeno), a teprve pak točí do zatáčky. Nelze debatovat o tom, čí závodní styl (jestli Hamiltonův nebo Bottasův) je lepší, ale lze debatovat o tom, který styl více sedí na vlastnosti pneumatik a auta obecně. Chce se mi říci, že v Kanadě to nebude pro vlastnosti místního okruhu tak znát, protože se tam pro jeho charakter jízdní styly více sjednotí, ale současně je fascinující nutnost uznat, že prostě dnes nevíme, jak se na řece Svatého Vavřince projeví reálná situace. A to nešlo říci v posledních několika letech. Takže plus.

Může se stát, že série parametrů spadne ve prospěch Mercedesu, nebo že jeho poznávání letošní generace pneumatik bude pokračovat. Což nic nemění na tom, že Mercedes řeší právě tento reálný problém. Manažeři týmu otevřeně přiznávají, že již nejsou v boji o titul mistra světa favoritem. Může to být jen líbivá mediální hláška, ale také to může znamenat, že tito vysoce postavení manažeři Mercedesu nemají od technického oddělení ty ‘správné odpovědi’ o tom, že ví, jak problém vyřešit. Tím problémem je myšlena zejména práce s pneumatikami na přední nápravě. Na vozech Mercedesu jsou přední pneu náladové a nechce se jim takříkajíc ‘do práce’. Jakmile ale začnou pracovat, pak to bude o hodně jednodušší s pneumatikami zadními. Zda to bude už tento víkend, to se ale dá jen těžko odhadnout.

Kdo podle vás vyhraje letošní závod v Kanadě?

Diskuse k článku

Napsat komentář