Po příštím roce přijde další revoluce F1 v roce 2026. A konečně možná lehčí vozy!

Vozy formule 1 se snad konečně dočkají zeštíhlovací kůry, po které dlouho volají fanoušci i experti. Lehčí, užší a kratší monoposty by mohly vyjet na okruhy v roce 2026, pomoci by k tomu mělo plánované zavedení nové pohonné jednotky.

Štítky: Pohonné jednotky Pravidla Ross Brawn Zveřejněno 7. 11 2021 — Lukáš Štěrovský

Minimální hmotnost monopostů pro příští rok činí 792 kilogramů, což je o 100 kilogramů více než u první generace vozů s motory V6 z roku 2014. Nárůst hmotnosti oproti posledním formulím s motorem V8 z roku 2013 pak činí 150 kilogramů.

Oproti letošku tedy vozy přiberou dalších 40 kilogramů. Důvodem je zejména přechod na těžší 18palcová kola. Do rovnice je třeba započítat také délku (5 metrů) a šířku (2 metry). Výsledkem jsou „neohrabané kombíky“, se kterými se těžko předjíždí.

„Jsou velké,“ říká o současných vozech sportovní ředitel Ross Brawn. Změnit by to mohla nová pohonná jednotka chystaná pro rok 2026. „S ní půjde ruku v ruce nový koncept vozu. A jedním z hlavních cílů je ušetřit hmotnost a zmenšit rozměry.

To je náročné vzhledem k hybridním technologiím a bezpečnostním prvkům, které na vozech jsou. Ale věříme, že pro rok 2026 máme skutečnou šanci na kompaktnější vozy,“ tvrdí s tím, že více předjíždění uvidí fanoušci už v příštím roce, kdy ke slovu přijde nová generace formulí s nižším přítlakem.

„Jsem optimistou jak co se vozů týče, tak i 18palcových kol a vývoje pneumatik Pirelli, který je povzbudivý,“ dodává Ross Brawn.

Nárůst rozměrů znázorněný na vozech Ferrari.