Po operaci srdce. Jak se Kovalainen vrací zpátky do motorsportu?

Vítěz závodu F1 Heikki Kovalainen zůstává i více než 10 let po konci v F1 aktivní. Kariéru mu na krátkou chvíli přerušila srdeční vada, kvůli které šel finský závodník na operaci.

Štítky: Heikki Kovalainen Zveřejněno 18. 07 2024 — Dominik Kovář

Pokud jste formuli 1 sledovali před 15 lety, budete si pamatovat na Heikkiho Kovalainena. Finský závodník zažil debutovou sezónu v roce 2007 s Renaultem, když nahradil tehdejšího dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa, který odcházel do McLarenu. O rok později Kovalainen opět nahradil Alonsa, tentokrát v McLarenu. Zde po boku Lewise Hamiltona vydržel dva roku a po další tři sezóny spojil síly s nováčkem Lotus, který se později přejmenoval na Caterham.

Kariéru ve formuli 1 zakončil v roce 2013, kdy ve dvou závěrečných závodech sezóny nahradil krajana Kimiho Räikkonena v týmu Lotus (z Enstone). Kovalainen odjel za šest let 111 závodů, vyhrál jeden závod, získal jedno pole position, dvě nejrychlejší kola a čtyřikrát stál na stupních vítězů.

Po odchodu z královny motorsportu Kovalainen na závodění nezanevřel. Dvaačtyřicetiletý rodák ze Suomussalmi působil několik let v japonské sérii Super GT a svou pozornost postupně přesouval k rallye. V letech 2022 a 2023 stal Kovalainen mistrem Japonska s vozem Škoda Fabia Rally2. Během těchto let také absolvoval podnik MS v Japonsku, přičemž v roce 2022 si připsal jeden mistrovský bod za desáté místo v cíli. Letos měl přesedlat na novou techniku v podobě Toyoty GR Yaris Rally2, ale Kovalainen měl pro aktuální období jiné starosti.

Srdeční vada

Během náhodné lékařské prohlídky v listopadu minulého roku se Heikki Kovalainen dozvěděl, že trpí aneurysmatem. To znamená, že aorta je v určité časti abnormálně rozšířená. Pokud se tato nemoc neřeší, může dojít k jejímu prasknutí, které by Kovalainena mohlo ohrozit na životě. “Byla to čirá náhoda, že jsme se rozhodli zkontrolovat srdce. Měl jsem svým způsobem štěstí, že jsem to nechal zkontrolovat,” řekl Kovalainen.

Kovalainen měl hned jasno. I když nebyla operace životně důležitá a s určitými omezeními by mohl fungovat i bez ní, jako muž od rodiny cítil zodpovědnost postavit se této situaci čelem a svoji závodní kariéru na čas přerušil. Operace mohla znamenat, že se k závodění již nikdy nevrátí. V dubnu letošního roku ve finském Tampere přesto Kovalainen podstoupil otevřenou operaci srdce.

“Docela pečlivě jsem zvažoval možnosti, které mi byly dány a i když existovala možnost, že se během operace něco pokazí a že to bude mít následky, byl jsem ochoten této šance využít. Bral jsem to tak, že věci jsou na mé straně. Jsem ještě relativně mladý a fit. Když takovou operaci odložíte, šance mohou být v budoucnu horší.

Rekonvalescence po úspěšné operaci

Operace proběhla naštěstí úspěšně a Kovalainen byl po devíti dnech v nemocnici propuštěn domů. Prvních pět týdnů od operace bylo dle Kovalainena drsných. Po operaci měl problém s vysokými teplotami a příznaky chřipky. Nepříjemností navíc byl zánět z hadičky, která byla zavedena do krku během operace.

“Bylo těžké mluvit. Pokaždé, když jsem s někým mluvil, musel jsem začít kašlat. Po ranním probuzení s bolestí hlavy a težkým pocitem chřipky se prostě necítíte úplně normálně. Lékaři mě ale přesvědčovali, že to je součást uzdravení a že se tím nemám zabývat.”

Věci se po pěti týdnech opravdu začaly vydávat správným směrem a Kovalainen začal pozvolna myslet na opětovné nasazení závodní přilby. Po 12 týdnech od operace podstoupil důkladnou prohlídku, kde od lékařů dostal zelenou k návratu do normálního života bez jakéhokoliv omezení – tedy i k návratu k motorsportu.

Zpátky za volantem

Jakmile Kovalainen věděl, že je zdravotně způsobilý k plnohodnotnému návratu, o usednutí za volant neměl nejmenší pochyb. “První motivací bylo vrátit se k normálnímu životu. Musím ale přiznat, že vrátit se k rallye nebo závodnímu autu bylo vždy v mé mysli. Stále cítím, že mám vášeň a motivaci, obzvlášť teď pro rallye.”

Dostat se do běžných aktivit po takto náročné operaci je jedna věc. Dostat se za volant rallyeového speciálu a létat mezi stromy rychlostí blížící se 200 km/h je věc druhá. “Byla to chvíle radosti. Byly tam nějaké otazníky, ale hned, když jsem první testovací den naskočil do auta, nic mě po první jízdě nebolelo.

Jakmile si Kovalainen sám sobě potvrdil, že není nijak limitovaný, rozhodl se znovu závodit. Comebackem byla Rally Kamuy v japonském Hokkaidu. Přesto, že Kovalainen kvůli technickým problémům cíl nespatřil, obrovskou výhrou je jeho návrat na soutěžní tratě.

Kovalainen věří, že to je jen začátek jeho znovuzrozené kariéry. Závodit by chtěl nejen v Japonsku, ale také v některých soutěžích v Evropě. Účastnit by se tak měl opět japonského mistrovství a také podniku Mistrovství světa, které se v Japonsku koná. “Stále chci pokračovat v Japonsku. Opravdu si užívám práci s týmem a kluky z Toyoty a teď máme nové auto. Ročně je to osm závodů plus podnik WRC, takže je to o správném počtu. Užívám si také to, že jsem doma a zároveň v Japonsku je pro mě úroveň taková, že mohu být konkurenceschopný a mohu tam bojovat o vítězství. Většinu silnic a závodů teď znám, což je v rallye velký rozdíl.”

Pochvala doktorům

Kovalainem nezapomněl poděkovat odborníkům, kteří se o něj během jeho těžké životní situace starali. “Něco takového nepřeji nikomu, ale svým způsobem bylo zajímavé vidět, jak funguje dnešní lékařská věda, sestry, lékaři, chirurgové a jak fungují nemocnice. Je naprosto ohromující, co dokážou a jakým způsobem, který vám také dává trochu perspektivy. Jsem rád, že jsem z toho nyní venku a jsem živoucím důkazem toho, že tyto operace mohou dobře dopadnout.“