Po čtyřech titulech přišlo pět neúspěšných sezon – Alain Prost

Alain Prost je známý jako největší soupeř Ayrtona Senny a čtyřnásobný mistr světa. Když po zisku posledního titulu v roce 1993 formuli 1 jako pilot opustil, začal připravovat svůj vlastní tým. Bohužel to bylo neúspěšných pět sezon, zakončených třemi závody českého pilota ve formuli 1.

Štítky: Alain Prost Historie Tomáš Enge Zveřejněno 30. 01 2020 — Tomáš Richtr

Psal se rok 1997, když čtyřnásobný mistr světa Alain Prost dokončil nákup týmu F1 Ligier a přejmenoval jej na Prost Grand Prix. Přežil ale jen pět sezon.

Původní tým Equipe Ligier nastoupil do F1 v sezoně 1996 po odkoupení týmu Matra. Když jej převzal Prost, v sezoně 1997 pokračoval s motory Mugen-Honda, i když uzavřel smlouvu s dodavatelem motorů Peugeot. Šlo o třílitrové desetiválce se sklonem 72 stupňů. Nakonec v první sezoně týmu Prost závodili Shinji Nakano, Olivier Panis a Jarno Trulli s původním vozem Ligieru konstruktéra Loïca Bigoise.

A byly z toho stupně vítězů. Panis dojel třetí v Brazílii a druhý ve Španělsku. Ale hned v následující Velké ceně Kanady si Panis při havárii zlomil obě nohy. Ale i s náhradníkem Nakanem byla umístění v cíli na pátém, šestém nebo sedmém místě celkem běžná.

Jenomže vstup do sezony 1998 nevyšel. Tým měl problémy s převodovkou a nedařilo se mu projít povinnými crash testy. Jen dvanáctkrát byl vůz kvalifikován v cíli ze 32 možností (sezona měla 16 velkých cen).

O rok později to bylo trochu lepší a Jarno Trulli získal druhé místo ve Velké ceně Evropy 1999, byť šlo spíše o výjimečný výsledek. Pro ročník 2000 Prost najal Jeana Alesiho, Prostova někdejšího týmového kolegu ve Ferrari, a šampiona formule 3000 Nicka Heidfelda. Prost ale v Poháru konstruktérů skončil beznadějně poslední. Během GP Rakouska spolu kolidovali oba jezdci týmu a sesypal se Prostův vztah s dodavatelem motorů Peugeot.

Pro sezonu 2001 získal Prost motory Ferrari, které nesly jméno Acer. Vedle Alesiho začal jezdit Argentinec Gastón Mazzacane, kterého ale už po čtyřech závodech nahradil Brazilec Luciano Burti. Jean Alesi dojel v Kanadě pátý, což oslavil odhozením své přilby na tribunu. Ale vztah Alesi – Prost se rozpadl a pilota nahradil Hainz-Harald Frentzen.

V sezoně 2001 nakonec Prost musel využít služeb pěti pilotů. Tím pátým byl český závodník Tomáš Enge. Luciano Burti totiž vážně havaroval při GP Belgie a Enge jej nahradil.

V úvodu roku 2002 tým Prost zbankrotoval.

Tomáš Enge, Velká cena Japonska 2001

Diskuse k článku

Napsat komentář