Plné znění dopisu, ve kterém McLaren volá po přísném potrestání Red Bullu
V probíhající kauze překročení rozpočtového stropu týmem Red Bull v loňské sezoně nyní FIA uvažuje, jak jej potrestat. McLaren u FIA lobuje za to, aby byl trest přísný. Přinášíme plné znění dopisu, který šéf McLarenu Zak Brown zaslal prezidentovi FIA Mohammedu Benovi Sulayemovi a šéfovi F1 Stefanu Domenicalimu.
Pro: Mohammed Ben Sulayem
Kopie: Stefano Domenicali
Kdy: 12. října 2022
Vážený Mohammede,
v návaznosti na můj předchozí dopis a nyní, když máme více informací, bych se chtěl na danou záležitost zaměřit úžeji.
Za prvé, máme maximální respekt a důvěru ke způsobu, jakým FIA vedla proces stanovení nákladového stropu. Tleskáme přístupu, který byl velmi kooperativní a transparentní, a velmi si vážíme práce, kterou Federico a jeho tým odvedli. Chápeme, že tento proces je náročný jak pro FIA, tak pro týmy, ale jeho význam pro udržení dobrého jména F1 u fanoušků, sponzorů a dalších investorů je zásadní, a proto je nezbytné, aby bylo jeho řízení a kontrola silné.
Proč je rozhodování o (případném) trestu pro Red Bull nesmírně těžké
Nyní, když chápeme situaci s výdaji různých týmů, musíme v rychlosti sdělovat následná opatření a tresty, abychom zachovali integritu F1 a pravidel, která je nutné dodržovat. Je nanejvýš důležité, aby byl rozpočtový strop i nadále kontrolován vysoce transparentním způsobem, a to jak z hlediska podrobností o případných porušení, tak i souvisejících sankcí. Důležité bude také pochopit, zda po prvním celém roce fungování a vyšetřování systému bude třeba některé záležitosti nebo klíčové poznatky dále vyjasnit. Opět platí, že veškeré poznatky a poučení by měly být sdíleny napříč VŠEMI týmy – nesmí zde být prostor pro kličky.
Jak ukázalo šetření, z deseti prověřovaných týmů bylo sedm shledáno v naprostém souladu s pravidly rozpočtového stropu. Jeden tým se provinil menším překročením výdajů plus porušením postupů a další dva týmy rovněž porušily postupy. Porušení nadměrných výdajů a případně i procedurální porušení představují podvádění, protože poskytují významnou výhodu v rámci technických, sportovních a finančních předpisů.
FIA vedla mimořádně důkladný, vstřícný a otevřený proces, dokonce nám byla poskytnuta roční generální zkouška s dostatečnou možností požádat o jakékoli vysvětlení, pokud by byly detaily nejasné. Není tedy důvod, aby nyní jakýkoli tým říkal, že je překvapen.
Pointa je, že každý tým, který přečerpal, získal nespravedlivou výhodu při vývoji vozu v aktuálním [2022] i následujícím roce [2023].
Nedomníváme se, že by pohá pokuta byla vhodným trestem za porušení pravidel o nadměrném utrácení nebo za závažné porušení postupů, v těchto případech je jednoznačně nutný sportovní trest, který určí FIA. Navrhujeme, aby překročení výdajů bylo potrestáno snížením limitu nákladů týmu v roce následujícím a aby se trest rovnal překročení výdajů plus další pokuta, tj. překročení výdajů o 2 miliony dolarů v roce 2021, které je zjištěno v roce 2022, by mělo za následek odečtení 4 milionů dolarů v roce 2023 (2 miliony dolarů na vyrovnání překročení výdajů plus pokuta 2 miliony dolarů). Pro kontext: 2 miliony dolarů představují 25-50 % navýšení ročního rozpočtu na vývoj vozů, a měly by tedy významný pozitivní a dlouhodobý přínos.
Kromě toho se domníváme, že pokud by došlo k menšímu překročení výdajů, měla by být udělena sportovní penalizace ve výši 20 % snížení času na počítačové simulace CFD a aerodynamický tunel. Ty by měly být uplatněny v následujícím roce, aby se zmírnila nespravedlivá výhoda, kterou tým má a bude mít i nadále.
Abychom zabránili tomu, že týmy budou hromadit a využívat multiplikační efekt několika drobných porušení pravidel o překročení výdajů, navrhujeme, aby druhé drobné porušení pravidel o překročení výdajů automaticky posunulo tým do kategorie závažného porušení pravidel.
V centru překročení rozpočtu je výplata konstruktéra Adriana Neweyho
A konečně, vzhledem k příslušným financím se 5% hranice pro menší překročení výdajů zdá být příliš velkou odchylkou, navrhujeme, aby byla vhodnější nižší hranice, například 2,5 %.
Na závěr bych rád odkázal na nedávný citát Martina Brundela: “…systém rozpočtových stropů je geniální, pokud jde o jeho přínos, jako základního kamene toho, proč je dnes formule 1 lepší, než kdy podle mého názoru byla….”
S Martinem naprosto souhlasím, zavedení rozpočtových stropů bylo ve skutečnosti jedním z hlavních důvodů, proč jsme v posledních letech přilákali do F1 nové akcionáře a investory, kteří v něm vidí způsob, jak podpořit finanční a sportovní fair play. Proto je pro integritu a budoucnost F1 velmi důležité, abychom byli při zavádění pravidel rozpočtových stropů velmi důslední.
S pozdravem,
Zak Brown
CEO