Platový strop letos poruší až šest týmů, předpovídá Red Bull

Red Bull a Aston Martin, týmy, které byly v nedávné době potrestány za porušení finančních výdajů za sezonu. Podle Helmuta Marka a Christiana Hornera je však nyní v ohrožení až šest týmů a to z důvodu neodhadnutelně rostoucí inflace. Oba však dodávají, že loňské problémy se týmu Red Bull letos týkat nebudou.

Štítky: Christian Horner Helmut Marko Pravidla Zveřejněno 8. 11 2022 — Lukáš Podstata

Tým z Milton Keynes byl nedávno potrestán za překročení limitů výdajů za sezonu 2021 a to o 145 milionů dolarů. Red Bull obdržel pokutu 7 milionů dolarů a byl mu omezen čas pro testování v aerodynamickém tunelu. Během této kauzy (v pozadí docházelo ke stejnému problému u týmu Aston Martin) bylo možné sledovat značné drama. Dalo se předpokládat, že pokuta a popotahování Red Bullu odradí ostatní týmy od překročení platového stropu.

Poradce týmu Red Bull Helmut Marko, se však domnívá, že v problémech ohledně porušení pravidel bude až šest týmů. „Myslím, že současná situace je taková, že až šest týmů bude nad povoleným limitem. Víte, inflace je něco, co se nedalo nijak vypočítat. Tento fakt značně ovlivnil výdaje týmů za energie.“ Vysvětluje své domněnky Helmut Marko.

V problémech však letos nebude právě Red Bull. Tým, který trest již obdržel a byl jeden z mála, který se ohradil proti snižování omezení nákladů právě v probíhající sezoně. Nakonec ke snížení nedošlo. Naopak FIA rozpočtový strop zvedla o 3,1%. Christian Horner se však stejně jako Marko, domnívá, že ani tento aspekt týmy před pokutami neochrání. „Je tu šance, že několik týmů, které to i při jednání potvrdily, poruší platové limity. Našeho týmu se tento problém určitě týkat nebude, ale naše pokuta by měla být jistým precedentem do budoucna,“ říká lodivod týmu Red Bull.

Marko, jde ještě dál, podle něj platový strop absolutně nic neřeší a nepředpokládá, že by tomu mělo být v budoucnu jinak. Red Bull navíc prý nepočítal, že bude mít takové náklady. „Zatím platový strop nezměnil vůbec nic. Proč by tomu mělo být v budoucnu jinak? Podle mě se tento sport musí vyvíjet lépe. Nechali jsme si vše prověřit společností Erns a Young. My jsme věřili, že máme k dobru tři miliony dolarů ale nakonec tomu tak nebylo a nám zůstalo jen 400 000 dolarů. Za tyto peníze však Haas staví celý monopost.“, říká s nadsázkou poradce týmu Red Bull.

Red Bull bude mít díky vítězství v šampionátu a obdrženém trestu méně času v aerodynamickém tunelu. Podle Marka to však výkon týmu nijak neovlivní. „Samozřejmě nás ovlivňuje fakt, že máme méně hodin v aerodynamickém tunelu. Nyní musíme každý test zvládnout správně, ale vždy záleží na kvalitě personálu.