Pirelli zaútočilo na týmy

Pirelli obvinilo týmy F1, že před časem ignorovaly doporučení na maximum kol v závodě.

16 Štítky: FIA Pirelli Zveřejněno 24. 08 2015 — Tomáš Richtr

Pirelli a týmy F1 se po delší době opět dostaly do ostrého sporu. Podobně, jako po Velké ceně Anglie 2013, po které muselo Pirelli upravit konstrukcí svých pneumatik. Intenzita sporu je o to větší, že je řešena přes média. Pirelli při své obhajobě na vedení F1 ostře zaútočilo.

Sebastian Vettel byl velmi emotivní až sprostý bezprostředně po skončení GP Belgie. Na straně jedné se nelze divit: společně se selháním brzd je explozivní defekt pneumatiky nejnebezpečnějším incidentem v motorsportu obecně. A Vettel má pravdu v tom, že to mohlo dopadnout všelijak. Stejně jako Rosbergův incident o dva dny dříve, kdy mu pneumatika explodovala v rychlosti 306 km/h.

Ačkoli k explozi došlo na různých místech okruhu, jedno mají přeci jen oba incidenty společné. Problém se začal vyvíjet po průjezdu Eau-Rouge. Rosbergova pneu vydržela skoro celý okruh, unavena Vettelova pneumatika explodovala  ihned.

Ale podobně jako na Silverstonu 2013, ani zde není příčina jediná. Ačkoli si na přesný popis série příčin budeme muset ještě chvíli počkat, můžeme konstatovat, že příčiny leží na straně Pirelli, týmu, okruhu a také na úrovni vedení F1.

Primárním problémem je dlouhodobě propagovaná filozofie F1 mít pneumatiky se záměrně krátkou životností. To samozřejmě přímo implikuje, že pneumatiky nevydrží věčně a s jejich délkou životního cyklu je potřeba počítat. Ale i když by v bodě svého skonu neměly pneumatiky takto explodovat, charakteristiky velmi náročného okruhu ve Spa-Francorchamps riziko posílily. Posílilo si jej i Ferrari, které zvolilo velmi odvážnou strategii jediného pitstopu.

Zatímco Pirelli obvinilo Ferrari, že bylo velmi riskantní se pokoušet o 30 kol na tvrdší sadě (z nich právě zadní pravá pneu explodovala v předposledním kole), Pirelli kontrovalo tím, že vycházelo z odstupných dat. Vettel přitvrdil a naznačil, že tento bezpečnostní problém tady existuje delší dobu, jen se o tom nemluví.

V neděli pozdě večer vydalo Pirelli obviňující tiskové prohlášení, podle kterého na konci roku 2013 žádalo vedení F1 a týmy, aby aplikovali pravidlo omezující použití tvrdší směsi na 50 % délky závodu (a měkčí směsi na 30 % závodu). Pokud by takové pravidlo bylo platné včera, Vettel by místo pokoušených 30 kol (210 km) zajel jen 22 okruhů (154 km). Podle tvrzení Pirelli ale byl tento návrh zamítnut.

Letos na Silverstonu byla týmem Manor stejná specifikace pneu využita na stint o délce 212 km, v Bahrajnu jel s jednou sadou Felipe Massa 172 km, Nico Rosberg v Barceloně 138 km.

Zatímco Rosbergův incident byl způsoben vnějším poškozením pneumatiky, u Vettela se prý jednalo o selhání v důsledku velkého opotřebení na okruhu, který pneumatiky podrobuje velkým zátěžím ve velkých rychlostech. Sebastian Vettel vyzývá ostatní jezdce, aby se k situaci postavili čelem a před Velkou cenou Itálie ji s vedením formule 1 začali řešit.

V období před závodem v Monze můžeme očekávat sérií mediálních vyjádření různých stran, a pochopitelně ve čtvrtek a v pátek před velkou cenou informace přímo z paddocku.

Diskuse k článku

Napsat komentář