Pirelli zaútočilo na týmy

Pirelli obvinilo týmy F1, že před časem ignorovaly doporučení na maximum kol v závodě.

16 Štítky: FIA Pirelli Zveřejněno 24. 08 2015 — Tomáš Richtr

Pirelli a týmy F1 se po delší době opět dostaly do ostrého sporu. Podobně, jako po Velké ceně Anglie 2013, po které muselo Pirelli upravit konstrukcí svých pneumatik. Intenzita sporu je o to větší, že je řešena přes média. Pirelli při své obhajobě na vedení F1 ostře zaútočilo.

Sebastian Vettel byl velmi emotivní až sprostý bezprostředně po skončení GP Belgie. Na straně jedné se nelze divit: společně se selháním brzd je explozivní defekt pneumatiky nejnebezpečnějším incidentem v motorsportu obecně. A Vettel má pravdu v tom, že to mohlo dopadnout všelijak. Stejně jako Rosbergův incident o dva dny dříve, kdy mu pneumatika explodovala v rychlosti 306 km/h.

Ačkoli k explozi došlo na různých místech okruhu, jedno mají přeci jen oba incidenty společné. Problém se začal vyvíjet po průjezdu Eau-Rouge. Rosbergova pneu vydržela skoro celý okruh, unavena Vettelova pneumatika explodovala  ihned.

Ale podobně jako na Silverstonu 2013, ani zde není příčina jediná. Ačkoli si na přesný popis série příčin budeme muset ještě chvíli počkat, můžeme konstatovat, že příčiny leží na straně Pirelli, týmu, okruhu a také na úrovni vedení F1.

Primárním problémem je dlouhodobě propagovaná filozofie F1 mít pneumatiky se záměrně krátkou životností. To samozřejmě přímo implikuje, že pneumatiky nevydrží věčně a s jejich délkou životního cyklu je potřeba počítat. Ale i když by v bodě svého skonu neměly pneumatiky takto explodovat, charakteristiky velmi náročného okruhu ve Spa-Francorchamps riziko posílily. Posílilo si jej i Ferrari, které zvolilo velmi odvážnou strategii jediného pitstopu.

Zatímco Pirelli obvinilo Ferrari, že bylo velmi riskantní se pokoušet o 30 kol na tvrdší sadě (z nich právě zadní pravá pneu explodovala v předposledním kole), Pirelli kontrovalo tím, že vycházelo z odstupných dat. Vettel přitvrdil a naznačil, že tento bezpečnostní problém tady existuje delší dobu, jen se o tom nemluví.

V neděli pozdě večer vydalo Pirelli obviňující tiskové prohlášení, podle kterého na konci roku 2013 žádalo vedení F1 a týmy, aby aplikovali pravidlo omezující použití tvrdší směsi na 50 % délky závodu (a měkčí směsi na 30 % závodu). Pokud by takové pravidlo bylo platné včera, Vettel by místo pokoušených 30 kol (210 km) zajel jen 22 okruhů (154 km). Podle tvrzení Pirelli ale byl tento návrh zamítnut.

Letos na Silverstonu byla týmem Manor stejná specifikace pneu využita na stint o délce 212 km, v Bahrajnu jel s jednou sadou Felipe Massa 172 km, Nico Rosberg v Barceloně 138 km.

Zatímco Rosbergův incident byl způsoben vnějším poškozením pneumatiky, u Vettela se prý jednalo o selhání v důsledku velkého opotřebení na okruhu, který pneumatiky podrobuje velkým zátěžím ve velkých rychlostech. Sebastian Vettel vyzývá ostatní jezdce, aby se k situaci postavili čelem a před Velkou cenou Itálie ji s vedením formule 1 začali řešit.

V období před závodem v Monze můžeme očekávat sérií mediálních vyjádření různých stran, a pochopitelně ve čtvrtek a v pátek před velkou cenou informace přímo z paddocku.

Diskuse k článku

16 komentářů: “Pirelli zaútočilo na týmy”

  1. alberto.ascari napsal:

    Jo, fotka je z kvalifikace.

  2. alberto.ascari napsal:

    http://i.imgur.com/urATzlx.jpg

    Standing waves
    The most dangerous aspect of vibrations of tyres at high speeds of rolling is the so-called standing wave problem. This phenomenon could especially appear for tyres rolling at high speeds. In these conditions of rolling, waves are formed on the tyre behind the contact patch. Because the waves present a stationary appearance to an observer, they have been called standing waves. The tyre operation at the critical speed determines its rapid failure due to the mechanical overstress and heat, which are conducive to tyre disintegration.

    Podívejte se na obrázek, pokud měla pneumatika vydržet 40 kol, tak nesmí explodovat ve 28. kole. Může degradovat a může klesnout čas na kolo o 2s, o 3s, ale u Vettela nic takového nebylo. Gro jej stahoval o 3-4 desetinky na kolo, což nemusí také být pneumatikou ale medvědem v Lotusu.

    Pokud někdo v Pirelli tohle nepobere velmi vážně, nesmím ani pomyslet co se může stát. Autosport je nebezpečný, bohužel znova se to ukázalo – RIP Justine.

    Další závod Monza, umíte si představit co udělá Parabolica s pneumatikou.

  3. Matthew88 napsal:

    Variotek:
    I kdyby přišel Michelin nic se nezmění. Gumy (pokud FIA a Ecclestone budou chtít) by musel Michelin dělat stejně jako Pirelli s umělou životností.

    a takuto jednoduchu vec maju niektori ludia problem pochopit 😉

  4. Variotek napsal:

    I kdyby přišel Michelin nic se nezmění. Gumy (pokud FIA a Ecclestone budou chtít) by musel Michelin dělat stejně jako Pirelli s umělou životností.

  5. Seb_fan napsal:

    A zrovna v tuto dobu si myslím, že to trochu nahrává Michellinu. Nespolehlivost, nespokojenost týmů a válka přes média. Já osobně jsem pro závodění na 100% po celý závod a ať se zruší pneumatiky drsným zacházením a tvrdou jízdou a jsem pro konec umělé životnosti. Zkrátka pro návrat Michellinu. A nevíte někdo kdy se má o novém dodavateli rozhodnout? Už to nebude dlouho co? 🙂

  6. Ferda napsal:

    Hoďte na Hadrrelli síť a řežte je holí až skura praskně.

    Kdo to kdy slyšel, četl, viděl, nebo se mu snilo o tom, aby týmy měly gumy měnit i při pouhých třiceti procentech předpokládané životnosti?

    Zlaté protektory od Kormoránu.

  7. ej_kej_ej napsal:

    Ještě by bylo záhodno dodat že na střednětvrdé směsi gum se ve spa o tak dlouhý stint za celou éru Pirelli nikdo nikdy nepokusil, ani vzdáleně….
    Pár jezdců odjelo závod na jednu zastávku len v sezonách 2012 a 2013, kdy Pirelli alokovalo na okruh středně tvrdou a tvrdou směs, tedy nikoliv jako včera měkkou a střednětvrdou – nicméně i tehdy byla strategie 1 pitu spíš výjimkou a ve výrazné menšině.

  8. Raiky17 napsal:

    „Technický šéf Force Indie Andrew Green je po nedeľnom defekte skôr na strane Sebastiana Vettela a Ferrari: „Ak by boli jeho gumy príliš opotrebované, tak by už dávno musel prísť do boxov. Keď je gumová vrstva opotrebovaná pod tridsať percent, tak časy na kolo sa zhoršia o dve až tri sekundy. Teplota pneumatík klesne zo 140 na 110 stupňov a jazdíte ako na ľade. Takže k nebezpečnej oblasti sa preto ani nepriblížite. Ak sa k nej dostávate, tím vás povolá do boxov.“ Auto Motor und Sport dodáva, že Vettel v takejto zóne ešte nebol, pretože jeho časy sa v posledných desiatich kolách pred nehodou zhoršili len o sedem desatín sekundy. “ k tomu dodejme, že analýza zbylých 3 Sebových gum neprokázala ani v 1 případě nadměrně opotřebeníí a pokud by se jednalo o opotřebení nejhůře by na to, byla levá přední pneumatika

  9. Variotek napsal:

    Draco:
    Variotek i proto jsem napsal ze to F risklo a proste nevyšlo, to je závod

    Mimochodem, počet zastávek je taky jen údaj. Je to pořád chytání za slova, nic víc

    Btw chce to trochu nadhledu…

    Počet zastávek je taky jen údaj ale vzhledem k páteční nehodě Rosberga, hodně relevantní údaj…

  10. ej_kej_ej napsal:

    Pirelli mohlo tvrdit že guma vydrží 40 kol, ale není kolo jako kolo. Všechny směsi jsou po celou sezonu stejné pro všechny okruhy a když pomineme že na různých vozech bude taky různá životnost a chování pneu, tak třeba 40 kol v Monaku není pro tu gumu jako 40 kol ve Spa. To by znamenalo že ta guma vydrží de facto celé závody – a jestli se někdo na tento údaj odvoláva tak je to alibista. Zvláště poté co se odvolává na absenci protiopatření po Rosbergově defektu, stěžuje se, že už od r.2013 má pochybnosti o bezpečnosti gum a sám pak zvolí takhle riskantní strategii….
    Je pravda že přes Eau Rouge projížděli všichni agresivně, na druhou stranu ale všichni krom Vettela taky měli pneu které díky délce těch kterých stintů na to měly. Může se někdo rozčilovat že guma se předem „neohlásila“ zvýšenou degradací, ovšem neměl by pouštět ze zřetelu, že díky pidivrstvě pracovní pryžové vrstvě která plyne z principu jež přineslo zadání promotéra na výdrž to je při tak exponované zatáčce jako Eau Rouge snad i fyzikálně nemožné a plátno na kordu nevydrží průjezd takovou zatáčkou žádná guma na světě – tak proč se to najednou čeká od Pirelli?

  11. Draco napsal:

    Variotek i proto jsem napsal ze to F risklo a proste nevyšlo, to je závod 🙂

    Mimochodem, počet zastávek je taky jen údaj. Je to pořád chytání za slova, nic víc 🙂

    Btw chce to trochu nadhledu…

  12. Miras2602 napsal:

    Variotek:
    Rosbergovi v pátek z neznámých příčin pukne guma, jezdci celý víkend trpí zvýšenou degradací pneumatik, Pirelli doporučí dvě až tři zastávky aco udělá Ferrari? Jede na jednu zastávku a pak se rozčiluje a obviňuje Pirelli že Vettelovi nevydrží pneumatika a Arrivabene říká že nejsou blázni co zbytečně riskují. Co k tomu dodat.

    😎 😎 😉 😉

  13. Variotek napsal:

    Raiky17: snad jen to, že si cucáš z prstu jen informace, které se ti takzvaně hodí do krámu

    Já si nic z prstu necucám.

    Draco: Uvádělo ji před závodním víkendem. Všechny vysoká degradace překvapila. Pirelli navíc také uvádí tohle: Životnost byla uváděna na 40 kol, ale to je jen údaj. Nelze to zaručit, je to variabilní auto od auta, záleží na podmínkách během závodu, závodních situacích apod. Nikdy to není přesný údaj.

  14. Draco napsal:

    Variotek, hlavní problém není v riskování, ale že by pneu neměla vůbec explodovat – má degradovat na úroveň, kdy jízda s ní by byla hodně ztrátová, když se podíváš na časy co Vettel zajížděl tak pneu se tvářila jako vpohodě.

    Ferrari to risklo, nevyšlo to… kdyby se to stalo kterémukoliv jinému týmu, štěkali by po sobě úplně stejně. Takhle je to horší tím že obě firmy jsou italské 🙂

    Tak jako tak, Pirelli si teď bude muset dávat více pozor na to co řekne, před závodem prohlásili že tato směs zvládne vpořádku 40 kol ve Spa… 🙂

  15. Raiky17 napsal:

    Variotek:
    Rosbergovi v pátek z neznámých příčin pukne guma, jezdci celý víkend trpí zvýšenou degradací pneumatik, Pirelli doporučí dvě až tři zastávky aco udělá Ferrari? Jede na jednu zastávku a pak se rozčiluje a obviňuje Pirelli že Vettelovi nevydrží pneumatika a Arrivabene říká že nejsou blázni co zbytečně riskují. Co k tomu dodat.

    snad jen to, že si cucáš z prstu jen informace, které se ti takzvaně hodí do krámu 😉

  16. Variotek napsal:

    Rosbergovi v pátek z neznámých příčin pukne guma, jezdci celý víkend trpí zvýšenou degradací pneumatik, Pirelli doporučí dvě až tři zastávky a co udělá Ferrari? Jede na jednu zastávku a pak se rozčiluje a obviňuje Pirelli že Vettelovi nevydrží pneumatika a Arrivabene říká že nejsou blázni co zbytečně riskují. Co k tomu dodat.

Napsat komentář