Pirelli: O pět vteřin zrychlíme jen díky pneumatikám

Projde formule jedna v roce 2017 radikální proměnou, nebo ne? Přestože stáje odhlasovaly zrušení některých plánovaných změn, které měly stát až za pětivteřinovým zrychlením na kolo, i tak bychom se mohli rychlejších monopostů dočkat. Pomoci by podle šéfa Pirelli měly hlavně širší pneumatiky. Jak už bylo oznámeno v průběhu týdne, změny pro rok 2017 nebudou tak radikální,…

1 Štítky: Paul Hembery Pirelli Zveřejněno 15. 01 2016 — Lukáš Štěrovský

Projde formule jedna v roce 2017 radikální proměnou, nebo ne? Přestože stáje odhlasovaly zrušení některých plánovaných změn, které měly stát až za pětivteřinovým zrychlením na kolo, i tak bychom se mohli rychlejších monopostů dočkat. Pomoci by podle šéfa Pirelli měly hlavně širší pneumatiky.

Jak už bylo oznámeno v průběhu týdne, změny pro rok 2017 nebudou tak radikální, jak se předpokládalo. Týmy totiž v čele s Mercedesem (a Pirelli) některé úpravy pravidel odmítly. Nejvíce jim v žaludku leželo zvýšení aerodynamického přítlaku, které by nadměrně zatěžovalo pneumatiky.

A právě jediný dodavatel pneumatik pro F1 prohlásil ústy svého šéfa Paula Hemberyho, že by mohl sice vytvořit pneumatiku, která by takový tlak vydržela, ale bylo by to na úkor závodění samotného.

„Můžeme udělat pneumatiku, co odolá libovolnému tlaku, ale nebude to samá guma, kterou používáme dnes. Pokud chcete o padesát až šedesát procent větší přítlak, nevydržíte s pneumatikami, které jsme měli v posledních sezonách. Pokud chcete zachovat ,normálnost‘, jakou aplikujeme na F1, existují jistá omezení v zátěži gum.“

Takže zrychlení o avizovaných pět vteřin na kolo je pasé? Překvapivě možná ne. Hembery je přesvědčen, že širší vozy a hlavně pneumatiky v roce 2017 nahradí přítlak přirozenějším způsobem a monoposty i bez jiných změn výrazně zrychlí.

„Mezi roky 2015 a 2017 bude přirozená evoluce způsobená vývojem vozů. Když k tomu připočteme širší pneumatiky a šasi, dostaneme zrychlení čtyři až pět vteřin na kolo,“ je si jistý Hembery.

Podle toho by však královna motorsportu také měla opatrně zvážit, zda chce snížit čas na jedno kolo tím, že se zvýší rychlost průjezdu zatáčkami, jak bylo navrhováno. „Mnoho času se získá v zatáčkách, což je velká změna. Pamatuji si, že když jsem přišel do F1, Ross Brawn byl vedoucím pracovní skupiny ohledně pneumatik.

Jeden z jeho hlavních bodů byl ten, že nechce navýšit rychlost v zatáčkách. Takže když jsme (Pirelli) byli požádáni právě o toto, musíme být velmi opatrní. Lidé si musí uvědomit, že výkon vozů F1 je už teď na velmi vysoké úrovni a pět vteřin je velká změna. Musíme si být jisti, že jdeme správným směrem,“ dodává šéf Pirelli.

F1 by mohla v roce 2017 zrychlit o pět vteřin jen díky širším gumám

F1 by mohla v roce 2017 zrychlit o pět vteřin jen díky širším gumám

Diskuse k článku

Napsat komentář