Pirelli si myslí, že ví, co může za selhání pneumatik v Baku

Předběžné vyšetřování dvou defektů u Maxe Verstappena a Lance Strolla ve Velké ceně Ázerbájdžánu nasvědčuje, že k selhání pneumatik došlo kvůli nečistotám a úlomkům na trati. Pirelli vylučuje možnost, že by za problémy mohlo velké opotřebení.

Štítky: GP Ázerbájdžánu Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 7. 06 2021 — Vašek Štěpánek

Max Verstappen vedl závod v Baku. Ve svém stintu na tvrdé sadě pneumatik měl najeto již 34 kol, když mu rázem levá zadní pneumatika explodovala a poslala pilota Red Bull do zdi. Holanďan tím pravděpodobně přišel o další vítězství v sezoně a navýšení náskoku v šampionátu.

Podobný osud potkal i Lance Strolla, který na tvrdé sadě pneumatik startoval a odjel na nich celkem 30 kol. Následně došlo také k defektu levé zadní pneumatiky a pilot Aston Martinu tím rovněž ztratil možnost získat dobrý výsledek.

Celkem logicky se tak množí dotazy, co přesně mohlo za obě selhání. Pirelli shromáždilo zbytky obou poničených pneumatik a provedlo předběžné vyšetřování. Šéf italského dodavatele pneumatik Mario Isola však vyloučil, že by pneumatiky selhaly kvůli velkému opotřebení.

K tomu by údajně docházelo postupně, týmy by tak měly dostatek času na vznikající komplikaci reagovat. U jiných sad, například u Lewise Hamiltona, byly objeveny nepatrné nečistoty, které se během Britova druhého stintu na danou pneumatiku pravděpodobně nashromáždily.

Isola následně uvedl, že nečistoty na Hamiltonově pneumatice jasně vycházejí z velkého množství úlomků a nečistot na trati. Pilot Mercedesu měl ale více štěstí a k defektu u něj nedošlo, pravděpodobně nebylo poškození tak rozsáhlé.

„Věřím, že mohu zaručit, že tyto poruchy nevznikly kvůli dlouhému stintu a velkému opotřebení. Našli jsme řez i na Hamiltonově pneumatice, byl poměrně hluboký, asi 6 nebo 7 centimetrů, takže nepoškodil samotnou konstrukci pneumatiky, proto zůstala v jednom kuse.

Tento řez jsme objevili až poté, co Lewis zajel do boxů během přerušení závodu. Pokud se bavíme o samotných pneumatikách, tak v Baku je nejvíce zatěžována zadní pravá, nikoliv zadní levá, u kterých došlo k defektu.

Dalším faktorem je, že týmy nám uvedly, že nedostaly žádné varování o změně tlaku v pneumatice. Musíme samozřejmě od nich nashromáždit potřebnou telemetrii, ale jasně uvedly, že neobdržely žádné varování, neměly problém ani s vibracemi. V tuto chvíli jsou to hlavní prvky, ze kterých vycházíme,“ uvedl Mario Isola.

Šéf programu Pirelli se dál obhajoval slovy, že levá zadní pneumatika je v Baku méně zatěžována než pravá zadní. Poukazuje i na Landa Norrise z McLarenu, který na tvrdé sadě vydržel čtyřicet kol, tedy více než Stroll a Verstappen, i to utvrzuje prohlášení, že pneumatiky selhaly kvůli nečistotám na trati.

„Zdá se, že hlavní roli sehrály nečistoty a úlomky na trati, levá zadní zde totiž není nejvíce zatěžovanou pneumatikou. Máme zde další auta, která jela stejně dlouhé stinty, nebo ještě delší a k problémům nedošlo.

U obou (u Strolla a Verstappena) došlo k selhání ve víceméně stejném úseku trati, a to během relativně krátké chvíle. Podle předběžného vyšetřování šlo tedy o vnější faktor. Budeme pokračovat dál ve své práci a pokusíme se dodat oficiální zprávu ještě před závodem ve Francii jak týmům, tak FIA.“

Isola také nevyloučil možnost, že u Maxe Verstappena mohly za jeho defekt trosky z vozu Lance Strolla, který na podobném místě boural o několik kol dříve.

„U Verstappena mohlo jít o trosky ze Strollova vozu, ale u Lance upřímně nevím. Než havaroval, tak na trati k žádnému incidentu nedošlo. Nemohu ale ani vyloučit, že na trati něco bylo. V roce 2018 se něco podobného stalo Bottasovi, tam jsme ale tehdy věděli hned, co pneumatiku poškodilo.

Zde je to o něco komplikovanější. Dále budeme zkoumat, zda neexistují nějaké záběry z kamer, které by nám pomohly lépe pochopit to, co se vlastně stalo,“ uzavřel téma Isola.