Piloti už nemusí být fanoušky anorexie. Bude jim stačit 80 kg váhy

Pokud jste se alespoň trochu dostali do světa motokár, třeba ve veřejných půjčovnách, víte, jak velkým problémem je váha samotného jezdce. Kdo je vyšší, těžší či tlustší (nebo všechno dohromady), nemá šanci prosadit se proti od přírody malému a lehkému tintítku, jestliže to má trochu závodnického talentu. Není bez zajímavosti, že ve světě formule 1 je toto téma předmětem letitých debat.

Štítky: 2019 FIA Technika Zveřejněno 23. 01 2018 — Tomáš Richtr

V letošní sezoně 2018 musí auto vážit minimálně 728 kilogramů, a to včetně jezdce. Proto se na konci kvalifikace nebo závodu závodníci permanentně váží. Za poslední dekádu minimální váha vozu F1 s jezdcem stoupla o více než 100 kg. Začal do toho promlouvat nevinně tvářící se předchůdce moderní generace pohonných jednotek, systém KERS (Kinetic Energy Recovery System). Přišly velmi těžké soubory pohonných jednotek s velmi těžkými akumulátory. Vloni přišly větší vozy s daleko většími (těžšími) pneumatikami. A letos se přidá znatelně těžká ochrana kokpitu Halo/Svatozář.

Týmy v průběhu let nutily své jezdce ztrácet na váze. A to až tak, že už je to začalo ohrožovat na jejich zdraví. Vedení F1 se nyní snaží tuto problematiku ve vztahu k váze jezdce dostat pod kontrolu. A to tím, že stanoví minimální limit váhy jezdce. Ne že by se ten, kdo je od přírody malý a lehký musel najednou začít cpát jitrnicemi a cukrem. Kdo je pod limitem, bude obohacen závažím pod sedačkou jezdce. Podobně jako ve zmíněných motokárách.

Navrhovaným limitem je 80 kg. Znamená to, že jezdec o váze 70 kg musí s sebou do auta vzít závaží o váze 10 kg. Samozřejmě že ten, kdo váží 90 kg, má smůlu. Veze ‘zbytečně’ 10 kg navíc. Pro inženýry týmů F1 to má zásadní vliv: mohou se soustředit na samotnou váhu auta a nemusí přihlížet k jezdci. Inženýři budou vědět, že musí počítat s 80 kg. Nebo víc. Inženýrům stačí ujistit se, že vůz bude na konci kvalifikace nebo závodu vážit 654 kg, protože dalších minimálně 80 kg přidá jezdec tak, aby se auto podle regulí dostalo nad požadovaný limit. Současně nebudou muset konstruktéři dumat nad tím, kdo pro jejich tým bude jezdit například v sezoně 2019. Jestli to bude vyšší nebo těžší jezdec. Mohou se soustředit jen na auto. Vyrovnanější podmínky nastanou také mezi týmovými kolegy.

S návrhem souhlasí jinak obvyklý kritik poměrů ve formuli 1, konzultant Autosportu Gary Anderson.

“V osmdesátých a devadesátých letech se váha pilota do váhy vozu nezapočítávala,” vzpomíná konstruktér F1 Anderson. “Malí a lehcí jezdci tak byli žádaní. Doufám ale, že se změní také omezení například na délku kokpitu. Te je pořád malý pro jezdce typu Nico Hülkenberg. Stačilo by 5 centimetrů. Lehčí jezdci ale budou mít pořád výhodu. Bude-li pilot vážit 65 kilogramů, potřebuje 15 kg závaží. Bude-li pod sedadlem, bude tím snižovat těžiště celého auta. Lepší by bylo závaží umisťovat na úrovní současného těžiště, aby těžší jezdci neměli nevýhodu.”

Zajímavý návrh: Vyloučit jezdce z minimální váhy auta

Diskuse k článku

Napsat komentář