Piloti, kteří skončili ve svém posledním závodě na pódiu

Jak se nejlépe rozloučit s formulí 1? Přeci stupni vítězů! Triumfovat se podařilo v posledním závodě kariéry pouze dvěma pilotům, a to v dobách, kdy byla formule 1 ještě "v plenkách".

Štítky: Historie Zveřejněno 25. 01 2025 — Bára Goldmannová

Vítězové z 50. let

Všichni závodníci si přejí rozloučit se s formulí 1 co nejlepším způsobem, a tím je pochopitelně vítězství. Tuto čest měli pouze dva piloti, a to v 50. letech Jim Clark a Luigi Fagioli.

Clark jako dvojnásobný mistr světa F1 triumfoval v novoročním úvodním podniku sezony 1968 v jižní Africe na okruhu Kyalami. Protože do dalšího závodu zbývalo čtyři a půl měsíce, tak závodníci vyplňovali pauzu různými aktivitami. Clark se zúčasnil podniku formule 2 na Hockenheimu. V pátém kole došlo k obrovské katastrofě. Clark ztratil kontrolu nad svým Lotusem 48 a narazil do stromu. Tehdy 32 letý Brit na místě zemřel na poranění lebky a krku.

Jiný příběh to je u Fagioliho, jednoho z nejlepších jezdců premiérové sezony 1950, který vyjma GP Monaka (a Indianapolis, kde nestartovali stálí piloti F1) stál ve všech závodech na pódiu, přesto skončil na konci roku na třetím místě.

Mohl vyhrát i Grand Prix Francie 1951 v Remeši. Problémem ale bylo, že do cíle nedojel jako první on, nýbrž Juan Manuel Fangio, který na rozkaz týmu přebral Fagioliho alfu romeo a Ital tak dostal Fangiův vůz s problematickým motorem. Fagioli místo výhry bral pouze 11. místo. Nicméně tehdy bylo v pravidlech, že ať už piloti dojedou na prvním a jedenáctém místě, tak se o vítězství podělí – Fagioli se stal v 53 letech nejstarším pilotem v historii královny motorsportu.

Mistrovské sbohem s grácií

Šťastně naopak skončila kairéra Nica Rosberga. Němec coby čerstvě korunovaný mistr světa roku 2016 nečekaně oznámil, že pověsí helmu na hřebík. Jako mistr se rozloučil velkolepě, když v závěrečné Grand Prix Abú Dhabí získal druhé místo.

Ve Vettelově stínu

Psal se rok 2013. Už před GP Brazílie bylo jisté, že Mark Webber ukončí svoji kariéru v F1. Australan zažil parádní závěr ročníku, když dojel na pódiu v posledních třech závodech, nicméně se mu nepodařilo triufmovat a byl ve stínu svého týmového kolegy Sebastiana Vettela, který v Sao Paolu vyrál po deváté v řadě.

Mistrovské gesto

Ačkoliv byli Alain Prost a Ayrton Senna odvěkými rivaly, tak v Adelaide 1993 učinil Brazilec milé gesto. Pozval Francouze, který skončil druhý, na stupínek nejvyšší. Bylo to jejich poslední společné pódium: Prost po zisku čtvrtého titulu odešel a u Williamsu uvolnil Sennovi místo, který o rok později nepřežil nehodu na Imole.

Loučení po nedokončené sezoně 3. místem

Michael Andretti neměl v sezoně 1993 vůbec jednoduché se prosadit, protože ve druhém voze McLarenu neseděl nikdo jiný než Ayrton Senna. Američan, který se o několik let později snažil založit vlastní tým, z týmu po závodě na Monze odešel a vrátil se zpět do USA. V jeho poslední velké ceně získal jediné pódiové umístění, když skončil třetí.

Nehoda vrtulníku zmařila další naděje na stupně vítězů

Když Alessandro Nannini získal ve Velké ceně Španělska 1990 třetí místo, ještě nevěděl, že bude jeho posledním. O týden později totiž vrtulník, ve kterém Ital letěl, havaroval. Sice ptřežil, ale utrpěl těžká zranění pravého předloktí, která ukončila jeho závodní kariéru.

Nehoda v tréninku ukončila Fracnouzovu kariéru

Ani Didier Pironi nezažil štastný konec ve formuli 1. V průběhu sezony si při nehodě v tréninku poranil nohu, což zapříčinilo, že už se do monopostu nikdy neposadil. Posledními stupni vítězů tak byla třetí příčka v Le Castallet 1982, byť si vyjel pole position i pro nadcházející závod v Německu. Titul mu tehdy unikl o pouhých pět bodů.

“Ukradené” vítězství

Pironi hrál roli i u zisku stupňů vítězů dalšího jezdce: Francouz totiž v Grand Prix Itále 1982 neuposlechl rozkaz týmu a “ukradl” vítězství Gillesu Villenuveovi. V další kvalifikaci v Zolderu Kanaďan havaroval, když se snažil překonat Pironiho čas.

Nemistrovský závod ukončil veškeré naděje

Švýcar Jo Siffert ukončil sezonu 1981 druhým místem ve Watkins Glen ve voze BRM. Jen o pár dní později zemřel při nemistrovském závodě v Brands Hatch, když se nadýchal kouře z jeho hořícího vozu.

Poslední žijící vítěz z padesátek

Naopak Tony Brooks ukončil karieru dobrovolně. Vicemistr roku 1958 se o dva roky později loučil s kolotočem formule 1 třetím místem ve Watkins Glen 1961, což bylo jeho první umístění na stupních vítězů za poslední dva roky. Zemřel v roce 2022 jako poslední žijící vítěz z 50. let.

Odchod na vrcholu

Mike Howthorn rovněž odcházel na vlastní popud, a to na vrcholu. Stačilo mu druhé místo v Maroku, které mu přenechal Phil Hill, aby se stal s bodovým náskokem na Stirlinga Mosse šampionem. Poté oznámil svůj konec, nicméně jen o tři měsíce později přišel o život při dopravní nehodě.

Dostala přednost rodina

Paul Frere absolvoval jenom několik závodů ve formuli 1, protože dával přednost rodině. V sezoně 1956 nastoupil pouze na start domácího závodu v Belgii, kde bral druhé místo. Jinak se účastnil vytrvalosních závodů a jeho aktivní kariéru ukončil v roce 1960. Posléze se živil jako novinář a spisovatel.

Farinu zasáhla Ascariho smrtelná nehoda

Úplně první šampion v historii F1 Giuseppe Farina se loučil uprostřed sezony 1955 po smrtelné nehodě Alberta Ascariho. Jeho posledním závodem byla Grand Prix Belgie, ve kterém dojel třetím místě. Byť se ještě v Monze snažil o návrat, tak se po nehodě v tréninku rozhodl definitivně pověsit helmu na hřebík.

Smutné prvenství

Argentinec Onofre Marimon je prvním pilotem, který zemřel během regulérní velké ceně formule 1 (bez Indy). Během tréninku na Nürbrugringu ztratil kontrolu nad svým Maserati a několikrát se převrátil. V předchozím závodě na Silverstone skončil třetí.

“Na první dobrou”

Darino Serafini se podařila nevídaná věc, jelikož jeho kariéra měla jepičí život – odjel pouze jeden závod a přesto má na svém kontě pódium! Na italské Monze v roce 1950 si totiž dojel pro druhé místo, nestačil jen na Alberat Ascariho. O rok později v tamním vytrvalostním závodě Mille Miglia se těždce zranil, načež musel ukončit svoji kariéru v motorsportu. Je jedným pilotem v historii šampionátu se 100% úspěsností, co se týká zisku pódií.