Pět proslulých přestupových a smluvních příběhů

Letošní letní přestávka je silně poznamenána dějstvím mezi Alpinem a McLarenem, obě stáje spolu soupeří o služby talentovaného Oscara Piastriho. Francouzský tým se nebojí se sporem jít až k soudu, neboť je přesvědčen o platnosti svého kontraktu. V této souvislosti vám připomínáme známé přestupové a smluvní ságy, které se v F1 odehrály.

Štítky: Historie Zveřejněno 16. 08 2022 — Vašek Štěpánek

Jean Alesi, 1990

Francouz měl povedenou sezonu 1989, kdy jezdil za Tyrrell a v prvních čtyřech závodech se celkem dvakrát radoval z pódiového umístění. Netrvalo dlouho a o Alesiho začaly projevovat zájem týmy s nejvyššími ambicemi.

Jedním z nich byl Williams, který na přelomu 80. a 90. let ve formuli 1 vítězil. Zakladatel stáje Frank Williams se netajil svým obdivem a zájmem o Alesiho služby, a tak pro rok 1990 připravil pro francouzského závodníka smlouvu.

Ta ale byla následně pozastavena, neboť o sedačku ve Williamsu začal projevovat zájem i mistr světa Ayrton Senna, jednání ale nebyla tak vážná. Mezitím ale netrpělivý Alesi podepsal nový kontrakt s Ferrari, a s ohledem na jeho sicilský původ šlo o krásné spojení.

Ale… místo toho, aby bojoval o vítězství a o tituly, se Alesi musel jen závistivě koukat na to, jak si mistrovské trofeje berou jezdci Williamsu. Za pět let s Ferrari se Alesi jen jednou radoval z vítězství v závodě.

Michael Schumacher, 1991

V polovině roku, v belgickém Spa, přišel do hry neznámý Němec Michael Schumacher. V roce 1991 debutoval s týmem Jordan. Očekávání nebyla velká, přesto podal mladý Schumi skvělý výkon v kvalifikaci, skončil sedmý a porazil zkušenějšího kolegu De Cesarise.

I když pro něj závod skončil už v prvním kole kvůli technické poruše, talent a perfektní přístup Schumachera ohromil celou formuli 1. Situace se rozhodl využít šéf stáje Benetton – Flavio Briatore a začal s mladým talentem okamžitě jednat.

Schumacherovi byla nabídnuta lukrativní smlouva, a tak z týmu Jordan, který podcenil celou situaci, odešel. Podepsání Schumachera představovalo obrovský risk, neboť měl na kontě jen jeden jediný závod, který navíc trval jediné kolo.

Briatore dal ale na instinkt a udělal geniální tah. Schumacher s Benettonem zůstal další čtyři roky a získal s ním dva tituly mistra světa. Od roku 1996 se Schumi připojil k Ferrari a to, co vzniklo potom, už je historie.

Jenson Button, 2004/2005

Fanoušky oblíbený Button vstoupil do formule 1 v roce 2000. Brit debutoval v britské stáji Williams a prakticky okamžitě začal prokazovat svůj nesporný talent, který ale před začátkem sezony mnoho lidí zpochybňovalo.

V následujícím roce byl Button v Benettonu a v roce 2003 přestoupil do týmu BAR, se kterým o rok později získal deset podií a byl třetí v šampionátu. Od následující sezony se ale Button měl vrátit do Williamsu, se kterým byl předběžně domluvený.

Slabší forma stáje z Grove ale Buttona odrazovala, a tak se ze smlouvy vyplatil – Williamsu bylo vyplaceno celkem 18 milionů dolarů – a Brit pokračoval s týmem BAR. V roce 2006 se ze stáje stala Honda a forma šla znatelně dolů.

Button dva slabší roky přetrpěl a risknul spolupráci s týmem Brawn GP, který vzešel z Hondy a udělal dobře. V roce 2009 se sympatický Brit stal mistrem světa, poté zamířil do McLarenu, ve kterém strávil sedm let a v roce 2016 ukončil kariéru.

Sauber, 2015

Ve formuli 1 je běžné, když se vícero týmů přetahuje o jezdce. Opačný případ už tolik obvyklý není, přesto se stal poměrně nedávno. Ke konci roku 2014 oznámil tým Sauber, že od příští sezony budou spolupracovat s dvojicí jezdců Marcus Ericsson a Felipe Nasr.

Vše se zdálo být připravené a smluvně v pořádku. Jen pár týdnů před začátkem sezony 2015 ale do hry přišel nizozemský rezervní pilot Sauberu – Giedo van der Garde, který měl s týmem také platnou smlouvu a měl právo na závodní sedačku.

Situace pokračovala až k soudnímu řízení a Nizozemec měl skutečně právo závodit. U Sauberu tak vznikl přetlak – tři jezdci na dvě sedačky. Van der Garde se nechtěl vzdát, a dokonce odjel i první páteční trénink v Melbourne.

V týmu ale byla napjatá atmosféra a ani výkon nového a vnuceného jezdce Sauberu nebyl nikterak oslnivý. Proto se Giedo van der Garde následně sám stáhnul a daroval tím tak prostor pro původně oznámenou a plánovanou dvojici Ericsson–Nasr.

Oscar Piastri, 2022

Rezervní pilot Alpinu Oscar Piastri na konci loňského roku s týmem podepsal smlouvu. V té je údajně závazek, že stáj z Enstone najde a domluví australskému závodníkovi místo ve formuli 1 pro sezonu 2023, termín byl 31. července.

Na začátku srpna ale Fernando Alonso oznámil svůj přestup do Aston Martinu a uvolnil tak místo pro Piastriho, bylo však už po termínu a Piastri neměl zaručené místo ani u nikoho jiného. Tím tak Alpine porušil dohodu a veškeré smluvní závazky s Piastrim padly.

Australan situace využívá a nyní se aktivně snaží dostat sedačku u McLarenu, kde by nahradil krajana Ricciarda – ten by se zase mohl vrátit do Alpinu. Aféra ale ještě není u konce, neboť podle šéfa Alpinu Otmara Szafnauera má tým na Piastriho pořád nárok.

McLaren si myslí totéž a celá záležitost pomalu putuje k soudu. Alpine možnou soudní cestu už připustil. Piastri se tak do F1 pravděpodobně dostane ve velkolepém stylu, protože bude pilotem, který neodjel ještě jediný závod a už se bude soudit.

Sony a Honda potvrzují spolupráci