Pět žhavých témat před Grand Prix Saúdské Arábie

První závod v Bahrajnu přinesl více otázek než odpovědí. Formule 1 nyní míří do Saúdské Arábie, která bude hostit svou historicky druhou Grand Prix. Jaká témata, v návaznosti na úvodní podnik roku, nyní rezonují paddockem?

Štítky: GP Saúdské Arábie Zveřejněno 25. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Potvrdí Ferrari slibnou formu?

Po skvělém představení v Bahrajnu jedou Maranellští do Saúdské Arábie jako lídři mistrovství světa. Leclerc se Sainzem minulý týden dokázali Ferrari zajistit první double od Velké ceny Singapuru 2019 a rádi by tento výsledek zopakovali také v saúdskoarabské Džiddě.

Ferrari má na úvod sezony skutečně solidní vůz, otázkou však zůstává, jak je na tom Red Bull? V Bahrajnu to bylo těsnější, než se teď může zdát. Max Verstappen před svým odstoupením bojoval o vedení v závodě, Pérez se zase snažil získat podium.

Je tak slušné říct, že pokud Red Bull nebude mít v Saúdské Arábii další technické problémy, je velmi pravděpodobné, že uvidíme vzrušující boj o prvenství v ulicích druhého největšího města Saúdské Arábie, v Džiddě.

Zvýší úpravy okruhu úroveň bezpečnosti?

Loňský premiérový závod v Džiddě nabídl hned několik zajímavých a dechberoucích okamžiků, ne všechny ale byly bezpečné. Mohou za to ostré, často až slepé zatáčky a také fakt, že okruh v Saúdské Arábii je nejrychlejší městskou tratí na světě.

V roce 2021 už v tréninku mezi sebou málem kolidovali Lewis Hamilton a Nikita Mazepin a v samotném závodě byla situace ještě horší. Celkem třikrát byl závod restartován a jednou došlo k velké nehodě hned tří jezdců (Mazepin, Russell a Pérez).

Právě kvůli těmto událostem a velké kritice ze strany pilotů, promotéři Grand Prix Saúdské Arábie slíbili zlepšení bezpečnostní úrovně trati. Betonové zdi mají být nyní o něco dál od trati, což má zlepšit výhled do zatáček, tak uvidíme…

Technické problémy Red Bullu

Téma jsme nakousli už dříve, nicméně technika a spolehlivost rudých býků je před druhým závodem sezony velmi ožehavým tématem. Rudí býci v Džiddě budou muset prokázat dobrou spolehlivost svých pohonných jednotek.

Max Verstappen se k problémům z Bahrajnu stihl vyjádřit – mistr světa z roku 2021 má obavy, aby mu spolehlivost nebránila v obhajobě titulu. Je teprve začátek sezony, Red Bullu už má na Ferrari ale ztrátu 44 bodů v poháru konstruktérů.

Problémy pohonných jednotek Red Bull Powertrains (Hondy) podtrhl dřívějším odstoupením i Pierre Gasly na AlphaTauri. To znamená, že ze čtyř aut poháněných těmito motory, vidělo cíl závodu pouze jedno – Tsunoda skončil osmý.

Čeho se problémy vlastně týkaly? U Gaslyho šlo o únik oleje, kvůli kterému také následně začal monopost AT03 hořet. Piloti Red Bullu doplatily na problém s palivovým systémem. Stáj z Milton Keynes tak bude doufat v bezproblémový víkend.

Rozložení sil

S novou érou formule 1 přišlo i nové rozložení sil. Skokanem se stal americký Haas, který v Bahrajnu s Kevinem Magnussenem získal úžasné páté místo. Velmi dobře se prezentovala i Alfa Romeo, která si z Bahrajnu odvezla dvojité doby.

Jak to ale bude vypadat v Džiddě? Lze očekávat, že velcí hráči zůstanou velkými hráči – v praxi by se tak měly o podiové příčky utkat dva týmy (Red Bull a Ferrari), ze zálohy a v zóně nikoho by měl číhat třetí Mercedes.

Střed pole bude pravděpodobně velká loterie a velké slovo bude mít sobotní kvalifikace, ale vzhledem k tomu, že Saúdská Arábie je okruh o síle motoru, měl by být v mírné výhodě opět Haas a také Alfa Romeo, lehce znevýhodněn by měl být Alpine.

Skákající vozy ve městech

Poskakování vozů, takzvaný porpoising je velkým tématem už od předsezonních testů. Jev se poprvé objevil v Barceloně a od té doby se stal pořádným bolehlavem všech inženýrů všech deseti týmů, proč?

Vysoká frekvence poskakování nových aut může poškodit podlahu, která je letos zásadní pro generování přítlaku – pokud dojde k jejímu narušení, může být poškozený vůz nebezpečný. Zároveň odstranění porpoisingu auto výrazně zpomalí.

Situaci nejlépe vyřešilo Ferrari a McLaren, jejichž vozy poskakují jen málo, naopak dost trpí Mercedes a AlphaTauri. V Bahrajnu byly vibrace už opravdu velké, a ne jednoho pilota po Velké ceně Bahrajnu rozbolela hlava.

Bude to na městských okruzích lepší? To záleží… například v Monaku bude vše pravděpodobně stabilní, neboť tam vozy nedosahují takových rychlostí, ale v takové Džiddě nebo Baku, kde vozy skutečně létají, mohou být problémy s porpoisingem ještě větší.