Pět stěžejních témat před návratem do Kanady
Po dvou městských závodech v Monaku a v Baku se kolotoč formule 1 stěhuje za velkou louži a vrací se na oblíbený okruh Gillese Villeneuva v Kanadě. Dokáže Ferrari zlomit nastupující trend nadvlády Red Bullu? Jak vypadá trh s jezdci a jaká bude atmosféra v zemi javorových listů, kde F1 naposledy závodila v roce 2019?
Země javorových listů je zpět
Trvalo to dlouho, ale je to konečně tady. Už tento víkend nás čeká návrat na oblíbený okruh v kanadském Montrealu. Naposledy zde F1 závodila ještě před pandemií – tedy v roce 2019, což je už poměrně dávno.
Při poslední Velké ceně Kanady jsme mohli být svědky dnes již ikonického momentu, když byl pilot Ferrari Sebastian Vettel penalizován v souboji s Lewisem Hamiltonem. Emotivní Vettel následně i prohodil cedule označující pořadí na stupních vítězů.
Co se okruhu týče, můžeme se těšit třeba na 1. zatáčku trati, vracečku na rozhraní druhého a třetí sektoru, nebo na závěrečnou šikanu a zeď šampionů – to jsou všechno skvělé příležitosti k předjíždění a v případě DRS rovinek a nových vozů můžeme očekávat velkou show.
Ferrari čeká na odpověď
Minulý víkend potkala Maranello pohroma – ani jeden z rudých vozů neviděl cíl závodu, aby toho nebylo málo, problémy měly také zákaznické týmy Haas a Alfa Romeo. Ferrari si pomalu komplikuje i pozice v obou šampionátech.
Není pochyb o tom, že Italové musí zabrat, chtějí-li udržet své mistrovské naděje. I přesto, že se situace na čele šampionátu v posledních týdnech výrazně otočila, není nutné nazývat novou pozici Ferrari za katastrofu…
…monopost z Maranella má totiž solidní rychlost a nebýt nenadálých událostí, Charles Leclerc mohl odjet z posledních tří závodů se třemi vítězstvími. Dobré tempo Ferrari prokazuje také v kvalifikacích, ta bude mimochodem v Kanadě poměrně důležitá.
Nezbývá než doufat, že italská mašinérie najde nový způsob, jak zlepšit svou nynější kulhavou spolehlivost a vrátí se do bojů o prvenství. Nejbližší příležitost dostane Ferrari už tento víkend v Kanadě.
Trh s jezdci
Pierre Gasly v Baku zajel nejlepší výsledek v letošní sezoně. Francouzovo načasování bylo až perfektní. Red Bull si sice pro další dva roky zajistil Sergia Péreze, nyní se ale začíná hlasitě hovořit právě o Gaslym a jeho budoucnosti.
Pro rok 2023 má Gasly stále platnou smlouvu s Red Bullem (AlphaTauri). Helmut Marko, který je zodpovědný za jezdce v obou týmech, ale už před časem uvedl, že pokud do příští sezony nenajde způsob, jak Francouze posunout výš, nebude mu bránit v nových výzvách.
Do hry se nejspíše přidá také australský talent Oscar Piastri. Mladíček má přímo ukázkovou praxi v nižších sériích (tituly v F3 i F2 hned v prvních sezonách). Piastri je členem juniorského programu Alpine, který se údajně dohodl s Williamsem.
Francouzský tým tak splní slib a Piastrimu sežene místo v F1. Ve stáji z Grove má Australan nahradit Nicholase Latifiho, kdy? Původně se spekulovalo už od Silverstonu, nyní to vypadá jen na oficiální potvrzení těchto spekulací.
Raketa jménem Alpine
U francouzské stáje se ještě chvíli pozdržíme… Alpine v Baku nasadil agresivní zadní křídlo, které týmu zajistilo enormní maximální rychlost na konci rovinek. Díky tomu měli soupeři i s otevřeným DRS nemalé komplikace modrý vůz předjet.
Do Kanady by měl Alpine sáhnout po podobném řešení. Stejně jako Ázerbájdžán, také Kanada disponuje dlouhými rovinkami a většinu času se v Montrealu jede na plný plyn. Dočkáme se tak zajímavých výsledků v podání Fernanda Alonsa a Estebana Ocona?
Poskakování vozů
S novými pravidly přišel nový jev – poskakování vozů na rovinkách (tzv. porpoising). Některé týmy s ním již dokáží pracovat, jiné naopak stále tápou. Mercedes je v současnosti tím, komu nové skákání nejvíce škodí.
Údajně je skákání hlavní příčinou toho, proč Mercedes není v boji o výhry. V Baku byl tento jev natolik silný a nepříjemný, že jezdci stříbrných šípů rozbolely záda – Lewis Hamilton se jen těžko dostával ze svého monopostu.
V Kanadě to bude nejspíše podobný příběh, neboť i zde je řada rovinek. Pokud bude aktuální situace s poskakováním pokračovat, přijdou na řadu rozhovory s FIA kvůli zdraví jezdců. I když je Mercedes asi nejhlasitějším kritikem poskakování, rozhodně není jediným.