Pět stěžejních témat před Grand Prix Monaka

Po vynucené pauze způsobené absencí zatopené Imoly se formule 1 opět vrací. Už v pátek se vozy projedou v ulicích nejslavnějšího knížectví v kalendáři. Jaká téma kolují padokem?

Štítky: GP Monaka Zveřejněno 23. 05 2023 — Lukáš Štěrovský

Prostě Monako!

Pohled na vozy formule 1 v ulicích Monaka, to snad nikdy neomrzí. Úchvatný okruh v knížectví se vine kolem kasina a tunelem, než se kolem přístavu vrátí piloti na start. Je to místo, kde vznikají legendy a kde se chtějí ukázat všichni – platí to i mimo dráhu.

Fanoušci u trati mají jeden z nejúžasnějších pohledů na vozy F1 proplétající se mezi bariérami a mohou se dostat blíže k dění než na mnoha jiných závodech. Pro ty, kteří se dívají z domova, bude připraveno několik změn. V letošním roce přebírá vedení F1 (FOM) produkční povinnosti při přenosu z Monaka, aby byla zajištěna kontinuita s ostatními závody v kalendáři.

Nejbližší show KOLO na KOLO se koná 1. června v Liberci. VSTUPENKY ZDE.

Myšlenky na Imolu

Jakkoli se všichni těší na návrat do akce v Monaku, zůstává smutek z toho, že minulý víkend nebylo možné v Imole závodit. Scenérie v regionu Emilia-Romagna byly hrozné, protože oblast zasáhly rozsáhlé záplavy a sesuvy půdy, což vedlo k rozhodnutí závod odvolat.

Od té doby probíhala spousta náročných prací, které se snažily odstranit škody a vrátit lidi do jejich domovů, a které budou ještě nějakou dobu pokračovat. Proto F1, podobně jako Ferrari, věnovala 1 milion eur Agentuře pro územní bezpečnost a civilní ochranu regionu Emilia-Romagna, zatímco potraviny a voda původně určené pro hosty závodu byly předány dál, aby mohly být distribuovány potřebným.

Domovské město AlphaTauri Faenza bylo jedním ze silně zasažených míst a členové týmu – včetně Yukiho Tsunody – strávili většinu času pomocí při odklízení následků.

Hrozba pro Red Bull?

Red Bull zažívá senzační start do sezony 2023, když ve čtyřech z pěti dosavadních Grand Prix skončil na prvních dvou místech, včetně posledního závodu, kdy v Miami Max Verstappen porazil Sergia Péreze a zvítězil.

Zatímco oba týmoví kolegové by si mohli užít další napínavou bitvu na trati, kde Pérez loni zvítězil, Monako poskytuje nejlepší příležitost pro soupeře, aby ukončili sérii Red Bullu.

Sobotní kvalifikace v Monaku patří k nejúžasnějším podívaným roku, protože jezdci s vědomím, že pole position je posune o obrovský krok blíže k vítězství na trati, na které je tak obtížné předjíždět, dávají do závodu s časem maximum. Změny pozic v závodě nejsou v žádném případě nemožné, ale lídr z první zatáčky v úvodním kole je velkým favoritem na vítězství.

A to znamená, že Aston Martin a Ferrari budou usilovat o první vítězství v sezóně. Oběma se už dříve podařilo přiblížit se Red Bullu spíše v sobotu než v neděli – včetně dvojnásobné pole position Charlese Leclerca v Baku. Pokud se jednomu z jejich jezdců podaří v Monaku dostat se před Verstappena a Péreze, existuje šance, že budou moci diktovat průběh závodu.

Nedělní výhoda Red Bullu a síla systému DRS bude mít na úzkých ulicích mnohem menší vliv než obvykle…

Vylepšení

Několik týmů v čele s Mercedesem plánovalo nasadit v Imole balík vylepšení, ale co teď? Monako je natolik jedinečný okruh, že jezdci potřebují strávit co nejvíce času tím, aby se na trati prostě cítili dobře a mohli posouvat své limity, a ne se soustředit na analýzu nových dílů.

Ty mohou být náročné na analýzu také kvůli nízké rychlosti na trati, která klade důraz na mechanické aspekty, jako je stabilita při brzdění a trakce. Samozřejmě, že čím lepší vůz je, tím lépe se zde také chová, ale je obtížné posoudit, jaký vliv mohou mít nové díly.

Týmy se tedy budou muset rozhodnout, zda nasadit aktualizace, které by mohly změnit chování vozu, nebo dát přednost známější verzi, která potenciálně nemá takovou úroveň výkonu, jakou by mohl mít modernizovaný vůz, pokud vše půjde hladce. V Monaku je navíc větší pravděpodobnost poškození komponentů než na mnoha jiných místech…

Výzva pro nováčky

Nové díly mohou být pro některé týmy neznámou, ale stejně tak bude neznámé, jak se nováčci s monackou výzvou vyrovnají. Startovní rošt pro rok 2023 je plný obrovských talentů, ale předchozí znalost toho, jaké to je jezdit s vozem formule 1 na této trati, jistě pomůže zkušenějším jezdcům dostat se do tempa.

Ačkoli všichni tři zde již závodili ve formuli 2, pro Oscara Piastriho, Logana Sargeanta a Nycka de Vriese je to nová zkouška. Je to trať, na které může jezdec rozhodnout ještě více než na některých jiných, a tak musí vyvážit faktor rizika a odměny a pokusit se zapůsobit na vozech, které letos zatím nebyly pro nikoho z nich příliš konkurenceschopné.

Bez ohledu na potenciální výsledky, které jejich vozy nabízejí, bude zajímavým aspektem víkendu to, jak rychle se každý z nich dostane do pohody a najde limit – nebo ne.