Pět stěžejních témat před Grand Prix Itálie

Formuli 1 čeká poslední závod v Evropě, hostitelem šestnáctého podniku letošní sezony bude tradiční a emotivní Grand Prix Itálie. Uvidíme na Monze letos podobně kontroverzní moment jako vloni, kdy spolu kolidovali Lewis Hamilton a Max Verstappen? Snese Ferrari velký tlak na domácí půdě? To a další příběhy před víkendem popisuje tento článek…

Štítky: GP Itálie Zveřejněno 8. 09 2022 — Vašek Štěpánek

Návrat staré rivality

Formule 1 se vrací na Monzu, na tu Monzu, kde vloni spolu kolidovali rivalové o mistrovský titul Max Verstappen a Lewis Hamilton. Ani jeden z pilotů po havárii v první zatáčce neviděl šachovnicovou vlajku a jednalo se už o druhý větší kontakt mezi nimi.

Letos je situace odlišná – Max Verstappen dominuje a Lewis Hamilton po celý rok 2022 spíše minimalizuje škody. Minulý týden na Zandvoortu se ale britskému pilotovi podařilo vyvíjet velký tlak na svého soka z loňského šampionátu.

Závod v Nizozemsku nakonec ovlivnil Safety car, jinak bychom dost možná mohli být svědky skvělého boje o vítězství mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. Jak silný bude Mercedes na Monze není jasné, trend je ale takový, že se stříbrné šípy postupně zlepšují…

Žádné omluvy pro Ferrari

Ferrari se po sérii technických problémů a řadou vlastních chyb de facto vyřadilo z boje o mistrovský titul. Proto by italská mašinérie uvítala alespoň malou cenu útěchy v podobě povedeného víkendu v domácím prostředí.

Podpora italských fanoušků bude hodně silná a před Ferrari je velká zkouška. Dokáže se bájný vzpínající se kůň vzchopit a odmění své trpělivé Tifosi? Toť otázka… minimálně se o to stáj pod taktovkou Mattia Binotta pokusí.

Na Monze bude Ferrari také v novém kabátě – žlutém, připomínající 75. výročí značky. Carlos Sainz a Charles Leclerc oblečou žluté kombinézy a nasadí žluté helmy. Samotný monopost se také zbarví lehce do žluta.

Giovinazzi je zpět

Bývalý pilot Alfy Romeo se poprvé od loňského Abu Dhabi vrátí za volant monopostu F1, když se zúčastní prvního pátečního tréninku s týmem Haas. Za americkou stáj Giovinazzi testoval ještě před svým debutem v roce 2019.

To, že se Ital sveze na Monze, je celkem logické. Proč se ale Haas rozhodl pro Giovinazziho, když mohl dát šanci nováčkovi, kterého stejně bude muset stáj podle pravidel ještě dvakrát v roce nasadit? To začíná být trochu zajímavé…

…vzhledem k aktuálním zákulisním hrám a očekávanými přestupy nelze vyloučit možnost, že si Američané připravují Giovinazziho na návrat do F1 na plný úvazek. Budoucnost mladého Schumachera v týmu je nejistá a jeho místo by mohl zaplnit právě Ital.

Vzchopí se Ricciardo?

Daniel Riccardo se druhým rokem v McLarenu trápí. Trpělivost došla už i vedení týmu a na konci sezony bude Australan z týmu odejit. Podobně jako letos, také vloni podával rodák z Perthu matné výkony, potom ale přišla Monza…

Ricciardo vloni zazářil už v kvalifikaci, když startoval čtvrtý – dobrou rychlost potvrdil třetím místem v sobotním sprintu a v hlavním závodě v neděli dovedl víkend k dokonalosti, když se dokázal prokousat a dojet na prvním místě.

Překvapí nás sympatický Australan také letos? Dokáže Ricciardo ve zbytku roku ještě najít ztracenou půdu pod nohama? Vzhledem k jeho nejisté budoucnosti by se Ricciardovi dobrý výsledek hodil jako sůl.

Nový kluk z Ameriky

Sledovaný bude také příběh amerického pilota Coltona Herty. Pilot IndyCar má údajně velmi dobře našlápnuto ke svému debutu v F1 za AlphaTauri, kde by nahradil možná odcházejícího Gaslyho, ten by zase měl odejít do Alpinu.

Má to ale háček… Herta nemá potřebný počet bodů k superlicenci – jakémusi řidičskému oprávnění ve formuli 1. Vedení Red Bullu proto usilovně tlačí na FIA k udělení výjimky, tím by se ale orgán dopustil k silnému ohnutí a porušení vlastních pravidel.

Na straně druhé, zájem o F1 v Americe silně roste a americký trh nyní F1 vnímá jako velmi důležitý. Po potvrzení závodu v Las Vegas by tak příchod rodáka z Kalifornie byl opět vítaným krokem. Rozhodnutí má padnou právě během víkendu na Monze.