Pět stěžejních témat před Grand Prix Austrálie
Návrat Sebastiana Vettela, pokračující bitva mezi Ferrari a Red Bullem… třetí závod letošní sezony v Austrálii toho může nabídnout hodně. Následující článek popisuje ta největší témata, která zní éterem před víkendem v australském Melbourne.
Návrat k ‚protinožcům‘
Formule 1 se po dlouhých třech letech vrací do fanoušky oblíbené Austrálie. V sezonách 2020 a 2021 se zde kvůli striktním vládním opatřením v souvislosti s pandemií koronaviru závodit nemohlo, letos ale už tomu tak není.
Pro rok 2022 promotéři Velké ceny Austrálie nechali okruh projít rozsáhlou rekonstrukcí a úpravami ve snaze zlepšit závodění. Trať v Albert Parku totiž nepatří mezi ty, kde se snadno předjíždí a o výsledcích závodů rozhodovala spíše strategie nebo kvalifikace.
Zatím posledním vítězem závodu v Austrálii je Valtteri Bottas s Mercedesem, shodou okolností byla zatím poslední Grand Prix u protinožců prvním závodem v F1 pro Norrise, Russella a Albona. Leclerc jel první závod za Ferrari, Sainz za McLaren, Gasly za Red Bull a Ricciardo za Renault. Ano, až takhle dlouho jsme Austrálii nenavštívili.
Úpravy pro (snad) lepší show
Velkým tématem před nadcházejícím víkendem je nový profil trati. Albert Park prošel velkou modernizací za účelem lepšího závodění. Promotéři závodu si těmito úpravami slibují více předjížděcích manévrů a akce na trati.
Největší změnou je odstranění staré sekce zatáček 9 a 10, místo toho budeme letos svědky plynulejší a rychlejší části, která bude navazovat na zatáčky 11 a 12. Změn doznala také 13. zatáčka, která bude nově pod větším úhlem.
Novinky jsou také v zatáčkách číslo 1, 3 a 7, jejichž profil byl rozšířen a mírně nakloněn, to by mělo usnadnit průjezd samotných zatáček a nabídnout tak pilotům větší šanci pro dokončení svých útoků na přední pozici.
Austrálie není pozadu ani s DRS zónami. Vůbec poprvé v historii F1 bude mít trať hned čtyři sekce, ve kterých bude možné DRS využít. Z toho plyne, že téměř polovinu okruhu bude možné projet s otevřeným zadním křídlem, odvážné rozhodnutí…
Ferrari vs Red Bull, díl třetí
V prvních dvou závodech o vítězství bojovaly dva týmy – Ferrari a Red Bull. Maranello do Austrálie jede jako lídr obou šampionátů, je ale potřeba připomenout technické problémy rudých býků v Bahrajnu, kde ani jeden vůz stáje z Milton Keynes neviděl cíl.
V Saúdské Arábii se Red Bull ale prezentoval působivou závodní rychlostí a také velkou výhodou v podobě výkonu na rovinkách. Jelikož je letos Austrálie výrazně poupravena, vstupují obě stáje do neznáma.
Historicky je ale Ferrari na trati v Melbourne silné, z posledních tří závodů, které se zde konaly, Ferrari vyhrálo hned dva. Red Bull se v posledních třech případech zmohl jen na jedno třetí místo, to ale ještě platila stará pravidla.
Přibližující se Mercedes?
Stříbrné šípy letos nezažily dobrý vstup do sezony. Po prvních dvou závodech Mercedesu sice patří druhé místo v šampionátu, rychlostně ale stáj z Brackley patří někam na úroveň Haasu nebo Alpinu, tedy daleko od špičky.
Do Austrálie Mercedes plánuje přinést nové díly (podlahu) ve snaze dostat se blíž k první dvojici týmů. Melbourne představuje první fázi zlepšení německé automobilky, další je plánovaná na Imolu a třetí fáze se má uskutečnit ve Španělsku.
Otázkou však zůstává, jak moc nebo zda vůbec se Mercedes špičce startovního pole přiblíží, ani soupeři nespí a rozhodně budou také implementovat nové díly na své vozy. Druhá otázka je také důležitá, budou vylepšení Mercedesu vůbec fungovat?
Návrat Sebastiana Vettela
Čtyřnásobný mistr světa musel kvůli onemocnění covidem vynechat první dva závody letošní sezony. To znamená, že Austrálie bude vůbec prvním závodem, ve kterém si Vettel vyzkouší novou generaci vozů formule 1.
Ground efekt a stabilnější záď vozu by podle všeho měla německému závodníkovi vyhovovat, tak uvidíme, zda Vettel dokáže pozvednout skomírající formu Aston Martinu. Zeleným vozům se také zatím dvakrát nedaří a slova majitele Lawrence Strolla zůstávají silnější než výsledky.
Na trati také uvidíme Micka Schumachera. Syn sedminásobného mistra světa Michaela musel kvůli velké nehodě v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vynechat nedělní závod. Snad bude pro pilota Haasu víkend v Austrálii klidnější.