Pět poznatků z GP Monaka

Dvě povinné zastávky, nešťastný Mercedes, vítězný Norris a mnoho dalšího nabídla GP Monaka 2025.

Štítky: 2025 GP Monaka Zveřejněno 28. 05 2025 — Dominik Kovář

Soustředěný Norris má navrch

S Norrisem to před evropským startem sezóny nevypadalo dobře. Týmové kolega Oscar Piastri byl na koni a pokud by Norrise nadále porážel, v šampionátu by se dostal do trháku. Již v Imole Norris skončil před Piastrim a v Monaku dokonce vyhrál, čímž stáhnul Piastriho náskok na pouhé tři body.

Je zřejmé, že pokud je Norris soustředěný a má chirurgicky přesný víkend, má před Piastrim co se týče rychlosti lehce navrch. Výsadou mistrů světa je však samozřejmě konzistence. Tady se nic nemění, tu musí Norris zlepšit. Aktuálně má skvěle nakročeno a pokud bude jeho momentum pokračovat i v Barceloně, může se dostat do čela šampionátu.

Skvělý výkon Lawsona ve stínu Hadjara

“From hero to zero”. Liam Lawson dostal před sezónou životní šanci a to předvést se v Red Bullu po boku Maxe Verstappena. Jak to dopadlo již víme a ani v Racing Bulls se zatím Lawsonovi příliš nedaří. Změna nastala v Monaku – Lawson odvedl perfektní týmovou práci a jako bonus získal první body v sezóně. Osmé místo je nejlepším výsledkem jeho dosavadní kariéry a rozhodně převažují pozitiva. Musíme však jedním dechem dodat, že Isack Hadjar byl po celý závodní víkend lepším pilotem.

Aston Martin na tom není tak zle, jak ukazuje tabulka

Kdo je největším smolařem aktuální sezóny? Většina z nás se shodne, že je to Fernando Alonso. Nula na jeho bodovém kontě neodráží výkonnost, kterou Alonso standardně předvádí. V Monaku byl Aston Martin v jeho rukou na cestě k sedmému místu, než mu vypověděl službu systém ERS. Vypadá to, že po vylepšeních v Imole je na tom Aston Martin skutečně lépe. V Monaku se dokonce v paddocku poprvé objevil Adrian Newey v zelených barvách a podle posledních informací má pomoci s vývojem letošního vozu, i když tomu tak původně nemělo být.

Co pomůže Monaku?

Tak co říkáte na dva povinné pitstopy během GP Monaka? Názory se různí. Nový prvek přinesl do závodu trochu nejistoty, ale ve výsledku jsme toho moc nedostali. Někteří tvrdí, že jediná cesta, jak zatraktivnit závodění v Monaku, je upravit podobu jednotlivých úseků (rozšířit je). Je to možná nepopulární názor, ale Monaku i přes nemožnost předjíždění do kalendáře F1 patří. To ale nic nemění na tom, že právě možná změna jednotlivých úseků je jedinou opravdovou možností udělat z Monaka nejen nablýskanou parádu, ale také pořádné závodění.

Ferrari je stále tým, který může překvapit

Ferrari si z Monaka odváží nejlepší výsledek v letošní sezóně. Před víkendem byl Charles Leclerc ohledně svých šancí na úspěch pesimistický, po závodě byl naopak zklamaný z druhého místa. Tušil, že Monako může být jeho jedinou reálnou šancí letos vyhrát.

Opak ale může být realitou. Nová technická směrnice o flexibilitách předního křídla vstoupí v platnost příští závod v Barceloně a to může změnit hru. Stále to vypadá, že monopost SF-25 má potenciál, který může být v průběhu roku postupně odemknut.