Pět nezapomenutelných momentů týmu Minardi/Toro Rosso/AlphaTauri

AlphaTauri představila svůj druhý vůz AT02. Historie týmu je ale daleko delší. Giancarlo Minardi původně založil svůj stejnojmenný tým v severoitalské základně už v roce 1985. Připomeňme si jedny z nejvýznamnějších událostí týmů, který nesl také jména Toro Rosso a Minardi.

Štítky: Alpha Tauri Historie Minardi Toro Rosso Zveřejněno 21. 02 2021 — Vašek Štěpánek

Minardi během své 21leté existence získalo jen 38 bodů. V roce 2006 přišel Dietrich Mateschitz, který vytvořil juniorský tým Red Bullu – Toro Rosso. Od roku 2020 se tým přejmenoval na AlphaTauri. Zde je, za ta léta, pět nezapomenutelných momentů týmu.

Martini získal ve Phoenixu 1990 první řadu

Pierluigi Martini je jednou z největších osobností původního týmu Minardi. Ze svých 118 závodů v F1 jich 102 odjel za Minardi. Jeho první závod byl zároveň prvním závodem Minardi v F1. Byla to GP Brazílie 1985. Martini je také pilot, který týmu získal nejvíce bodů – 16.

První společné body přišly v roce 1988 v Detroitu a v Portugalsku 1989 byl Martini jedno kolo ve vedení závodu. Největší úspěch ale měl teprve přijít.

Phoenix 1990 – zde získal Martini v kvalifikaci fenomenální druhé místo, když ztratil pouze 0,067s na vítězného Gerharda Bergera v McLarenu. Ital závod dokončil na sedmém místě, jen jednu pozici za body. Šlo o jedinou první řadu na roštu pro tým v jeho historii.

Alonso zakončil působení v Minardi úchvatnou jízdou na Suzuce

V roce 2001 debutoval v týmu mladý Španěl, který se později stal dvojnásobným mistrem světa – Fernando Alonso. Minardi v té době bylo outsiderem, nebyl to tým schopný bojovat o body, o to větším pozdvižením byly výkony, které Alonso předváděl.

Na německém Hockenheimu dojel mladý Španěl desátý. V průběhu roku doslova válcoval své týmové kolegy Tarsa Marquese a Alexe Yoonga, kteří se během sezony prostřídali. Památná jízda ale přišla v posledním závodě sezony 2001 na japonské Suzuce.

Alonso sezonu zakončil jedenáctým místem, když v přímém boji porazil například i Oliviera Panise z týmu BAR. Následně se rodák z Ovieda přesunul do Renaultu.

Apple chystá autonomní vozidlo pro rok 2024

Webber před domácím publikem dojel pátý

Jen několik měsíců po odchodu Alonsa, dostal v týmu zelenou Mark Webber. Mladý Australan s týmem původně podepsal smlouvu jen na první dva závody sezony 2002. Avšak výkon, který Webber podal hned při svém debutu mu obstaral kontrakt pro zbytek sezony.

Samotný závod v Austrálii začal velkou nehodou mezi Ralfem Schumacherem z Williamsu a Rubensem Barrichellem z Ferrari. Němec doslova přelétl Brazilcovo rudý monopost.

Webber během závodu přišel o nejvyšší převodový stupeň, i přesto za sebou dokázal udržet rychlejší Toyotu Miky Sala a do cíle dojel na úžasném pátém místě, za což byl odměněn dvěma mistrovskými body. Ty se rovnaly bodovému přídělu týmu za posledních sedm let.  Webberovi bylo dokonce umožněno čestné podiové vystoupení.

Vettel ovládl GP Itálie 2008

Na konci roku 2005 název Minardi opustil svět formule 1. Od následující sezony se tým přejmenoval na Toro Rosso. Jen o dva roky později ohromil celý svět mladý 21letý Němec Sebastian Vettel, budoucí čtyřnásobný mistr světa.

Veškerá očekávání tým s Vettelem překonal už v sobotní kvalifikaci na GP Itálie 2008, kdy společně dokázali vypálit rybník velkým týmům a získat pole position. Zázrak pokračoval i v nedělním závodě, který byl poznamenán silným deštěm.

Vettel se nedopustil žádné chyby. Vedl celkem 49 kol z 53 a vyhrál tak svůj první závod v kariéře. Tým z Faenzy si rovněž připsal první triumf v historii. Dodnes je tento výkon označován ze jeden z Vettelův nejlepších, i přesto, že později dokázal rodák z Heppenheimu vyhrát čtyři mistrovské tituly.

Gasly překvapivě vyhrál pro AlphaTauri

Pierre Gasly se do týmu z Faenzy vrátil poté, co byl odejit z hlavní stáje Red Bull. Francouz za hlavní tým odjel v roce 2019 celkem dvanáct těžkých závodů. V polovině sezony byl poslán zpět do juniorského týmu.

Gaslyho vykoupení přišlo už v Brazílii v roce 2019, kdy dojel na druhém místě. I přesto, že Francouzova slibná forma pokračovala během loňské sezony, nic nenaznačovalo tomu, že by mohl skutečně vyhrát závod. Dokud nepřišlo selhání pohonné jednotky Magnussenova Haasu.

Tato porucha spustila řetězec událostí, které nakonec vedly k Francouzovu vítězství pro AlphaTauri. Gasly profitoval z udělené stop and go penalizace pro Lewise Hamiltona. Pilot Mercedesu zajel do boxů i přesto, že nesměl. Traťoví maršálové totiž odklízeli odstavený vůz Haasu.

Pilot italského týmu se tak nečekaně dostal do vedení závodu a od té doby neudělal žádnou chybu. Odolal tlaku rychle se blížícího McLarenu Carlose Sainze. V cíli závodu první dva dělila necelá sekunda. AlphaTauri tak na své domácí půdě získala další vítězství, první od roku 2008.