Pět nejzajímavějších témat před GP Emilia Romagna

Formuli 1 čeká čtvrtý závod letošní sezony, první v Evropě. Hostitelem tentokrát bude slavný okruh nedaleko Imoly a zároveň jde o první víkend letošního mistrovství světa, kde se dočkáme sobotního sprintu. Éterem paddocku formule 1 kolují ale další zajímavá témata, která budou pro nadcházející víkend stěžejní.

Štítky: GP Emilia Romagna Zveřejněno 20. 04 2022 — Vašek Štěpánek

Ferrari favoritem před domácím publikem, ale…

Italská stáj do nové éry formule 1 vstoupila nejlépe ze všech týmů. Po třech závodech je Ferrari lídrem poháru konstruktérů a jezdeckému šampionátu kraluje Charles Leclerc. Bude ale tým z Maranella dominovat také před domácími Tifosi?

Toť otázka, i přesto, že situace v šampionátech vypadá vcelku jednoznačně, je férové zmínit, že největší soupeři z Red Bullu se potýkají s technickými problémy, rychlost rudých býků ale rozhodně není špatná, možná je ještě o něco málo lepší než tempo Ferrari.

Můžeme tak očekávat další bitvu o trůn mezi těmito stájemi? Pravděpodobně ano, Ferrari ale bude pod tlakem, a tak se pro stáj bude jednat o velkou zkoušku. Lídr šampionátu Leclerc už uvedl, že se Ferrari nesmí nechat strhnout domácí atmosférou.

Návrat sprintu

Imola bude prvním závodem v Evropě, zároveň je také první destinací, na které se uskuteční první z letošních tří sprintů – další bude v Rakousku a poslední v Brazílii. Vloni na experiment obecenstvo reagovalo spíše se smíšenými pocity.

Pro letošní sezonu tak došlo k několika úpravám – první je zjednodušení názvu, už nebudou žádné kvalifikační sprinty, sprintové závody atd… od roku 2022 se sobotní závod bude nazývat sprint, jednoduché, logické a snadno zapamatovatelné.

Druhou a výraznější změnou je úprava bodování. V roce 2021 bodovala ve sprintech pouze první trojice, od letošní sezony body obdrží hned prvních osm v cíli, což je pro piloty daleko větší motivace k bojům a větší akci na trati.

Formát víkendu bude stejný jako vloni – začne se prvním tréninkem v pátek, po kterém bude následovat kvalifikace. V sobotu bude program pokračovat druhým tréninkem a sprintem. Víkend zakončí hlavní Grand Prix v neděli.

Problémy Red Bullu

O technických patáliích Red Bullu jsme se už zmínili. Stáj z Milton Keynes prochází na začátku nového šampionátu velkou zkouškou. Po oficiálním odchodu Hondy převzal Red Bull správu pohonných jednotek a prvotní bolesti na sebe nenechaly dlouho čekat.

Každý ze čtyř vozů, které motory Honda (oficiálně Red Bull Powertrains) pohání, byl letos nucen už alespoň jednou odstoupit ze závodu. V Bahrajnu odpadly oba Red Bully a AlphaTauri Pierra Gaslyho. Do Saúdské Arábie pro změnu neodstartoval Yuki Tsunoda.

Austrálie opět přinesla technické problémy pro úřadujícího mistra světa Maxe Verstappena. Pilot Red Bullu tak z prvních tří závodů už dva nedokončil a na čelo šampionátu ztrácí už 46 bodů, což jsou skoro dvě vítězství.

Rudí býci tak budou muset tvrdě pracovat, aby úroveň spolehlivosti svých motorů dostali zpět na loňskou úroveň. Jinak se body budou i nadále ztrácet a Leclercovi bude stačit závody bez problémů jen dokružovat na druhých či třetích místech.

Zmrtvýchvstání McLarenu?

Další stáj, která bude v Itálii pod drobnohledem bude McLaren. Stáj z Wokingu vstoupila do šampionátu hodně špatně. V Bahrajnu se jak Norris, tak Ricciardo pohybovali na chvostu pole a únik z hororové situace se zdál být v nedohlednu.

Naštěstí se oranžové monoposty už v Saúdské Arábii dočkaly bodů, když Lando Norris skončil sedmý. Ještě lepší byl zatím poslední víkend v Austrálii, kam jako by snad přijel jiný tým. Oba piloti McLarenu skončili na velmi pěkných bodech.

Páté a šesté místo v Albert Parku a pěkný přísun bodů oranžové monoposty vystřelil na čtvrté místo v poháru konstruktérů. Hned po závodě ale Norris krotil přehnaný optimismus a silný výkon si vysvětloval charakteristikou trati v Austrálii, která McLarenu sedla.

Do Imoly přijíždí McLaren s očekáváním, že bude bodovat, tak uvidíme. Vloni se trať Enza a Dina Ferrariho stala prvním místem, kde McLaren získal stupně vítězů, ty se letos asi čekat nemohou, ale slušné body jsou cílem určitě.

Alpine černým koněm

Tým, který bude podobně jako McLaren v Itálii podrobně sledován je Alpine. Francouzský tým ještě před sezonou uvedl, že se během zimy soustředil spíše na výkon než na spolehlivost a zatím se tato slova jen potvrzují.

Modro-růžové vozy jsou skutečně rychlé, dokážou konkurovat i velkým týmům, bohužel je zatím drží zkrátka spolehlivost. Fernando Alonso musel už v Austrálii nasadit třetí pohonnou jednotku, a i tam jej potkaly další problémy.

Španěl měl u protinožců dokonce našlápnuto na pole position, poté ale přišla další technická porucha s hydraulikou, která veškeré naděje zhatila. Pokud by Alpine zažil v Imole víkend bez technických problémů, tak by skutečně mohl usilovat o velmi zajímavé příčky.