Pět nejžhavějších témat před Grand Prix Singapuru
Formule 1 se po třech letech vrací do Singapuru, do místa, kde se zrodila myšlenka nočních závodů. S návratem do Marina Bay je spjato hned několik velkých témat – získá pilot Red Bullu Max Verstappen svůj druhý titul pod umělým osvětlením a jak se bude dále vyvíjet přestupový kolotoč? To a další témata shrnuje tento článek…
Verstappenův mečbol
Max Verstappen vyhrál v letošní sezoně už jedenáct závodu, z toho posledních pět dokázal získat v řadě. Situace na čele šampionátu je tak jednoznačná a nyní se spíše ptáme ‚kdy‘ bude pilot Red Bullu oficiálně dvojnásobným mistrem světa.
Jistou šanci má Nizozemec už tuto neděli v Singapuru. K tomu, aby se tak stalo, potřebuje lídr šampionátu další výhru, což není nereálná záležitost. Dalšími ingrediencemi k druhému titulu jsou pozice v cíli u Verstappenových největších ‚soupeřů‘ – Leclerca a Péreze.
K tomu, aby došlo ke korunovaci mistra světa v Singapuru je potřeba, aby v případě vítězství svého kolegy dojel Pérez nejlépe čtvrtý. Leclerc by musel za stejné konstelace dojet na deváté a horší pozici, tak uvidíme…
Jezdci u AlphaTauri
Neméně zajímavé příběhy píše letošní trh s jezdci. AlphaTauri už oficiálně potvrdila setrvání Yukiho Tsunody, otázkou je, kdo bude jeho týmový kolega? Po neudělení superlicence pro Coltona Hertu jsou reálné asi už jen dvě možnosti.
První z nich je setrvání i Pierra Gaslyho. Francouz má naději závodit pro Alpine, smluvně je ale pro příští sezonu stále vázán s AlphaTauri, a tak za sebe potřebuje náhradu. Pokud vedení Red Bullu najde adekvátního náhradníka, může Gasly odejít.
Záchranu by mohl představovat Nyck de Vries, který se blýsknul při záskoku na Monze. Jenže, de Vries je pod juniorkou Mercedesu a jen těžko si lze představit, že by stříbrné šípy samy od sebe pustily talentovaného jezdce do konkurenčního prostředí.
Kdo bude jezdit za Williams
Podobná situace je i u Williamsu. Alex Albon byl potvrzen už na začátku letní přestávky a není se čemu divit. Thajský závodník s britskými kořeny konstantně podává dobré výkony. Krátce před víkendem v Singapuru byl ale oznámen konec Nicholase Latifiho.
Kdo tedy Kanaďana zastoupí? Zde je jmen k mání mnohem více. Šanci má Nyck de Vries a díky spolupráci Williamsu s Mercedesem by byl Nizozemec vřele vítaným členem týmu. Bez šance není ani junior stáje z Grove Američan v F2 Logan Sargeant.
Ten ale musí excelentně zvládnout konec letošní sezony, aby mu byla udělena superlicence. Pokud by nevyšel ani jeden pilot, Williams by mohl sáhnout i po Micku Schumacherovi, jehož vztahy s týmem nejsou skvělé, případně by se do F1 mohl vrátit Antonio Giovinazzi.
Rekordní kalendář
Před týdnem byl oficiálně představen kalendář pro sezonu 2023 a bude obsahovat rekordních čtyřiadvacet podniků. Příští rok tak uvidíme o dva závody více než letos. Možná se to nezdá jako velká změna, ale řada pilotů i týmů má problém.
Čtyřiadvacet závodů představuje velké logistické a časové vytížení. Týmy F1 se proto snaží dohodnout s FIA, aby natáhla mezery mezi jednotlivými závody [máme na mysli tři závody, během tří víkendů], tak uvidíme, zda ještě dojde ke změnám.
V roce 2023 se formule 1 po čtyřech letech vrátí do Číny. Přibyde také Katar, kde F1 závodila vloni, aby nahradila zrušenou Austrálii. Nováčkem bude Las Vegas, to sice už závody hostilo, šlo ale o nevydařené akce a o zcela jiný okruh. Naopak vypadla Francie.
Velkolepý návrat
Jak už bylo zmíněno, formule 1 se vrací do Singapuru. Naposledy se zde závodilo ještě před globální pandemií v roce 2019 a závod tehdy vyhrál pilot Ferrari – Sebastian Vettel. Letos se okruh Marina Bay vrací a může být svědkem nového mistra světa.
Atmosféru může zlepšit i silný výkon Mercedesu. Šéf stáje Toto Wolff svému týmu v ulicích Singapuru věří a je přesvědčen, že stříbrné šípy mají právě teď největší šanci na úspěch, nuže, nezbývá než čekat, zda stáj z Brackley naplní svá očekávání.