Pět nejžhavějších témat před GP Španělska

V Barceloně bude pod drobnohledem nejen lídr šampionátu Oscar Piastri a jeho pronásledovatelé Lando Norris s Maxem Verstappenem, ale také domácí hrdinové Fernando Alonso a Carlos Sainz.

Štítky: 2025 GP Španělska Zveřejněno 29. 05 2025 — Bára Goldmannová

Dokáže Norris navázat?

Lando Norris vstoupil do sezóny 2025 ve velkém stylu – získal pole position a vítězství při Velké ceně Austrálie. Poté však měl problémy tuto formu udržet.

Pilot McLarenu se potýkal s obtížemi při maximalizaci výkonu svého vozu na jedno kolo v kvalifikaci a další pole position ani vítězství nezískal až do minulého víkendu v Monaku. Mezitím Oscar Piastri zvítězil čtyřikrát a Max Verstappen dvakrát, přičemž si mezi sebou rozdělili šest pole position. Norris tak v boji o titul ztrácel.

Víkend v Monaku byl pro Norrise velmi působivý – zajistil si pole position v pravděpodobně nejnáročnější kvalifikaci roku a proměnil ji ve vítězství, čímž snížil Piastriho náskok v celkovém pořadí na pouhé tři body.

Sám Norris ale říká, že potřebuje více důkazů, než bude moci říct, že překonal výzvy z první části sezóny, i když si v kvalifikaci začíná více věřit. Barcelona tak bude další příležitostí ukázat pokrok – a to na zcela odlišném typu okruhu než je Monako.

Red Bull bude pravděpodobně větší hrozbou

Rozdílné charakteristiky tratí mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů – a tento víkend by to mohlo být obzvlášť viditelné u Red Bullu.

Verstappen vyhrál Velkou cenu Emilia-Romagna při možná nejkonkurenceschopnějším víkendu sezóny – startoval z první řady, ujal se vedení po startu a s přehledem zvítězil. Předtím vyhrál v Japonsku a silný výkon podal i v Džiddě, tedy na tratích s rychlými zatáčkami.

Před Monakem byl Verstappen opatrný ohledně svých šancí a nakonec se ukázalo, že měl pravdu – dojel čtvrtý, což je výsledek, kterého Red Bull v posledních letech na této trati často dosahuje.

Po vítězství v Imole Verstappen upozornil, že v Barceloně očekává opět silnější výkon svého vozu. Okruh Catalunya je známý náročnými rychlými zatáčkami a testuje aerodynamickou efektivitu, takže Red Bull by měl opět představovat silnou výzvu pro McLareny.

Mercedes chce napravit Monako

Zatímco Red Bull může v Barceloně očekávat lepší výkon, v Mercedesu doufají, že se odrazí ode dna po slabém víkendu v Monaku.

Katastrofální kvalifikace znamenala vyřazení obou vozů již v Q2 a od té chvíle bylo zřejmé, že získat body bude těžké. George Russell byl zdržován vozy Racing Bulls a Williamsem, projel šikanu mimo trať při předjíždění Alexe Albona, za což obdržel penalizaci průjezdu boxy, a do cíle dojel jedenáctý.

Mercedes se stále drží na druhém místě v Poháru konstruktérů, ale náskok na Red Bull činí jen čtyři body a na Ferrari pět, takže po bodové nule týmu Tota Wolffa se boj o druhé místo výrazně zdramatizoval.

Rychlé a plynulé okruhy byly loni silnou stránkou Mercedesu, ale vyšší teploty naopak slabinou – a předpověď na víkend ve Španělsku je teplé počasí, takže cesta zpět k pódiovým umístěním nebude jednoduchá.

Přísnější testy ohybnosti předního křídla

Kromě výše uvedeného bude mít víkend ve Španělsku pro některé týmy významný dopad kvůli změnám pravidel.

FIA zavádí přísnější testy ohybnosti předního křídla – zvýší zatížení, které křídla musejí zvládnout. Tyto změny byly oznámeny už v lednu, ale odloženy až na Španělsko, aby měly týmy čas se přizpůsobit bez nutnosti kompletní výměny křídel na začátku sezóny.

Povolený průhyb pod statickým zatížením se sníží z 15 mm na 10 mm. Šéf Williamsu James Vowles uvedl, že očekává „zásadní dopad“ u některých týmů, zatímco šéf Ferrari Fred Vasseur to označil za možný „reset“ nebo „gamechanger“ v rámci konkurenčního prostředí.

Jiné týmy vliv změn zlehčují, i když většina z nich bude muset představit nová křídla. Tento víkend se ukáže, kdo měl pravdu.

Další vylepšení

Víme, že ve Španělsku se očekává mnoho nových předních křídel – ale budou i další vylepšení na vozech?

Barcelona tradičně bývala prvním závodem evropské části sezóny a protože se zde konalo předsezónní testování, šlo o důležité měřítko pro posouzení účinnosti větších balíčků vylepšení.

Současný kalendář to trochu změnil – týmy už závodily v Evropě (což logisticky usnadňuje dopravu nových dílů) poslední dva týdny a některé týmy představily důležité novinky už v Imole.

Stále ale platí, že trať v Barceloně vyžaduje kvalitní aerodynamiku a efektivitu – a protože jsme teprve na konci první třetiny sezóny 2025, mohou mít nové díly stále zásadní dopad na vývoj šampionátu.