Pět nejzajímavějších témat před GP Miami
Po pěti závodech nové sezony přichází čas na první letošní výlet do Severní Ameriky, kde se uskuteční třetí ročník Velké ceny Miami. Týmy čeká další sprintový víkend a spousta událostí mimo závodní dráhu, které budou na Floridě žhavým tématem. Vybrali jsme pět nejzajímavějších.
Nico Hülkenber do Audi
Po potvrzení odchodu Nica Hülkenberga z týmu Haas na konci letošní sezóny do týmu Kick Sauber (Audi) se trh s jezdci mezi závody nadále stal předmtem spekulací. Němec podepsal víceletou smlouvu, že bude součástí projektu Audi F1, až se v roce 2026 také objeví na okruzích, a to má v týmu zajímavé důsledky. Pro začátek to znamená, že jeden z dvojice Valtteri Bottas nebo Zhou Guanyu si bude muset v příští sezoně najít místo jinde, protože jedna z jejich pozic je nyní obsazena Hülkenbergovým příchodem. Bottas v Šanghaji prohlásil, že má jiné možnosti jinde na startovním roštu, zatímco Zhou přiznal, že dynamika situace je trochu komplexnější.
Nebyli to však jediní jezdci ve středu pozornosti. Carlos Sainz je intenzivně spojován s Audi a poté, co bylo před několika týdny potvrzeno prodloužení smlouvy Fernanda Alonsa u Aston Martinu, se zdá, že na trhu již vzniká dynamika, která znamená, že by si současný jezdec Ferrari mohl zajistit svou budoucnost spíše dříve než později.
Kdo půjde do Haasu?
Hülkenbergův přesun má vliv nejen na Kick Sauber. Šestatřicetiletému jezdci se v Haasu líbilo a tým byl s jeho výkony spokojen, takže v roce 2025 byl velmi pravděpodobně na seznamu kandidátů na setrvání, ale nyní v týmu vznikla mezera, kterou bude muset příští rok zaplnit. Haas však v posledních dvou sezónách těžil také ze zkušené sestavy Hulkenberga a Kevina Magnussena, přičemž tým mohl letos udělat jasný krok vpřed, pokud jde o závodní tempo, částečně i díky jejich přínosu. Ačkoli je tedy talentovaný nováček pravděpodobně jednou z možností, Haas by se mohl rozhodnout zůstat u zkušenějšího přístupu a poohlédnout se po dostupných jezdcích, kteří jsou stále na trhu. V úvahu přichází spousta variant.
Budoucnost Adriana Neweyho
Když už mluvíme o spoustě potenciálních možností, není pochyb o tom, že Adrian Newey by byl vítanou posilou jakéhokoli závodního týmu díky svým úžasným úspěchům ve Formuli 1. A nedávné zprávy naznačují, že Newey by mohl dostupný, protože několik médií uvedlo, že technický ředitel Red Bullu je připraven tým opustit. Vzhledem k neuvěřitelným úspěchům, kterých Red Bull a Newey společně dosáhli od jeho příchodu k týmu v roce 2006, by to byl velký krok, kdyby k němu došlo. Sedm mistrovských titulů mezi jezdci, šest titulů mezi konstruktéry a 117 vítězství – to vše se podařilo získat s Neweyem jako klíčovou postavou technického týmu. Red Bull však tvrdí, že Newey má smlouvu minimálně do konce roku 2025 a “nevíme o tom, že by se připojil k jinému týmu”, takže lze očekávat spoustu otázek jak na Red Bull, tak na Ferrari, Aston Martin, Mercedes a McLaren, zatímco se svět F1 snaží zjistit, co se bude dít dál.
Další Sprint víkend
Po prvním sprintovém víkendu sezony v Číně následuje další v Miami a bude to poprvé, co se na trati v okolí Hard Rock Stadium uskuteční akční závod se dvěma závody. Jak jsme se přesvědčili v minulé sezóně, okruh Miami International Autodrome je ošidný a jak v kvalifikaci, tak v závodě může dojít k incidentům, které mohou pořádně zamíchat kartami. Když se k tomu přidá formát, který zahrnuje pouze jeden trénink, týmy musí vše trefit hned na začátku. Šanghaj přinesla napínavou kvalifikaci na Sprint, která přinesla neobvyklý pohled na Maxe Verstappena startujícího mimo první čtyřku, zatímco o poslední pozici v první trojce se odehrával napínavý závod, který nakonec vyhrál Sergio Perez. Fernando Alonso přišel v závěru o pozici kvůli defektu a penalizaci, protože jezdci ukázali, že k tomu ve sprintu nebudou přistupovat konzervativně, když kvalifikace na velkou cenu zaříná hned poté.
S novým titulárním sponzorem pro Ferrari a několika týmy, které se mohou pochlubit významnými partnerstvími se severoamerickými společnostmi, očekávejte také spoustu upravených zabarvení aut.
Vlna technických úprav
McLaren zažil působivý víkend Velké ceny Číny, když Lando Norris byl nejrychlejší v kvalifikaci sprintu a v nedělním závodě dojel druhý a získal své druhé pódium v sezoně. A tento výkon přišel navzdory tomu, že McLaren otevřeně poukazoval na skutečnost, že na začátku roku očekával zásadní technickou modernizaci. Tato modernizace by měla proběhnout o nadcházejícím víkendu v Miami, a pokud se bude podobat kroku, který se jim podařilo uskutečnit loni v Rakousku, pak bude McLaren mimořádně konkurenceschopný. Žádný z týmů však nestojí na místě a Mercedes také prohlásil, že má pro svůj problémový W15 připravený nový vývoj, který by mohl pomoci odblokovat část výkonu, který se mu po celou dobu úvodní části sezony nedaří získat. O tom, jak velkým krokem vpřed by každá aktualizace mohla být, svědčí i to, že jsou oba týmy ochotny je představit během sprintového víkendu, kdy je k dispozici pouze jedna hodina jízdy v úvodním tréninku, aby bylo možné analyzovat jejich přínos. Podobný přístup zvolil Alpine i v Číně, kde se mu podařilo připravit aktualizaci pro jeden vůz včas, o závod dříve, než bylo plánováno, a Esteban Ocon ji mohl vyzkoušet v Šanghaji a Pierre Gasly dostane nové díly také v Miami.