Pět nejvýraznějších témat před premiérou v Miami

Formule 1 míří do zbrusu nové destinace, do exotického Miami. S příchodem nové tratě do kalendáře je spjato hned několik velkých příběhů, které budou pro následující víkend jedny z klíčových. Vrátí se silné Ferrari a budou upgrady Mercedesu fungovat? To a další témata popisuje následující článek…

Štítky: GP Miami Zveřejněno 3. 05 2022 — Vašek Štěpánek

Miami to dokázalo

Po příchodu Velké ceny USA v roce 2012, která se koná v Texasu nedaleko města Austin, chtělo vedení F1 uspořádat minimálně ještě jednu akci za ‚velkou louží‘. Nyní, tedy o deset let později, se tento cíl naplnil.

Cesta Miami do kalendáře F1 ale nebyla vůbec jednoduchá. O závod už se pokoušel dřívější majitel Bernie Ecclestone, neúspěšně. Od roku 2017 se poté Liberty Media (aktuální vlastník) velmi aktivně snažila přidat druhou Grand Prix v USA.

Před dvěma lety padlo konečné rozhodnutí a vítězem v soutěži o pořádání závodu F1 se stalo exotické Miami v okolí veleznámého Hard Rock Stadionu. Z velkého parkoviště se stal zcela nový okruh a přesně na ten nyní míří formule 1.

Velký test

Miami je podobně jako Barcelona velmi rozmanitým okruhem. O víkendu budou k vidění dlouhé rovinky, jejichž konec představuje skvělé příležitosti k předjíždění. Na trati uvidíme také dlouhé a rychlé zatáčky.

Nebude chybět ani pomalá sekce připomínající uličky v Monaku. Pro týmy se tak jedná o velký test. Jednak proto, že s okruhem nemají žádné zkušenosti a také z důvodu, že v Miami bude velice náročnou alchymií najít správné a vybalancované nastavení aut.

Ferrari čeká na odpověď

Vraťme se na chvíli do Imoly… Ferrari se zdálo být favoritem a double byl před domácími Tifosi de facto povinnost. Víkend se ale italské mašinérii vůbec nepovedl, brzké odstoupení Carlose Sainze a šesté místo Charlese Leclerca představovalo zatím nejhorší výsledek v roce 2022.

Naopak to byl Red Bull, kdo slíznul italskou smetanu – Verstappen vyhrál kvalifikaci, sprint a také závod, čímž si Nizozemec přišel na 34 bodů. Úspěch rudých býků potvrdil Sergio Pérez, který dojel druhý a stáj z Milton Keynes po šesti letech slavila double.

Nyní je situace opačná, Red Bull jede do Miami jako mírný favorit a Ferrari tak čeká na svou odvetu. Zda ji Maranello dotáhne do úspěšného konce není jasné. Každopádně je před námi další skvělý boj mezi těmito dvěma týmy.

Zmrtvýchvstání Mercedesu?

Mercedes se v úvodu letošní sezony trápí. Stříbrné šípy zatím nenašly způsob, kterým by výrazně utlumily vibrace svého monopostu. Do Miami má ale německá automobilka přivézt velká vylepšení, která mají tým odrazit ode dna.

Technický šéf Mercedesu Andrew Shovlin realisticky tvrdí, že vylepšení budou klíčová, ale ne zázračná. Úkolem stáje z Brackley je v Miami díky novým dílům spíše najít správnou vývojovou cestu, a ne rapidně navýšit výkon.

Pokud nepomůže ani to, bude Mercedes nadále hledat různá východiska. Ve hře je i nasazení B verze monopostu W13. Šéf týmu Toto Wolff ale uvedl, že aktuální koncept má obrovský potenciál a kvůli rozpočtovému stropu by byla B verze až příliš riskantní.

Úchvatná bitva o body

Až na první dva týmy (Ferrari a Red Bull) je zbytek pole velmi vyrovnaný. V tak konkurenčním prostředí je důležité využít každé situace a získat body, neboť na konci roku může být i jeden bod rozhodující.

Po špatném začátku roku se zvedl McLaren, Alpine a Alfa Romeo mají konstantně solidní tempo. Díky neznámému prostředí ale může zazářit i třeba Williams – Alex Albon se zatím v každém závodě pohyboval blízko bodovaným pozicím a v Austrálii i bod získal.

Aston Martin se po tragické Austrálii na Imole rovněž polepšil a dobrou závodní rychlost prokázala také AlphaTauri. Miami tak bude představovat další velké bojiště většiny týmů o drahocenné body.