Pět největších témat před Grand Prix USA

Formule 1 se opět chystá na americký kontinent. Hostitelem čtvrtého závodu od konce ale tentokrát bude texaský okruh COTA. I když je o šampionovi pro rok 2022 rozhodnuto, je stále o co bojovat. Skvělou podívanou může nabídnout například souboj Péreze a Leclerca, popřípadě eskalující bitva v poháru konstruktérů. To a další témata popisuje tento článek.

Štítky: GP USA Zveřejněno 18. 10 2022 — Vašek Štěpánek

Pérez vs Leclerc

První místo šampionátu si s předstihem zarezervoval Max Verstappen, celkové druhé místo je ale pořád k mání a hlásí se o něj dva jezdci – Sergio Pérez a Charles Leclerc. Shodou okolností by bylo druhé místo pro oba závodníky nejlepším výsledkem kariéry.

Čtyři závody před koncem roku je mezi druhým jezdcem Red Bullu a hvězdou Ferrari jen jeden bod, těsnější už to být nemůže. Mexičan má mírnou výhodu v lepším voze a možnou pomocí týmového kolegy Verstappena, na to se Leclerc úplně spoléhat nemůže.

Bitva mezi Pérezem a Leclercem zdaleka není jediná, kterou v posledních čtyřech závodech můžeme sledovat. Neméně zajímavé bitvy můžeme sledovat také na čtvrtém a pátém místě (Russell vs Sainz), popřípadě na rozhraní první a druhé desítky v celkovém hodnocení.

Zisk poháru konstruktérů?

V Japonsku slavil Max Verstappen, v Americe může slavit celý Red Bull. Stáj z Milton Keynes má reálnou šanci získat na okruhu Circuit of The Americas první konstruktérský titul od roku 2013 – tehdy jej týmu vyjeli Sebastian Vettel a Mark Webber.

Naděje rudých býků jsou opravdu vysoké – ve zkratce: do konce roku může jeden tým získat ještě 191 bodů, Red Bull má nyní 165 bodů k dobru, a aby bylo dílo dokonáno, musí mít stáj Christiana Hornera po Americe rezervu alespoň 147 bodů.

Pokud Ferrari získá v Austinu double [první a druhé místo v cíli], Red Bullu stačí, aby si mezi sebou Verstappen s Pérezem rozdělili třetí a čtvrtou příčku. Popřípadě stačí, aby jeden z dua Red Bullu vyhrál závod a tým tak získal 25 bodů.

Kauza rozpočtových stropů

Už od Velké ceny Singapuru doprovází paddock formule 1 kauza ohledně porušení finančních stopů, které byly vloni zavedeny. Z nedodržení těchto stropů byl osvědčen Red Bull a Aston Martin – zelené monoposty se ale dopustily ‚pouze‘ procedurální chyby.

Rudí býci přímo utratili víc, než měli. Red Bull se ale vešel do mírného porušení 5 %, i tak ale jde o nedodržení pravidel. Nyní formulový svět čeká na konečný verdikt a trest Red Bull. Ten může být velmi přísný (diskvalifikace ze šampionátu) nebo i mírný (pokuta).

Sportovní šéf šampionátu Ross Brawn už před časem uvedl, že porušení rozpočtového stropu bude trestáno přísně, a to z toho důvodu, aby se tomu zabránilo v budoucnu. I když rozsudek patrně nevyjde hned, stále se jedná o velké téma, které bude víkend v USA doprovázet.

Američan na trati

Posledním Američanem ve formuli 1 dodnes zůstává Alexander Rossi, který v roce 2015 odjel několik posledních závodů v týmu Marussia (později Manor). Nebude tomu ale trvat dlouho a Grand Prix víkendu se zúčastní další americký jezdec.

Tím bude junior Williamsu a pilot F2 Logan Sargeant. Každý tým musí od letoška dát alespoň ve dvou trénincích prostor mladému jezdci [pilot, který v F1 odjel maximálně dva závody]. Je vhodné si toto jméno pamatovat.

Sargeant nyní bojuje o sedačku ve Williamsu, se kterým by mohl v roce 2023 debutovat i ve formuli 1. Američanovi stačí, aby se v šampionátu F2 umístil do třetího místa, pokud se mu to povede, má velkou šanci na vstup do královské třídy.

Obří dav na skvělé trati

Vloni lámala Grand Prix USA rekordy – v průběhu víkendu se na trati COTA objevilo přes 400 tisíc fanoušků. Zájem Američanů o F1 rychle stoupá díky seriálu na Netflixu ‚Drive to Survive‘ a rapidní nárůst sledovanosti nenabírá konce.

Proto se také letos očekává obrovské publikum. Víkend má být navíc doprovázen koncerty a bohatým programem. Skvělou atmosféru umocňuje fakt, že i samotní piloti okruh v Austinu milují a není se čemu divit.

COTA nabízí hned řadu vyzývavých zatáček v první části okruhu. Dále jsou k vidění dvě dlouhé rovinky, které se systémem DRS nabízí skvělou příležitost k předjíždění a závěrečný sektor je proslulý svou dlouhou táhlou zatáčkou. Jen, ať celou atmosféru nezkazí déšť…