Pět největších témat před Grand Prix Japonska
Kolotoč formule 1 se letos po třech letech vrací do stálých a oblíbených destinací. Po návratu do Austrálie, Kanady a Singapuru je nyní na řadě oblíbená Suzuka v Japonsku. Yuki Tsunoda má před sebou domácí závod. K řešení je ale několik dalších velkých témat, která shrnuje tento článek…
Verstappenův druhý pokus
Max Verstappen měl za jistých okolností už v Singapuru šanci stát se dvojnásobným mistrem světa. Osud tomu ale chtěl nejspíše jinak, a tak se ‚boj‘ o korunu posouvá do Japonska. Nyní má pilot Red Bullu k zisku titulu ještě větší naději než minulý týden.
Verstappen potřebuje v neděli získat o osm bodů více než Charles Leclerc a o šest navíc vůči svému kolegovi Pérezovi. Pokud se nizozemskému závodníkovi podaří vyhrát závod a zajistit si k tomu i nejrychlejší kolo, nikdo už jej do konce roku neohrozí.
Pokud ale Verstappen nevyhraje, je potřeba dalších okolností, aby se i přesto radoval ze své druhé mistrovské trofeje. Jestli se mu to podaří ukáže až nedělní závod. Každopádně získat titul na domácí půdě Hondy by bylo více než symbolické.
Kontroverze s rozpočtovými stropy
Nebyla by to F1, kdyby se v zákulisí něco nedělo. Od minulého roku jsou platné tzv. rozpočtové stropy. Ty mají bránit velkým týmům rozhazovat penězi ve vývoji a znevýhodnit tak malé a chudší stáje, které jen sotva mohou získat slušné pozice v závodech.
Co ale, když se stáj do rozpočtu nevejde? Údajně se to stalo Red Bullu a Aston Martinu. Svět F1 čeká, jak k tomuto prohřešku vedení sportu přistoupí. Pokud se FIA rozhodne k mírnému trestu, je pravděpodobné, že do budoucna se budou podobné incidenty dít častěji.
Aby měly rozpočty nějakou váhu a aby je týmy neporušovaly, je potřeba přísnějších sankcí. O jaké má jít? Možností je několik! Jako první [a asi málo pravděpodobný scénář] je, že by FIA vynulovala všechny dosavadní body obou stájí z letošní sezony.
Možným řešením je udělení pokuty, která bude adekvátní k částce, o kterou obviněné týmy rozpočet překročily. Dalším návrhem je omezení času, který tým stráví ve větrném tunelu a dojde tak ke znevýhodnění vývoje vozu pro rok 2023.
Návrat Hondy
Na konci minulé sezony Honda oficiálně opustila formuli 1. Odloučení ale netrvalo dlouho, neboť se japonská značka už od začátku letošního šampionátu nechala několikrát slyšet, že by se do královny motorsportu ráda vrátila.
Velkolepý návrat Hondy ale komplikovala jednání mezi Red Bullem a Porsche. K dohodě ale nakonec nedošlo a Japonci by tak znovu měli spojit síly s rudými býky, se kterými stejně úzce spolupracuje i v dnešních dnech, kdy je Honda oficiálně mimo sport.
Partnerství by tak mohlo být co nevidět obnoveno. Už o víkendu na Suzuce by se mohlo logo japonské automobilky objevit na všech vozech od Red Bullu a AlphaTauri. Minimálně by se obnovení spolupráce mohlo v zemi vycházejícího Slunce oznámit.
Domácí závod pro Tsunodu
Yuki Tsunoda se ve své druhé sezoně v F1 dočkal domácí Grand Prix. Vloni se formule 1, kvůli přísným restrikcím v souvislosti s pandemií, do Japonska podívat nemohla. Jak si ale bouřlivý mladík na domácí půdě povede?
U Tsunody už bylo několikrát zpozorováno, že pod tlakem se mu moc dobře nepracuje a je mnohem náchylnější ke zbytečným chybám. Otázkou je, jak na mladíka bude působit domácí publikum – to nejspíše rozhodne o úspěchu nebo propadáku.
Důležité je si také vymezit možnosti AlphaTauri, která letos nemá zrovna povedenou sezonu. Těžko by tak mohl Tsunoda získat například podium, ale ‚jeden dva‘ srdnaté bodíky by mohly představovat vydařený víkend, zvlášť, když Tsunoda naposledy bodoval ve Španělsku!
Vrcholící pohár konstruktérů
Aston Martin se díky vydařenému víkendu v Singapuru dostal na průběžné sedmé místo mezi týmy. Za ním jsou ale dva týmy, které by chtěly svou pozici zpět – Haas a AlphaTauri. Bodový rozdíl je minimální, všechny tři stáje dělí dohromady tři body.
Ve zbývajících závodech tak půjde především o to, aby někdo z této trojice nedělal chyby a maximálně využíval nabídnuté příležitosti. Aston Martin toto v ulicích Singapuru zvládl na výbornou a teď čekáme, zda se něco takového povede i Haasu nebo AlphaTauri.
Mimo tento boj nemusí být ani Alfa Romeo, která v posledních pěti závodech získala jen jeden bod. Aston Martin za stejnou dobu ukořistil bodů osmnáct a do konce sezony zbývá ještě pět závodů. Tak uvidíme, jaké obrátky letošní šampionát ještě nabere.