Pět největších témat před Grand Prix Brazílie

Formule 1 se chystá na předposlední závod letošní sezony v brazilském Sao Paulu. Okruh Interlagos v historii hostil celou řadu dramatických a zajímavých závodů a snad bude tato tradice pokračovat také letos. Minimálně v éteru je už teď několik zajímavých témat, která stojí za zmínku…

Štítky: GP Brazílie Zveřejněno 8. 11 2022 — Vašek Štěpánek

Poslední sprint v roce

Vloni představila F1 experimentální víkendy se sobotním závodem. Sprint v sobotu nahradil tradiční kvalifikaci, která se přesunula na páteční podvečer. Sobotní závod následně určuje pořadí na startu v hlavní nedělní Grand Prix.

V roce 2021 se poslední sprint konal taktéž v Brazílii a tato jihoamerická země je jediná, která si nový formát víkendu udržela druhým rokem v řadě. Vloni se Sprint uskutečnil na anglickém Silverstonu, italské Monze a Interlagosu, letos na Imole, Red Bull Ringu a znovu v Brazílii.

Ačkoliv nejsou sobotní závody kdoví jak moc populární, jedno se jim musí nechat – tvoří show a nepředvídatelné události. Zatím každý víkend se Sprintem přinesl nečekaný zvrat, jenž se podepsal i v konečných výsledcích, stane se to znovu?

Mercedes vs. Ferrari

O titulech už je rozhodnuto, ale stále je na co se dívat. Mercedes se díky posledním dvěma víkendům přiblížil druhému Ferrari v poháru konstruktérů. Rozdíl mezi stájemi je 40 bodů a bez šance Mercedes určitě není.

Stříbrné šípy sází na zlepšující se formu, hladové jezdecké složení, které prahne po prvním triumfu v letošním šampionátu. Brazílie je navíc oblíbeným místem Lewise Hamiltona, který zde vloni předvedl snad svůj nejlepší výkon v sezoně.

Konfigurace okruhu by ale měla více sedět Ferrari, tak uvidíme. Vzhledem k tomu, že se i ve sprintu udělují body, je potřeba, aby oba týmy předvedly špičkový a bezchybný výkon. Ferrari by navíc rádo získalo důležité body, které by mohly pomoci Leclerovci v boji s Pérezem.

Nejistá budoucnost Ricciarda a Haasu

Dosluhující pilot McLarenu stále neví, co bude příští rok dělat. Nejpravděpodobnější scénář ale je, že Ricciardo příští sezonu na startovním roštu F1 nebude. Australanovi navíc zbývá už jen jedna možnost – Haas.

Ricciardo se ale už nechal slyšet, že za Haas se mu jezdit úplně nechce a raději stráví rok 2023 mimo dění na závodní dráze, aby se mohl vrátit v sezoně 2024. Co se samotného amerického týmu týče, tam je situace neméně zajímavá.

Tým Gene Haase stále nemá druhého pilota. Magnussen zůstává, ale kdo bude vedle něj? Udrží se nakonec Schumacher v královně motorsportu? Se sedačkou Haasu je také velmi silně spojován Nico Hülkenberg či Antonio Giovinazzi, tak uvidíme.

 Bitvy ve středu pole

Kdo porazí koho? Boj o čtvrté místo mezi Alpinem a McLarenem vrcholí, rozdíl mezi oběma týmy je jen sedm bodů. I když jsou Francouzi asi o něco rychlejší, kvůli častým technickým problémům už přišli o nemálo bodů, čehož využívají soupeři ve Wokingu.

Podobné boje o konečné pozice v poháru konstruktérů se odehrávají napříč celým polem. Na šestém místě nyní figuruje Alfa Romeo, jen pár bodů před sedmým Aston Martinem. Haas se zase snaží udržet svou osmou příčku před AlphaTauri.

Jediný, kdo má své místo jisté, je Red Bull a možná Williams. Stáj z Grove sice neztrácí tolik, ale Williams by potřeboval získat double [první a druhé místo], aby týmy před sebou ohrozil, a to se nejspíše asi nestane.

Gasly a zákaz startu

V nezáviděníhodné situaci se nachází Pierre Gasly. Ten má na svém kontě už deset trestných bodů – za dvanáct je zákaz startu v následujícím závodě. Stane se tak pilot AlphaTauri prvním pilotem v historii, kterému bude zakázáno startovat kvůli bodovému systému?

K této skutečnosti se začínají množit různé teorie – udělá snad Gasly na trati mírný prohřešek a úmyslně vynechá jeden z posledních závodů, aby měl před nástupem do Alpinu takzvaně ‚čistý štít‘ a nemusel se obtěžovat nepříjemným trestem?