Pět největších překvapení dosavadní sezóny
Krátká pauza po triple headeru nám dala možnost nadechnout se a reflektovat první závody roku 2025.
Formule 1 se v roce 2025 naplno rozjela. Máme za sebou pět závodních víkendů, ze kterých máme úvodní obrázek toho, kterým směrem se sezóna pro jednotlivé piloty a jezdce vyvíjí. Do konce sezóny samozřejmě zbývá ještě velké množství závody, nicméně již nyní můžeme reflektovat to, kdo měl úspěšný vstup do nového ročníku a kdo nikoliv. Dnes se zaměříme na ty, kteří mohou být s úvodem roku 2025 spokojeni.
Oscar Piastri
V domácí Austrálii začal Piastri poněkud nešťastně. Co mohlo být poklidné druhé místo, nakonec skončilo chybou a devátým místem v cíli. Na to dal ale australský závodník zapomenout a od té doby je tím výraznějším z dvojice McLarenu – a to dokonce i v Japonsku, kde ho týmový kolega Lando Norris porazil. Piastri vyhrál tři závody z úvodních pěti a vede šampionát o 10 bodů před týmovým kolegou Norrisem. Podobně dobrý start zažil naposledy pilot McLarenu v roce 1999 – ano, byl to Mika Häkkinen, který později vyhrál svůj první titul. Potká stejný osud i Piastriho. Sezónu začal skvěle, ale cesta je ještě dlouhá.
George Russell
Rychlé McLareny stíhá úspěšně nejen čtyřnásobný mistr světa Max Verstappen, ale poněkud překvapivě také George Russell. Ne, že bychom snad Russella chtěli podceňovat, ale to, s jakou vervou se zhostil role lídra Mercedesu po odchodu Lewise Hamiltona, je úctyhodné. S Landem Norrisem je jediným pilotem, který letos skončil pokaždé v top pětce, z toho byl třikrát na pódiu. Pokud se Mercedesu povede zrychlit vůz, Russell může být černým koněm letošního mistrovství světa.
Isack Hadjar
Hadjara potkala v Austrálii noční můra. Po solidní kvalifikaci to rozbil při zahřívacím kole do závodu, do kterého vlivem této nehody ani neodstartoval. V druhém závodě se už podíval do Q3 a dokonce porazil Yukiho Tsunodu. První body přišly o závod později v Japonsku, kde skončil osmý. Zde už mu po další jezdecké rošádě Red Bullu dělal týmového kolegu Liam Lawson. Toho Hadjar zatím úspěšně poráží a v Saudské Arábii si připsal další bod za desáté místo. Pokud bude Hadjar v podobných výkonech pokračovat po celý rok, je horkým kandidátem na titul nováčka roku.
Williams
Říct, že James Vowles dělá s Williamsem zázraky, je možná silné tvrzení, nicméně není k tomu daleko. Po letech útrap je na tom Williams nejlépe od roku 2017 a kromě závodu v Bahrajnu pokaždé bodoval. Výsledkem je páté místo v poháru konstruktérů, které je nyní jasným cílem týmu z Grove. Rozjíždí se navíc už také zimní posila Carlos Sainz a Williams tak postupně získává respekt, který během posledních let ztratil. Britský tým jako první ukončil vývoj letošního monopostu, nicméně i přesto si myslím, že má do příštích závodů silnou výchozí pozici a nijak drasticky se v poli nepropadne.
Alexander Albon
U Williamsu ještě zůstaneme. Carlos Sainz to má samozřejmě při přestupu z Ferrari těžké a ještě bude nějakou chvíli trvat, než bude ve Williamsu naplno zabydlený. To, co ale předvedl v prvních závodech Alex Albon, si zaslouží uznání. Svého týmového kolegu, vítěze Grand Prix, snadno porážel a Williamsu vozil důležité body. Albon měl z pilotů ze středu pole jednoznačně nejlepší vstup do této sezóny, což dokazuje 20 bodů a osmé místo v poháru jezdců. I přes postupné zlepšení Sainze, které přijde a svým způsobem již přišlo v Džiddě, věřím tomu, že Albon je hlavním favoritem na to být nejlepším pilotem ze zbytku světa v roce 2025.