Pět nejsilnějších témat před víkendem v Zandvoortu

Z ikonické trati ve Spa se formule 1 přesouvá na další, neméně úchvatné místo – do Nizozemska, kde se nezávodilo posledních 36 let. Zde nabízíme pět témat, o kterých se v rámci GP Nizozemska hlasitě mluví…

Štítky: GP Nizozemska Zveřejněno 2. 09 2021 — Vašek Štěpánek

Návrat do staré školy

Spolu se snahou rozšířit formuli 1 na nová území a trhy, vznikl očividný tlak na uchování tradičních závodů s jejich publikem. Co se staronového člena v letošním kalendáři týče, udělalo vedení F1 krok správným směrem.

Po dlouhých 36 letech je okruh Zandvoort opět připraven hostit Velkou cenu Nizozemska, několik věcí se však od poslední návštěvy v roce 1985 změnilo. Trať a její okolí bylo zmodernizováno a některé zatáčky byly upraveny.

Největší změny jsou viditelné v poslední zatáčce, která je uměle naklopena. Úhel naklonění je 18 stupňů, což je dvakrát víc než na legendárním okruhu v Indianapolis a vedení F1 doufá, že provedené změny pomohou zlepšit úroveň závodění.

Úžasná (a oranžová) atmosféra

V posledních letech se ukázalo, že fanoušci Maxe Verstappena poměrně hodně cestují. Od chvíle, kdy mladík získal místo v Red Bullu a dostal se do konkurenceschopné pozice, byly prakticky na každém závodě tisíce oranžově oděných fanoušků.

Belgické Spa-Francorchamps bylo vždy oblíbeným místem Verstappenových podporovatelů, a to díky těsné vzdálenosti s Nizozemskem. Od letošní sezony mají Holanďané také svůj vlastní závod a lze očekávat oranžové moře na tribunách.

I přesto, že kvůli pandemii COVID-19 jsou na tribunách mírně omezené kapacity, stále půjde o velký dav lidí. Soudě podle podpory, kterou Max Verstappen po celé Evropě dostává, se pravděpodobně bude jednat o jeden z nejhlučnějších víkendů sezony.

Russellova ohromná forma

Letos už jsme si pravděpodobně zvykli na skvělé výkony, které George Russell pravidelně v sobotních kvalifikacích předvádí. I přes start z poměrně solidních pozic se mladému Britovi body vyhýbaly, až do závodu v Maďarsku, kde Russell skončil osmý.

Nikdo ale asi nepočítal s tím, co přišlo v Belgii. Pilot Williamsu se dostal do Q3, ve které zajel své zatím nejlepší kolo v kariéře, a i přes nekonkurenceschopnost svého monopostu skončil na druhém místě.

Bohužel, kvůli špatnému počasí se závod v neděli nemohl uskutečnit a my tak můžeme pouze hádat, co by bylo, kdyby… V současnosti je ale Russell ve velmi dobré formě a plný důvěry, kterou by mohl přetavit v úspěch i na ‚nové‘ trati.

Trh s piloty

Před týdnem se očekávalo, že Mercedes i Red Bull potvrdí své jezdecké složení pro rok 2022. Red Bull očekávání naplnil a o víkendu v Belgii vedle Maxe Verstappena uveřejnil prodloužení smlouvy se Sergiem Pérezem.

Mercedes sice potvrdil, že o jezdecké sestavě je již rozhodnuto, ale jméno budoucího týmového kolegy Lewise Hamiltona zatím nepadlo. Předpokládá se, že do Mercedesu přijde George Russell a Valtteri Bottas půjde z Mercedesu do Alfy Romeo.

To se teď zdá být zase o něco reálnější, Kimi Räikkönen totiž na konci roku opustí formuli 1 a podle nejnovějších spekulací půjde z Alfy Romeo také Antonio Giovinazzi, kterého by měl vystřídat Nyck de Vries. Prázdné místo ve Williamsu by pak měl zaplnit Alex Albon.

Ponaučení ze Spa

Neděle v Belgii byla pro formuli 1 a fanoušky nešťastným dnem. Počasí bylo natolik špatné, že nebylo možné závod v jeho klasickém smyslu slova uskutečnit. Odjela se jen 2 kola za Safety Carem, což je ve sportovních pravidlech už vnímáno jako závod a udělují se poloviční body.

Všichni jezdci se ale shodli v tom, že vedení závodu v Belgii udělalo nejlepší možnou práci z pohledu bezpečnosti. Jak už to ale bývá u těchto mimořádných situací, názory na to, jak měly být generovány výsledky a zda se měly body skutečně udělovat, se už lišily.

Situace ze Spa se bude houževnatě probírat také v zákulisí v Zandvoortu, už jen proto, že prezident FIA Jean Todt v úterý oznámil, že události z Belgie se budou ještě projednávat. Konkrétně to bude na další schůzi FIA, F1 a jednotlivých týmů 5. října.