Pět momentů, které mohou nastat při nových pravidlech v Monaku
Dvě povinné zastávky v Monaku mohou způsobit spoustu proměnných.
Pro letošní GP Monaka bylo ustanoveno nové speciální pravidlo, které je aplikováno pouze pro tento závod. Novinka spočívá v tom, že každý jezdec bude muset absolvovat minimálně dvě zastávky v boxech s výměnou pneumatik. Cílem je zvýšit atraktivitu závodu, která s rostoucími monoposty postupně klesá.
Ve hře je spoustu proměnných. Výjezd safety caru, červená vlajka, riskování konkurence. Co všechno může přijít v neděli do hry?
Nová směs C6
V Imole měla premiéru nová pneumatika s označením C6. Paradoxně tato pneumatika nefungovala, jak měla a někteří piloti v kvalifikaci byli rychlejší na střední sadě. Měkká C6 se vydává také do Monaka a týmy musí zjistit, jestli dokáží zajet rychlejší čas na měkké nebo střední sadě pneumatik. “Momentálně je to nejisté, ano. Nic není zaručeno,” řekl k situaci ohledně pneumatik pilot Haasu Esteban Ocon.
“Bylo trochu překvapivé, že se některým týmům podařilo použít C5 (střední směs). Někteří jezdci budou tvrdit, že byla lepší, jiní, že byla stejná. Čas ukáže. Je zřejmé, že je to od Imoly jako trať velmi odlišná, takže uvidíme, jestli má C6 zde větší šanci než v Imole.”
Pole position nemusí znamenat vítězství
Pole position obvykle znamená v Monaku velkou šanci na vítězství. Pokud se tomu tak nestalo, většinou to bylo během bláznivého závodu, kdy měl vedoucí pilot problémy (Charles Leclerc 2022, Daniel Riccardo 2016, Lewis Hamilton 2015).
Při dvou povinných zastávkách se riziko chyby v boxech logicky násobí. Dalším problémem může být alternativní strategie. Piloti z druhé poloviny pole možná budou chtít vydržet na trati co nejdéle, což může znamenat, že “zašpuntují” startovní pole včetně vedoucích jezdců, kteří již stavěli v boxech.
Brzké šílenství v pitstopech
V Monaku obvykle bývá nízká degradace pneumatik. To jsme viděli minulý rok, když piloti odjeli na jedné směsi v podstatě celý závod. Někteří jezdci tak mohou letos zariskovat – obě zastávky si odbýt již na začátku a poté doufat, že se jim povede undercut.
“Samozřejmě jsem se snažil přemýšlet o nějakých bláznivých věcech,” řekl pilot Haasu Oliver Bearman. “Ale myslím, že o tom bude sobotní večer po kvalifikaci, protože naše chuť riskovat se bude velmi lišit v závislosti na tom, kde budeme startovat.”
Letos to na jedné sadě nepůjde
Minulý rok byl však trochu zvláštní. Časy na kolo byly o několik sekund pomalejší, což pneumatikám pomohlo. Letos navíc přiváží Pirelli do Monaka měkčí sadu, takže by to pro piloty, kteří si povinnost odbydou již v prvních kolech, mohl být velký problém.
Dlouholetý inženýr Sauberu Beat Zehnder si proto nemyslí, že brzké zastávky budou cestou k vítězství: “Nemyslím si, že to takhle funguje,” řekl. “Pokud vyjede safety car, tak ano, ale bez něj si nemyslím, že to bude fungovat. Loni bylo možné dokončit celý závod na jedné sadě pneumatik jen proto, že časy na kolo byly asi o pět sekund pomalejší, než jsme očekávali.”
Týmoví kolegové mohou hrát velkou roli
Piloti Williamsu Alex Albon a Carlos Sainz vyjádřili před závodním víkendem obavy ze scénáře, kdy budou jednotliví jezdci zdržovat ty druhé, aby pomohli svým týmovým kolegům při undercutu. “Trochu se obávám, že týmy hrají až moc s tempem, aby pomohly týmovým kolegům,” řekl Sainz. “Doufám, že s tím nebude moc triků, ale je to F1, takže nikdy nevíte.”