Pět důvodů, proč se ve formuli 1 (zase) těžko předjíždí

S velkým nadšením se přijala nová pravidla zavedena pro sezonu 2022, která měla za cíl zlepšit předjíždění. To se do jisté míry povedlo, jenže letos je vše ve starých kolejích. Čím je to způsobeno? Problémů je hned několik.

Štítky: Pravidla Technika Zveřejněno 7. 05 2023 — Lukáš Štěrovský

Vývoj aerodynamiky

Jelikož se týmy snaží zlepšit své vozy, dostávají se na stejnou úroveň přítlaku jako před sezonovou 2022. Vozy tak opět znovu produkují velké množství turbulencí, což znamená, že monoposty v závěsu ztrácí přítlak, smýkají se, přehřívají se jim pneumatiky a předjíždění je pak téměř nemožné.

„Navíc jízda ve větrném pytli není tak účinná jako dřív,“ všímá si George Russell.

Přehřívání pneumatik

Dalším faktorem jsou pneumatiky, které se letos Pirelli moc nevyvedly. „Jde zejména o přehřívání povrchu. Jakmile jedete za vozem a ztratíte trochu trakce, začnete klouzat a přehřejí se vám gumy. A to znamená, že máte horší přilnavosti v dalších zatáčce a musíte se na kolo nebo dvě stáhnout, aby vám gumy vychladly a opět jste mohli zaútočit,“ podotýká Carlos Sainz.

Těsné rozestupy

Všimněte si, pokud si odmyslíme Red Bull, jak těsné jsou letos rozestupy konce pole od čela. „Když odstraníte red bully, někdy v rozmezí šesti desetin se dostanete z P3 na P16 v Q1,“ ví Fernando Alonso.  „A jak byste pak v závodě předjížděli, když jste jen o půl desetiny rychlejší? Je to víceméně vaše přirozené pořadí. Myslím, že to je hlavní důvod absence předjíždění,“ komentuje s ním, že vozy si jsou zkrátka výkonnostně moc blízko.

Krátké DRS zóny

V letošním roce FIA přikročila ke zkracování DRS zón, které byly na některých okruzích až příliš účinné. Jenže letos je vliv turbulentního vzduchu opět větší, jízda ve větrném pytli není tak účinná, a tak jsou DRS zóny nedostatečné…

„DRS už není tak funkční. Jsme pro zachování zón z loňska, určitě je nechceme zkracovat,“ vzkazuje Pierre Gasly.

Příliš těžké vozy

V posledních letech monoposty nabírají na objemu i délce a šířce. I to je problémem pro předjíždění. „Vozy se nastavují hodně tuhé, aby se maximalizoval přítlak. To ale znemožňuje agresivní přejíždění obrubníků a tím pádem i odlišné stopy vhodné pro předjíždění.

Když naskočíte zpátky do starého auta a vyjedete ven, určitě cítíte rozdíl v tom, jak bylo staré auto agilní, ale to je tak začátek roku 2010 – a předtím byly ještě lehčí. Takže nevím, jak to můžeme vyřešit. Také větší kola jsou také o dost těžší. Podle mě jdeme špatným směrem, ale nevím, jak to zvrátit,“ krčí rameny Max Verstappen.