Pět důvodů, které mohou letošní sezonu nakopnout

Sezona 2021 už měla být tou, ve které dojde k výrazné úpravě pravidel, nakonec se ale kvůli pandemii tato změna o rok odložila. Přesto by se startovní pole mohlo promíchat. Uvádíme pět důvodů, proč by to tak mohlo být.

Štítky: 2021 Zveřejněno 9. 02 2021 — Martin Vejdělek

Jedním z důvodů, proč by tomu tak mohlo být, je fakt, že šasi zůstává stejné, avšak výrazně se změní aerodynamika. Asi nejvýraznější úpravou pravidel v tomto ohledu prošly části podlahy, která v sobě už nesmí mít otvory. A musí mít – zjednodušeně řečeno – trochu jiné tvary. Ve světě F1 se jedná o výrazné změny. Obecně se u vozů všech týmů podstatně zhorší aerodynamické vlastnosti. A u těch, kteří jej nedokážou novým pravidlům přizpůsobit, ještě výrazněji.

Navíc, pokud některý z týmů zjistí, že se v zimě vydal špatnou cestou a jeho monopost z jakéhokoliv důvodu nefunguje, nemá příliš času cokoliv změnit. K dispozici totiž budou jen tři dny testů, kvůli čemuž může každý pilot jezdit pouze dvanáct hodin.

Kromě toho se zkracují i volné tréninky. Ty páteční budou namísto devadesáti minut trvat pouze rovnou hodinu, čas pro vyzkoušení novinek před kvalifikací se tak sníží o čtvrtinu.

I z toho důvodu by se některé stáje mohly rozhodnout (a Haas už tak učinil předem), že auto pro sezonu 2021 vyvíjet vůbec nebudou. Nejde jen o nedostatek času pro testování na dráze, ale i v aerodynamickém tunelu. Minuty strávené v něm jsou omezeny v závislosti na tom, jak který tým skončil v minulém ročníku. S vědomím, že za rok nás čeká masivní změna pravidel, musí manažeři dobře rozložit své zdroje.

Dalším faktorem, který by mohl sehrát výraznou roli, jsou nové pneumatiky. Pirelli odložilo nasazení osmnáctipalcových na rok 2022, přesto pneu doznaly změn.

Týmy navíc ani v tomto případě nedostaly mnoho příležitostí, jak sesbírat poznatky. Několik sad dostalo do volných tréninků v Portugalsku, Bahrajnu a Abú Dhabi, otázkou však je, jestli tato porce odježděných kol byla dostatečná. Pro běžného diváka zřejmě nejvíce viditelným faktorem jsou pak změny v jezdeckém složení a dodávkách pohonných jednotek.

Do formule 1 se vrací Fernando Alonso s týmem Alpine, debut čeká na Micka Schumachera, Nikitu Mazepina a Yukiho Tsunodu, k tomu Carlos Sainz, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo a Sergio Pérez mění týy. Asi málokdo by si troufnul odhadovat, jak se této osmičce bude dařit v porovnání s týmovými kolegy.

V případě Ricciarda a jeho McLarenu je tu ještě jeden otazník. Stáj z Wokingu totiž bude nově namísto Renaultu pohánět starý známý Mercedes. Už v uplynulé sezoně McLaren skončil v Poháru konstruktérů na třetím místě. S nejlepší pohonnou jednotkou ve startovním poli tak můžeme očekávat velké věci.

Americká vláda nahradí flotilu 645 000 osobních a nákladních vozidel elektrickými vozidly