Peněz moc nemá, ale výkony jsou dobré. Čím to?
Zmítá se ve finanční krizi a přesto dokázal zachovat svou konkurenceschopnost. Jak to Lotus dokázal? Stačilo se přizpůsobit nastalé situací, zní z Enstone. O velikosti problémů stáje Lotus není třeba dlouho lamentovat. K racionálnímu zhodnocení situace nám poslouží příklad z Japonska, kdy se enstonské stáji nedostalo odpovídajícímu „pohoštění,“ za což vděčí zejména nesplaceným dluhům. Logickým vyústěním této situace…
Zmítá se ve finanční krizi a přesto dokázal zachovat svou konkurenceschopnost. Jak to Lotus dokázal? Stačilo se přizpůsobit nastalé situací, zní z Enstone.
O velikosti problémů stáje Lotus není třeba dlouho lamentovat. K racionálnímu zhodnocení situace nám poslouží příklad z Japonska, kdy se enstonské stáji nedostalo odpovídajícímu „pohoštění,“ za což vděčí zejména nesplaceným dluhům. Logickým vyústěním této situace bývá, že se tým stává nekonkurenceschopným, což je další kousek likvidační skládačky. Jak je tedy možné, aby se Lotus vyjímal z těchto empiricky ověřených faktů? Ve Spa navíc zaznamenal pódium, věc jen těžko pochopitelná. I díky tomu má stáj z Enstone možnost bojovat o konečné páté místo v Poháru konstruktérů. To vše bez velkého rozpočtu. Otázka zní jak.
Jak je toto všechno možné bez velkých inovačních změn, bez nových dílů, bez velkého rozvojového rozpočtu? Již od Melbourne Lotus pracuje se stejným vozem, na kterém, jak již bylo naznačeno, neproběhly žádné velké úpravy. Snahy se tedy upínaly směrem k podpoře výkonu motoru Mercedes. Hlavní dík tak patří technickým vedoucím Lotusu Nicku Chesterovi a Alanu Permanovi. A právě to je jeden z největších úspěchů, na které tým letos reálně mohl dosáhnout. A dosáhl. Na tak malém manévrovacím prostoru nalezli způsob, jak udržet krok s konkurencí a to je velmi neobvyklé.
„To je jedna z disciplín, které mě na formuli 1 fascinuje. Vždy se musíte přizpůsobit situaci a učit se z ní. Zpočátku je to velmi frustrující. Chcete zlepšit auto, ale ve skutečnosti nemůžete. Musíte tak rychle najít alternativní cestu. Tak například: Měli jsme nové křídlo, které ale nefungovalo tak, jak jsme očekávali. Dříve bychom si řekli, zapomeňme na křídlo. Teď jsme byli nuceni pochopit podstatu, proč nefunguje tak, jak jsme chtěli,“ uvedl Alan Permane.
Hold svému současnému týmu vzdal i Romain Grosjean, jehož Lotus provázel po většinu času jeho dosavadní kariéry.
„Lotus je docela zvláštní tým, jelikož tu lidé i přes nastalou situaci zůstali jednotní a dohromady velmi silní. Nejzábavnější bylo, když jsme přijeli do Japonska a neměli žádné zázemí. Nezáleželo na tom, protože jsme chtěli závodit, zlepšit naši výkonnost. Zaměřujeme se jen na to, co můžeme změnit a snažíme se zapomenout na další vnější okolnosti. I proto si myslím, že Enstonští jsou nejsilnější skupinou lidí, kteří tlačí bez ohledu na okolnosti,“ vylíčil situaci uvnitř týmu Romain Grosjean. Ten do Austinu navíc odjíždí s příjemnými vzpomínkami. V roce 2013 tu skončil druhý. Dalších stupňů vítězů se dočkal až letos ve Spa.
Co když Renault Lotus (ne)odkoupí?
Stále neexistuje jasné stanovisko francouzské automobilky, která si svým předkupním právem zajistila možnost rozhodnout až do sedmého prosince. Do té doby budou současní zaměstnanci jako na trní. Některé další návrhy na převzetí Lotusu padly i v Soči, ale jmenovitě Carlos Ghosn stále není přesvědčen o tom, zda by Renault měl investovat stovky miliónů do továrního týmu. Panují obavy zejména o konkurenceschopnost motoru, ačkoliv i Mercedes je svolný k tomu, aby Renaultu pomohl. Inženýři již pracují na návrhu vozu 2016 a počítají i s novou dohodou, ale čím déle se její uzavření odkládá, tím větší to může mít dopad na konkurenceschopnost v nadcházející sezóně. Pakliže by se Renault rozhodl nepřevzít Lotus, dostala by stáj z Enstone do slepé uličky a zůstala by bez motoru.
Diskuse k článku