Pedro de la Rosa – testovač, kterému věrnost vynesla místo u McLarenu

Nedávno oslavil své 49. narozeniny Pedro de la Rosa, který většinu své kariéry ve formuli 1 závodil ve slabších týmech. Zadostiučiněním se pro něj však stala část sezony 2006 s McLarenem.

Štítky: Historie Pedro de la Rosa Zveřejněno 8. 03 2020 — Lukáš Podstata

Španělský jezdec začal svou kariéru netradičně. Nejdříve se účastnil šampionátu evropských dálkově řízených off-roadových modelů. Tento šampionát dokázal Rosa celkem dvakrát opanovat, a to v letech 1983 a 1984. Po anabázi s modely však přišla změna, a to byl přechod k motokárám. Pedro de la Rosa v nich debutoval až v 17 letech, ale jeho dobré výsledky ho postupně katapultovaly přes juniorské formule až do královny motorsportu.

První zastávkou španělského závodníka byl v roce 1998 tým Jordan, kde plnil roli testovacího jezdce. O sezonu později se však stal naplno závodníkem F1, a to v týmu Arrows. Hned při svém debutovém závodě dokázal získat bod za šesté místo v GP Austrálie, ale bohužel byla to jediná radost v premiérové sezoně.

Po dvou letech u Arrowsu a celkem třech získáných bodech se Pedro De la Rosa znovu stěhoval. Tentokrát do týmu Jaguar, kde vytvořil jezdeckou dvojici s Eddiem Irvinem. Více než dobrými výsledky na sebe Irvine a Rosa upozorňovali častými hádkami a rozpory, které vyvrcholily po sezoně 2002, kdy oba piloti tým z Milton Keynes opustili.

Pedro de la Rosa v monopostu Jaguar.

Španěl se po odchodu od zelených monopostů s šelmou ve znaku marně snažil najít další angažmá a vzal alespoň za vděk roli testovacího jezdce v týmu McLaren. Šanci závodit však Rosa dostal až po dvou letech, a to při zranění Juana Pabla Montoyi. Vrchol rodáka z Barcelony však měl teprve přijít.

Montoya se v sezoně 2006 rozhodl nadobro opustit královnu motorsportu a přišel tak logický krok. Kolumbijcovu sedačku od poloviny sezony převzal právě Pedro de la Rosa. V této krátké době si Španěl však dokázal vylepšit své bodová maxima, a dokonce při GP Maďarska poprvé a naposled stanul na stupních vítězů.

Dlouhou dobu se spekulovalo, kdo vytvoří jezdeckou dvojici pro sezonu 2007 společně s Fernandem Alonsem a nutno podotknout, že právě jméno de la Rosy bylo hodně skloňováno. Nakonec však před ním dostal přednost mladý a dnes už legendární Lewis Hamilton a Španěl se opět vrátil do role testovacího jezdce.

V roce 2008 byl ostatně jako celý McLaren zapleten do kauzy Spygate, kdy McLaren okopíroval data Ferrari. Pedro de la Rosa byl společně s Fernandem Alonsem usvědčen zveřejněním vzájemné emailové komunikace, ve které rozebírali údaje o voze Ferrari. De la Rosa se však v této sezoně rovněž stal předsedou Asociace závodních jezdců po odchodu Ralfa Schumachera z šampionátu.

Sezonu 2010 a část 2011 závodil Rosa v týmu Sauber. Pro sezonu 2011 přijal výzvu a začal pracovat v novém týmu HRT, ve kterém měl závodit i český pilot Josef Král. Žádných výborných výsledků se slabší technikou Španěl nedosáhl. Poslední štací byla pro de la Rosu role vývojového a simulátorového jezdce pro tým z Maranella.

Pedro de la Rosa při testech monopostu F138 na okruhu v Jerezu.

Diskuse k článku

Napsat komentář