Pedralbes, Jarama, Montjuic Park aneb nejzajímavější destinace GP Španělska

Španělsko je tradiční destinací pro hostování závodů formule 1. Letos bude okruh Circuit de Catalunya pořádat už 31. závod. Ne vždy se ale jezdilo na katalánské trati. Při příležitosti letošní Grand Prix Španělska tak zde nabízíme krátký výpis z historie…

Štítky: GP Španělska Historie Zveřejněno 19. 05 2022 — Vašek Štěpánek

Pedralbes: 1951, 1954

Tento okruh byl městskou tratí v samém srdci Barcelony a závod F1 hostil dohromady jen dvakrát – v roce 1951 a 1954. První závod vyhrál legendární Juan Manuel Fangio a ve druhém případě se radoval Mike Hawthorn.

Pedralbes byl přes šest kilometrů dlouhým okruhem a měl pouze šest zatáček. Cílová rovinka měřila téměř dva kilometry a nejrychlejší monoposty té doby byly schopny zajet čas kolem dvou minut a dvaceti sekund.

Po tragické havárii během závodu Le Mans v roce 1955 se od Pedralbesu z bezpečnostních důvodů upustilo. Španělsko poté muselo čekat více než desetiletí na pořádání další Grand Prix, tu už ale hostil jiný okruh.

Jarama: 1968, 1970, 1972, 1974, 1976–1979, 1981

Severně od Madridu leží okruh Jarama, který hostil závody F1 převážně v 70. letech minulého století. Trať měřila pouhé tři kilometry a byla složena ze šestnácti zatáček. Pro piloty bylo místo vyzývavé i kvůli své úzkosti a také velkými převýšeními.

Historicky prvním vítězem se zde stal Graham Hill na svém Lotusu 49. Kvůli svému náročnému předjíždění měl okruh častokrát stejného vítěze kvalifikace i závodu. Tuto ‚tradici‘ prolomil až v roce 1979 Patrick Depailler, který startoval druhý.

O největší pozdvižení se zde postaral až Gilles Villeneuve při poslední Velké ceně Španělka v Jaramě v roce 1981. Kanaďan tehdy startoval sedmý, a nakonec závod vyhrál – dodnes je tento výkon považován za Villeneuveův jeden z nejlepších.

Montjuic Park: 1969, 1971, 1973, 1975

Úchvatná trať v úchvatném prostředí – i tak by se dal nazvat Montjuic Park v Barceloně. Okruh se pár let střídal o Velkou cenu Španělska s Jaramou, poslední závod se zde ale uskutečnil o něco dříve než právě v Jaramě.

Montjuic Park je dnes vnímán jako jedna z nejlepších bývalých destinací, do kterých formule 1 zavítala. Trať byla v pěkném prostředí barcelonského parku Montjuic, v okolí byla viděna také muzea a olympijský park.

Lella Lombardi se zde stala první ženou, která získala bod v královně motorsportu. Brzy se ale začalo pochybovat o bezpečnosti okruhu, což se také potvrdilo v roce 1975, kdy Rolf Stommelen vyletěl se svým vozem do diváků a zemřely čtyři lidi, poté se zde už nezávodilo.

Jerez: 1986–1990

Tento okruh hostil Grand Prix Španělska v letec 1986 až 1990, formule 1 zde ale setrvala, to už se však jednalo o Velkou cenu Evropy, neboť do kalendáře přišla Barcelona. Jerez ale nadále nabízel atraktivní podívanou.

Nejpamátnějším závodem je rok 1997, vyvrcholení velké bitvy o titul mezi Jacquesem Villeneuvem a Michaelem Schumacherem. Dalším zajímavým závodem byl rok 1986, kdy Ayrton Senna vyhrál rozdílem pouhých 0,014s.

Poslední závod se zde odjel právě v roce 1997. Formule 1 se na okruh ale mezi lety 1999–2015 pravidelně vracela v rámci předsezonních i sezonních testů. Jerez dodnes hostí závody MotoGP ale také automobilové závody.

Barcelona: 1991– současnost

V kalendáři už jsou jen tři tratě, které v řadě hostily více závodů, něž právě katalánský okruh (Monza, Silverstone a Hungaroring). Za tu dobu Barcelona nabídla řadu zajímavých Velkých cen, které vstoupily do dějin.

Michael Schumacher zde v roce 1996 vyhrál první závod pro Ferrari. O deset let později zde poprvé vyhrál domácí hrdina Fernando Alonso, který se tímto výkonem stal ve Španělsku nesmrtelnou legendou.

Památný je také rok 2012 a šokující vítězství Pastora Maldonada na Williamsu, který přes strategickou bitvu s Ferrari porazil Alonsa a dojel si pro své první a jedinou výhru v kariéře. Alonso zde vyhrál ještě v roce 2013 a jedná se o jeho zatím poslední vítězství.