Pavel Turek: Výjimečnost japonské GP? Tradice a progresivita současně

Grand Prix Japonska je výjimečnou událostí v kalendáři. To vám poví prakticky kdokoliv – pilot, novinář či fanoušek. V čem ale tkví tato výjimečnost? Na to se zaměřil Pavel Turek, expert dlouhodobě se pohybující v zákulisí formule 1.

1 Štítky: GP Japonska Pavel Turek Zveřejněno 11. 10 2017 — GPF1.cz

Pavla Turka a jeho střípky z předchozího i současného života v motorsportu můžete nově sledovat na Instagramu, a to na adrese www.instagram.com/pavelturekf1/

Vše je dáno hlavně následujícími faktory: Japonsko je ekonomicky silná země s tradicí v automobilovém průmyslu a pokrokovou technologií. S tím se pojí i závody, ať už je to formule 1, silniční motocykly nebo klasické automobilové závodění.

Díky tomu se Japonsko může pyšnit i širokou fanouškovskou základnou. Jedná se o jeden z největších trhů na mapě F1. Pokud se člověk podívá na globální sledovanost královny motorsportu, Japonsko bude hodně vysoko. A to nejen, co se sledovanosti týče, ale i v oblasti dalších médií – klasického tisku, internetového zpravodajství a tak dále.

Japonští fanoušci jsou loajální a věrní, občas až za hranicemi toho, co je v Evropě vnímáno jako přípustné. Ve spoustě případů to hraničí s fanatismem. Například bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen má z dob, kdy v Japonsku závodil, fanynku, která už přes dvacet let osobně jezdí na každý jeho závod a ubytovává se ve stejném hotelu.

Své nadšení dávají tamní příznivci najevo také skrze nákup reklamních předmětů, kdy není problém vidět celou rodinu oblečenou v odlišných barvách podle toho, jakému týmu či jezdci jednotliví členové fandí. Japonce neodradí ani vyšší cena vstupenek a reklamních předmětů – klidně jsou schopni vydat rodinný rozpočet za to, aby mohli strávit víkend na Suzuce a sledovat závody.

Příspěvek sdílený GPF1 (@gpf1cz),

To si pak také patřičně užívají. Například na rozdíl od evropských fanoušků nemají problém sedět na tribunách až do noci a sledovat hemžení a práci v garážích týmů. Toto nadšení podporují také japonští piloti a značky v F1 – v minulosti to byli třeba Kamuj Kobajaši nebo Takuma Sato, v současnosti je to hlavně dodavatel pohonných jednotek Honda, která okruh v Suzuce původně vybudovala pro soukromé testovací účely.

Není tak divu, že až na dvě nebo tři výjimky v osmdesátých letech byl závod vždy vyprodaný. Nadšení Japonců a jejich technické znalosti se přenáší i do nabízených služeb a technických pokroků ve formuli 1. V minulosti například jako první zkoušeli umístit kolem dráhy zelené plátno, na které potom byla během TV vysílání digitálně promítaná reklama lišící se pro jednotlivé státy tak, aby byl maximalizován příjem z ní.

Japonci rovněž byli průkopníky v nabízení přenosu ve vysokém rozlišení. Dnes jako první nabízí nekteré vybrané části programu v rozlišení 4K, což ne všechny televizní stanice dokážou využít. Jedná se tedy o velmi tradiční zemi s pevnými kořeny v motorsportu, která je ale současně velmi progresivní a dodává formuli 1 významnou ekonomickou sílu.

#f1

Příspěvek sdílený Pavel Turek (@pavelturekf1),

Diskuse k článku

Napsat komentář