Pátek ve Španělsku: Všechno při starém

Ani třítýdenní přestávka a návrat do Evropy podle všeho nic nezměnily na dominantním postavením Mercedesu, v roli favorita na vítězství zůstává Lewis Hamilton.

Zveřejněno 9. 05 2014 — Jan Pastorek

Ani třítýdenní přestávka a návrat do Evropy podle všeho nic nezměnily na dominantním postavením Mercedesu, v roli favorita na vítězství zůstává Lewis Hamilton.

Hamilton byl nejrychlejší v kvalifikačních i závodních simulacích, ztrácel na něj i Rosberg, takže v pátek vypadal neohroženě. Nejblíž byl Mercedesu Red Bull, ale ten se sám střelil do nohy, když kvůli technickým problémům nemohl trénovat Vettel.

Mercedes (Hamilton 1./1. místo – Rosberg 5./2.)

Mercedes by si neudržel náskok, kdyby svůj vůz nevyvíjel alespoň stejně intenzivně jako ostatní. „Cítím, že jsme udělali pozitivní krok vpřed s vozem, takže velké díky všem v našich továrnách za tvrdou práci, kterou udělali od Číny,“ chválil Hamilton. „Naše dva tréninky dnes proběhly hladce, ve skutečnosti jsem tak dobrý pátek neměl už dlouhou dobu!“ Klíč k závodu vidí britský pilot v práci s pneumatikami, aby nedocházelo k příliš rychlému opotřebení.

Rosberg si přál bezproblémový víkend, což se mu úplně nesplnilo, protože mu v prvním tréninku nefungovalo chlazení ERS. Ale nic není ztraceno. „Pořád mám naději, že to bude normální víkend. Nebyla to masivní ztráta, ale ano, v tuto chvíli jsme trochu pozadu a já jsem si zatím nenašel cestu s nastavením. Na to se teď snažím přijít. Byl to těžký začátek víkendu a máme hodně práce. Necítím se moc pohodlně, ale hlavní problém byl, že jsem měl v dlouhých jízdách hodně aut kolem sebe, pořád jsem byl zaseklý v provozu. Kvůli tomu to bylo těžké, a abych to shrnul, pořád se snažím najít vyvážení.“

Red Bull Racing (Vettel 20./- – Ricciardo 3./3.)

Úřadující mistry mohla těšit rychlost Ricciarda, na druhé straně nemohl vůbec jezdit Vettel, takže spokojenost nepanovala. „Byla to malá porucha, ale s velkými následky, protože jsem už nemohl dál jezdit,“ komentoval Vettel selhání elektroniky. „Ale není to žádný nový díl, co bychom měli na voze, na tomto místě se něco takového stalo poprvé, takže štěstí, že to bylo dnes, ale smůla, že jsme ztratili příležitost se připravit na neděli s oběma vozy. Takže se teď musím spolehnout na to, co dnes udělal Daniel, a snad se dostanu do tempa hned zítra dopoledne.“ Ve Vettelově voze došlo k porušení izolace jednoho drátu, který způsobil zkrat a zastavení auta. Ale kvůli tomu, jak je vůz sestavený, nebylo možné drát vyměnit včas pro druhý trénink.

To Ricciardo sice jezdil, ale netěšilo ho, jak relativně pomalu. „Zlepšujeme se, ale bohužel se zdá, že Mercedes nezpomaluje, takže jsou trochu moc daleko,“ posteskl si. „Jsem trochu frustrovaný. Překvapený, to nevím, protože oba byli silní už předtím. Doufal jsem, že ztrátu trochu víc zmenšíme, dnes byli moc daleko. Bylo by příjemné brzy bojovat o vítězství, ale teď se zdá, alespoň dnes, že naším maximem je třetí místo.“

Ferrari (Alonso 4./4. – Räikkönen 6./5.)

Ferrari se sice pohybovalo relativně vysoko, ale Alonso spokojený nebyl. „Trať dnes neměla moc velkou přilnavost a obecně jsme se trápili o trochu víc, příčinou byla série faktorů, včetně toho, že trať byla méně pogumovaná než obvykle. Navíc máme menší aerodynamický přítlak než v minulosti a podle mého názoru je také volba směsi moc konzervativní pro tuto trať. Teď nás čeká hodně práce, abychom optimalizovali vyvážení auta a dostali z něj maximum, i když nám okolnosti nejsou nakloněné. Musíme být šikovnější než ostatní při dělání potřebných změn a přizpůsobování se jim včas pro kvalifikaci.“

Räikkönen se do žádného hodnocení nepustil. „Dnes jsme měli na trati zvlášť hodně práce, snažili jsme se odjet co nejvíce kol, abychom zvládli program naplánovaný pro oba tréninky. Dopoledne jsme zkoušeli různá nastavení, střídali jsme dvě různá zadní křídla, zatímco v druhém tréninku jsme se soustředili na přípravy na kvalifikaci a závod a na analýzu chování obou směsí, které sem přivezlo Pirelli. Dnes večer pečlivě analyzujeme získaná data, abychom rozhodli, kterým směrem se vydat.“

McLaren (Button 2./7. – Magnussen 7./6.)

Button sice byl dopoledne druhý nejrychlejší, ale to podle něj nic neznamenalo. „Odpoledne jsme byli tam, kde jsme čekali. Dopoledne bylo dobré a byli jsme rychlejší, než jsme čekali. Myslím, že na tom ani zdaleka nejsme tak, jak to vypadalo v prvním tréninku. Ve vyšších teplotách pro nás bylo odpoledne mnohem těžší, aby nám auto fungovalo. Zdá se, že fungujeme jen v malém rozpětí teplot. Takže jsme se víc trápili v kratších i delších jízdách. Dopoledne se zdálo, že jsme rychlejší, asi díky teplotám a menšímu množství paliva.“ Brit odhaduje, že je McLaren za Mercedesem, Red Bullem a Ferrari, bojovat by měl s Force Indií a Williamsem.

Williams (Massa 10./8. – Bottas -/14. – Nasr 14./-)

„Byl to dnes dobrý den, všechna vylepšení fungovala a zlepšila výkonnost, jak jsme čekali,“ hodnotil Massa. „Těžko říct, s kým budeme bojovat v závodě, protože se všechny týmy zlepšily. Pořád máme problémy s přilnavostí vzadu, od začátku sezóny se to zlepšilo, ale ještě to není ono. Pro tento víkend je nejlepší střední směs, protože na tvrdé jsme se trápili stejně jako všichni ostatní.“

Bottas řekl v podstatě to samé. „Měli jsme pozitivní den, protože vylepšení, která jsme sem přivezli, fungovala podle očekávání, ale těžko říct, jak si stojíme vůči ostatním týmům. Uvidíme zítra. Zadní část vozu byla na konci třetí zatáčky trochu nervózní a zadní vítr to ještě zhoršoval, také přilnavost byla v této zatáčce těžko zvladatelná. Neměl jsem všechny nové díly, protože je testoval Felipe pro srovnání, takže mám dobrý pocit, že moje auto bude zítra rychlejší.“

Lotus (Maldonado 8./9. – Grosjean 17./17.)

U Lotusu se lépe dařilo Maldonadovi. „Auto se dnes chovalo dobře a vypadá to, že se opravdu zlepšujeme. Udělali jsme víc práce na nastavení a bylo skvělé mít bezproblémový den.“ Venezuelan věří, že v sobotu ještě zrychlí.

Grosjean byl na tom opačně. „Dnešek byl frustrující, protože jsme měli celkem hodně malých problémů, kvůli kterým bylo těžké zajet čisté kolo a dobrý čas. Také to ztížilo hledání nastavení vozu, které mi vyhovuje. Pozitivní je, že na Pastorových kolech je vidět, že rychlost auto má. Pokud dokážeme všechno vyřešit a moje auto bude jezdit, jak má, měli bychom zítra v kvalifikaci dosáhnout dobrého výsledku.“

Toro Rosso (Vergne 13./12. – Kvjat 11./10.)

„Byl to produktivní pátek a s vyvážením jsem byl spokojený. Auto jezdilo spolehlivě na měkčí i tvrdší směsi, takže se nám podařilo získat hodně užitečných dat, které večer prostudujeme,“ komentoval Kvjat. „Mám dobrý pocit a doufám, že zítra v kvalifikaci budeme silní.“

Vergne dodal: „Nebyl to špatný pátek, i když nás čeká ještě hodně práce a musíme zítra pochopit určité věci. Pozitivní aspekt určitě je, že to s námi vypadá dobře v dlouhých jízdách, takže pokud se nám podaří přes noc zlepšit, mělo by to být zítra lepší.“

Tým zatím neví, proč Vergnovi upadlo zadní kolo v druhém tréninku, příčiny vyšetřuje.

Force India (Hülkenberg 12./11. – Pérez 9./16.)

Pro Hülkenberga zůstává otazníkem výdrž pneumatik, ale jinak byl spokojený. „Celkově vzato to byl pozitivní den a získali jsme všechny informace, které jsme z těchto dvou tréninků chtěli. Ještě nás čeká práce, abychom zlepšili výkonnost vozu, protože máme potenciál na zlepšení.“

Pérez měl těžší pátek. „Dnešek byl celkem náročný. Naše závodní rychlost vypadá dobře, ale bude klíčové se dobře kvalifikovat, protože předjíždění je na této trati vždy těžké.“ Mexičan potřebuje ještě zlepšit práci s pneumatikami, aby mu fungovaly, jak chce.

Sauber (Sutil 15./13. – Gutiérrez -/15. – Van der Garde 18./-)

Sauber si přivezl do Španělska přepracovaný a odlehčený vůz, ale spokojený byl jen Sutil. „Dnes jsme určitě udělali krok vpřed,“ řekl. „Dopoledne nebylo snadné hodnotit, protože jsme museli řešit drobné problémy. Ale z potenciálu našeho vozu jsem měl dobrý pocit a odpoledne se mi to potvrdilo. Moje rychlé kolo bylo OK, ale myslím, že se můžeme zlepšit v každé zatáčce. Pokud dokážeme zítra všechno implementovat, určitě máme šanci v zítřejší kvalifikaci skončit v první desítce. S dnešním výsledkem jsem spokojený. Ještě před sebou máme hodně práce, ale jdeme správným směrem.“

Gutiérrez se novou verzí vozu nesžil. „Celkově mi trvalo dlouho, než jsem se přizpůsobil podmínkám na trati a novému kompletu. V tuto chvíli si moc nevěřím. Nejsem moc spokojený s vyvážením auta. Měli jsme pár problémů s pohonnou jednotkou, takže jsme ztratili celkem dost času, kvůli čemuž je ještě těžší ve voze získat cit.“

Marussia (Bianchi 16./18. – Chilton 19./19.)

Chiltona zdržely problémy s pohonnou jednotkou, ale Marussii může těšit, že za sebou nechala svého největšího rivala Caterham. Chilton jezdil dopoledne kvůli srovnání se starými díly, Bianchi s novými. „Myslím, že jsme ukázali, že jsme s našimi úpravami dnes udělali pozitivní první krok. Nikdy z nich nedostanete hned vše, takže nás čeká ještě hodně práce, abychom pochopili, jak fungují a kde se můžeme zlepšit,“ řekl francouzský pilot.

Caterham (Kobajaši 21./20. – Ericsson 22./21.)

„Byl to pro nás těžký den, kvůli nedostatku přilnavosti jsme z auta nemohli dostat nic dobrého ani v jednom z tréninků,“ lamentoval Kobajaši. Kvůli těmto problémům bylo těžké i testování nových dílů. „Ale pár takových pátků jsme už letos měli a vždy jsme se v sobotu vrátili do boje, takže vím, že zítra můžeme být lepší,“ dodal.

Ericsson byl na tom stejně. „Podobně jako u Kamuje pro mě byl dominantní nedostatek přilnavosti v obou trénincích. Nemohl jsem na to ani trochu tlačit, protože jsem většinu dne přecházel z přetáčivosti do nedotáčivosti po celé kolo. Upřímně, bylo to jako jezdit na ledě, a to nechceme!“

Diskuse k článku

Napsat komentář