Pátek ve Spa: Přestávka Mercedes nezpomalila
V Belgii pokračuje po letní přestávce sezóna formule 1 a zdá se, že se rozložení sil nijak výrazně nezměnilo.
V Belgii pokračuje po letní přestávce sezóna formule 1 a zdá se, že se rozložení sil nijak výrazně nezměnilo.
V pátek byl za mercedesy třetí nejrychlejší Fernando Alonso, ale Ferrari mělo letos už několik dobrých pátků a pak se propadlo, takže o identitě nejbližšího pronásledovatele Stříbrných šípů s jistotou zatím hovořit nemůžeme. Velkou smůlu měl Sebastian Vettel, kterému došly motory. Každý další nový mu přinese trest. A konečně po veletočích u Marussie zůstává v závodní sedačce Max Chilton, který normálně absolvoval druhý trénink.
Mercedes (Hamilton 2./1. místo – Rosberg 1./2.)
Rosberg si myslí, že se náskok Mercedesu ztenčil. „Vypadá to, že znovu máme nejrychlejší auto, ale je to tu trochu jiné než na ostatních tratích. Zdá se, že se některé ostatní týmy přiblížily a my musíme trochu zapracovat na svojí rychlosti na rovinkách.“
Hamilton upozornil, že zamíchat pořadím může hlavně počasí. „Dopoledne to nebylo moc dobré, ale odpoledne se to určitě zlepšilo. Jako vždy nás večer čeká práce, ale celkově to dnes bylo OK. Oba tréninky byly suché, ale podle předpovědi má být zítra mokro, takže bylo důležité maximálně využít čas na trati, protože to mohly být naše poslední suché jízdy před závodem.“
Ferrari (Alonso 3./3./ – Räikkönen 5./15.)
Alonso byl sice třetí nejrychlejší, ale připomněl, že kvůli motoru nemůže mít moc vysoké ambice. „Na této trati a v Monze je hodně důležitý výkon agregátu. Víme, že neexistuje kouzelné řešení, nicméně se pokusíme všechno optimalizovat. Auto se chovalo, jak jsme očekávali podle simulací, a to je určitě pozitivní.“
Kimiho Räikkönena zdržovaly celý den technické potíže. „Těžký den, zkomplikovala ho série problémů, které nás stály cenný čas na trati. Dopoledne jsem měl problém s brzdami, ale jakmile jsme ho vyřešili, dokázali jsme si projít program naplánovaný pro první trénink. Nové díly, které jsme přivezli na tento závod, podle všeho fungují, ale teprve až porovnáme všechna data, dokážeme určit, co je nejlepší komplet pro zbytek víkendu. Odpoledne nám práci zkomplikoval problém s elektronikou, zabránil nám v provedení závodní simulace. Zítra můžeme očekávat rušný trénink, ve kterém uděláme maximum, abychom se připravili na kvalifikaci a závod.“
Williams (Massa 15./4. – Bottas 10./6.)
Od Williamsu se očekává, že bude ve Spa nejbližším soupeřem Mercedesu. Massa to potvrdil. „Viděli jsme degradaci u pneumatik, takže strategie bude klíčová a bude důležité být v závodě ve správnou dobu na správných pneumatikách,“ upozornil. „Mercedes pořád vypadá velmi silně a zdá se, že má náskok přede všemi, ale my bychom měli mít slušnou šanci bojovat o pódium. Potřebujeme dál zlepšovat auto v průběhu víkendu.“
Také Bottas míří vysoko. „Dnes jsme vyzkoušeli hodně nastavení, přineslo to několik dobrých výsledků. Budeme mít za cíl silný výsledek v kvalifikaci a závodě, protože tohle je trať, která našemu vozu vyhovuje. Vyvážení auta bylo od začátku dobré a podařilo se nám ho s postupem času vylepšit, ale ještě máme rezervy, které podle mě můžeme do neděle odemknout. Na měkčích pneumatikách jsem neodjel nijak zvlášť dobré kolo, ale čas, který jsem zajel, byl i tak konkurenceschopný, což je povzbudivé.“
McLaren (Button 4./5. – Magnussen 7./9.)
Kevin Magnussen konstatoval, že se Eau Rouge i letos projíždí na plný plyn, a to i s plnou nádrží. „Naše auto se tu chová celkem dobře, mohl jsem dnes na něj tlačit. Ale i tak ho ještě můžeme zlepšit, nebo doladit.“
Button prozradil, že je McLaren v prvním sektoru nejrychlejší, v posledním ztrácí jen desetinu, ale v tom prostředním sekundu. „Takže budeme muset trochu zapracovat na lepším vyvážení, snad se nám podaří zlepšit i v oblastech, ve kterých už silní jsme. Celkově bych řekl, že se tu naše auto řídí rozumně, ale okruh vyžaduje konfiguraci nízkého přítlaku, což pro nás znamená práci, hlavně na tvrdší pneumatice, na které se trochu trápíme. Nakonec chci jen říct něco o Eau Rouge. S naším nastavením na nízký přítlak je to, ehm, zajímavé. Auto se vám přetáčí ve více než 300 km/h a přiznávám, že jsem si do helmy v několika kolech zakřičel, hlavně s plnou nádrží. Ale na této trati máte horké chvilky pokaždé a jako vždy ve Spa jsou to skvělé zážitky, na další dva dny se těším.“
Toro Rosso (Kvjat 12./7. – Vergne 16./11.)
Italská stáj vykročila k dobrému víkendu. „Dopoledne jsme měli pár problémů s pohonnou jednotkou, které nám narušily program, nicméně naše výkonnost nevypadala špatně,“ chválil Vergne. „Odpoledne, když jsme zkoušeli jiné věci, jsme se asi nevydali správným směrem, ale teď máme jasnou představu o tom, co udělat pro zítřek. Pozitivní je, že se zdáme být konkurenceschopní v dlouhých jízdách, což je určitě povzbuzující pro zbytek víkendu. Celkově jsem spokojený, protože máme dobré aut a víme, jaké další kroky máme udělat.“
Zklamaný nebyl ani Kvjat. „Dnes jsem si jezdění na této trati opravdu užil a jsem spokojený s vozem a s tím, jak jsme si prošli program. Mezi tréninky jsme vylepšili vyvážení vozu a musím říct, že se na zítřek věřím. Doufáme, že dokážu pokračovat v tomto silném trendu a ještě víc se zlepšit.“
Red Bull (Ricciardo 9./8. – Vettel 11./-)
Vettela dnes opět potkaly problémy s motorem a přiznal, že minimálně jedna penalizace je ve zbytku sezóny nevyhnutelná. „Dnes jsem samozřejmě moc nejezdil, kromě pár kol dopoledne. Celkově je třeba dořešit hodně věcí a tady je důležité si zvyknout, protože každý rok je jiný. Je to dlouhé kolo, je tu hodně rychlých zatáček, proto je důležité mít rytmus, zatímco na pomalejších tratích to je asi trochu jednodušší.“
Ricciardo se obává, že ve Spa Red Bull nemá moc dobré vyhlídky. „Věděli jsme, že tu bude těžké se oddělit od středu pole, vidíme Force Indii, McLaren, Toro Rosso a pár dalších silných týmů. Snad zítra dokážeme zrychlit a odtrhnout se před nimi. Naše rychlost na dlouhé vzdálenosti je lepší než krátké jízdy, takže to není tak hrozné, pokud budeme mít dobrý závodní vůz, tak je v neděli vždy větší zábava.“
Sauber (Sutil 14./12. – Gutiérrez -/17. – Van der Garde 17./-)
Sutilovi se v pátek dařilo. „Byl to dobrý den a jezdění na mé oblíbené trati mě hodně bavilo. S naším dnešním programem jsem spokojený, protože jsme neměli žádné problémy dopoledne ani odpoledne. Vyvážení vozu bylo OK, ale ještě je tu několik oblastí, které potřebujeme optimalizovat.“
Gutiérrez si prožil těžký den. „Byl to pro mě velmi krátký pátek. Dopoledne jsem nejezdil, pak odpoledne jsme měli problémy s MGUK (kinetický motorgenerátor), což mě stálo druhý trénink. Alespoň jsem odjel pár kol. Musíme vyšetřit, co způsobilo ten incident. Teď se soustředím na zítra.“
Force India (Pérez 6./13. – Hülkenberg 8./10.)
Force Indii se ve Spa obvykle daří a jinak by tomu nemělo být ani letos. „Byl to dobrý den a hodně jsme se naučili o vyvážení a pneumatikách,“ hodnotil Pérez. „Rychlost v dlouhých jízdách vypadá OK, takže si myslím, že se můžeme těšit na slibný víkend. Snad se zítra dokážeme dostat do top 10, abychom se dostali do dobré pozice pro velké body v neděli.“
Ani Hülkenberg nebyl zklamaný. „Dnes to byl solidní den a v rámci našeho programu jsme udělali vše, co jsme chtěli, což je skvělý začátek víkendu. Auto okamžitě podávalo dobré výkony a získali jsme mnoho užitečných dat. Bude zajímavé, jaké zítra budou podmínky, počasí se tu může změnit velmi rychle, takže se nedá moc spoléhat na předpovědi.“
Lotus (Grosjean 13./14. – Maldonado 18./21.)
Maldonado měl odpoledne poměrně velkou nehodu, ale je v pořádku. „Byl jsem na rychlé (lékařské) kontrole a řekli, že jsem OK, pak jsem šel rovnou do garáže,“ popisoval. „Zdálo se to být velké, ale nebylo to velké. Hodně se mi protočila kola na výjezdu z deváté zatáčky a vyjel jsem na štěrk, problém začal na výjezdu ze zatáčky a ztratil jsem kontrolu nad autem. Nedalo se nic dělat. Těžko se řídí, bylo to první kolo, studené pneumatiky, trochu moje chyba, trochu auto, stane se.“ K výkonnosti dodal: „Od prvního tréninku jsme měli problémy s brzdami, vyřešili jsme je, auto nevypadalo špatně, máme šanci být blízko první desítce, pak se v závodě může stát cokoliv.“
Grosjeana potkaly odpoledne menší technické problémy. „Vzhledem k tomu, že jsme věděli, že tato trať bude náročná, soustředili jsme se hlavně na nalezení správné úrovně přítlaku a nastavení podle našich představ. Asi to bude těžký víkend, ale optimalizujeme každou část našeho kompletu. Nikdy nevíte, co se může stát ve Spa.
Marussia (Bianchi 19./16. – Chilton 18./- – Rossi 20./)
„Bylo dobré se vrátit do vozu a soustředit se na nadcházející víkend,“ prohlásil Chilton, který málem tento víkend vynechal. „Pro mě to byl odpoledne pozitivní trénink, převzal jsem program po Alexovi, který jezdil dopoledne a odvedl dobrou práci. Po změnách, které jsme provedli, se auto chová lépe, a jsem si jistý, že dokážeme pokračovat ve zlepšování našeho kompletu pro zítra a mít dobrý závod v neděli, snad pro tým dojedeme s oběma vozy na dobrých pozicích.“
Bianchi dodal: „Po dobrém začátku víkendu jsem rád, že jsem skončil na 16. místě. Je vždy příjemné závodit tady ve Spa, pro mě má tato trať samozřejmě speciální asociace, takže je příjemné se vrátit k závodění a vidět pozitivní znamení pro nacházející dny. Jsem spokojený s tím, kde jsem dnes skončil, hlavně s ohledem na vozy kolem mě.“
Caterham (Ericsson 22./19. – Lotterer 21./20.)
Pro Caterham byl velkou novinkou Andre Lotterer, který absolvuje svůj debut ve formuli 1 v 32 letech. „S dneškem jsem velmi spokojený. Dopolední trénink byl pro mě dobrý. Na auto jsem si zvykl celkem rychle a teď jen potřebuji vše optimalizovat podle jezdeckého stylu. Vzhledem k tomu, že to byla moje první jízda, šlo vše podle plánu a dokázal jsem získat cit pro řízení vozu. Teď potřebujeme takhle pokračovat a zlepšovat auto. Druhý trénink byl také dobrý a všechno šlo hladce, i když jsem musel skončit trochu dřív kvůli technickému problému. Na měkčích pneumatikách jsem se znovu učil, vyjel jsem a nevěděl, co očekávat, ale myslím, že to šlo velmi dobře. Dokázali jsme splnit plánovaný program, zlepšovat se a učit, pomalu jsme si hráli s autem. Odjeli jsme pár dlouhých jízd a já si začínám se vším rozumět, i když se pořád učím.“
Ericsson neměl tak hladký den. „Nezačalo to nejlépe, protože jsme dopoledne měli problémy s brzdami a pár dalších technických problémů, což nepotřebujeme. Nicméně jsem odjel celkem dost kol a získali jsme užitečná data pro víkend. Druhý trénink byl pro nás lepší, vyřešili jsme problémy s brzdami, což přineslo zlepšení, i když ještě musíme večer vyřešit pár dalších věcí, ale byl to pozitivní den.“
Diskuse k článku