Pátek v Rakousku: Letos poprvé nebyl nejrychlejší Mercedes, Ferrari opět hrozí

Po prvním dni na Red Bull Ringu se zdá, že formule 1 má zaděláno na jeden z nejvyrovnanějších víkendů letošního roku.

Zveřejněno 19. 06 2015 — Jan Pastorek

Po prvním dni na Red Bull Ringu se zdá, že formule 1 má zaděláno na jeden z nejvyrovnanějších víkendů letošního roku.

Páteční srovnání mezi týmy trochu zkazily technické problémy Sebastiana Vettela, nicméně Ferrari bylo blízko Mercedesu v dlouhých i krátkých jízdách. I když neznámou jako vždy zůstává množství paliva, situací by také mohlo ještě zamíchat počasí. Nicméně bylo to letos poprvé, co nejlepší čas druhého tréninku nezajel Mercedes.

Ferrari (Vettel 20./1. místo – Räikkönen 3./3.)

Vettela zradila v obou trénincích technika, takže přišel o hodně kol. „V autě je hromada senzorů a jeden nebyl spokojený, takže křičel,“ popisoval incident z druhého tréninku. „Tak jsem zpomalil, zajel do boxů a kluci se na to dívají. Nemám starosti. Tohle se občas stává. Víme, že máme dobré auto, funguje tu dobře. Neodjel jsem dnes moc kol, ale auto se chovalo dobře a bylo konkurenceschopné. Snad se Mercedesu budeme držet co nejvíc, pak to bude zajímavá kvalifikace.“

Ferrari tak nemohlo odjet dlouhou jízdu na měkčích pneumatikách, protože Räikkönen svoji sadu zničil probrzděním. „Je škoda, že jsem super měkké zničil a druhé auto nemohl odjet dlouhou jízdu, ale mělo by to být OK,“ komentoval Fin. „To se stává, nevyšlo to podle plánu, ale odjeli jsme dlouhou jízdu na měkkých a víceméně všechno bylo OK.“

Mercedes (Rosberg 1./2. – Hamilton 2./5.)

U Mercedesu si všímali hlavně Ferrari. „Starost nám dělají vždy, protože jsou naším nejbližším soupeřem, a tady na této trati je to velmi krátké kolo, takže si všichni budou přirozeně blíž,“ uvedl Rosberg. „A zdá se, že dnes byli rychlí. Vypadá to, že jsou blízko. V dlouhé jízdě byli ještě blíž, ale obecně jsou si tu všichni blíž a my potřebujeme opravdu perfektní víkend.“

Hamilton měl problémy se zajetím dobrého času. „Bylo to OK. Nebyl to nejlepší den. Auto je skvělé, akorát trať tu nemá moc velkou přilnavost. Byl to OK začátek, ne nejlepší, ale ani nejhorší. Měl jsem tu trochu přetáčivosti, ale mezi prvním a druhým tréninkem jsme auto určitě zlepšili. Nejsem si jistý, jak vypadá naše rychlost ve srovnání s ostatními. Data jsem neviděl, ale Ferrari vypadalo rychle, určitě je to vyrovnanější než na jiných okruzích.“

Lotus (Maldonado 12./4. – Grosjean -/7. – Palmer 14./-)

Grosjean měl opět jen jeden trénink, v tom prvním dostal jeho auto Palmer. „Auto se chovalo dobře, ale před kvalifikací a závodem mě ještě čeká práce. Vyvážení nebylo takové, jaké ho chci pro nejrychlejší jízdu na super měkkých pneumatikách, takže do kvalifikace musíme pokročit. Pastorovi to šlo ve stejných podmínkách dobře, takže je vidět, že můžu zrychlit. Pro závod musíme pracovat na nastavení, ale pro nadcházející víkend máme dobrý potenciál.“

Maldonado měl přímočarý pátek. „Byl to pozitivní den a je příjemné řídit E23 na tomto okruhu. Nenastalo žádné drama, prošli jsme si svůj program a dosáhli dobrého pokroku. Myslím, že je tu ve voze potenciál na ještě větší rychlost, pak by nám to mělo zítra a v závodě jít dobře. Těším se na to.“

Force India (Hülkenberg 13./6. – Pérez 10./10.)

„V odpoledním tréninku jsme se hodně zlepšili vůči tomu dopolednímu,“ chválil Hülkenberg. „Na voze jsme udělali změny, které se ukázaly být dobré a umožnily nám maximálně využít měkké pneumatiky, které našemu vozu pořád sedí. Se svojí rychlostí v dlouhých jízdách jsem spokojený, i když zatím nemám žádné srovnání s našimi soupeři, budu se na to muset podívat večer s inženýry.“

Oba piloti Force Indie poprvé dostali vylepšený motor Mercedes. „Z dnešní práce mám dobrý dojem,“ komentoval Pérez. „V obou trénincích jsme ukázali dobrou rychlost, i když jsme se Nico a já vydali různými směry s nastavením.“

Toro Rosso (Verstappen 8./8. – Sainz 11./11.)

„Den začal dobře. Měli jsme několik úprav, takže jsme první trénink využili pro jejich testování, a já jsem byl s tréninkem spokojený,“ popisoval Verstappen. „Časy na kolo nebyly špatné na obou směsích pneumatik. Škoda, že jsem byl v posledním sektoru zdržen, když jsem měl měkčí pneumatiky, jinak jsem mohl skončit výš. Takže jsem s dneškem spokojený.“

Sainzovi se dařilo méně. „Byl to náročný den. Tahle trať hodně klouže, nemá moc velkou přilnavost, ale celkově jsme jako tým udělali dobrou práci. Rozdělili jsme program pro oba vozy, co se přítlaku týče, a teď těžko soudit, co bude nejlepší pro zítřek, protože jedno nastavení funguje lépe pro kvalifikaci, druhé pro závod. Takže večer musíme udělat hodně analýz, abychom si vybrali nejlepší možnost.“

Sauber (Nasr 5./9. – Ericsson 15./13.)

„Celkově to byl dobrý den,“ konstatoval Nasr. „Byli jsme produktivní v obou trénincích při práci na našem programu. Je pozitivní vidět, že máme konkurenceschopnou rychlost a že ve srovnání s Montrealem mám dobrý pocit na brzdách. Vyvážení auta je také uspokojivé, takže si pro tento víkend věřím.“

Ericsson dodal: „Byl to pro nás tady na Spielbergu pozitivní den. Když srovnám naši výkonnost s Montrealem, je slibné, že jsme tu konkurenceschopnější. Testovali jsme různá nastavení na obou vozech, takže jsme získali zajímavá data, která večer analyzujeme.“

Red Bull (Kvjat 6./12. – Ricciardo 7./17.)

Red Bullu se v pátek moc nedařilo a nebylo to jen motorem. „Drolily se nám pneumatiky, je to kombinace chladného počasí a velmi hladkého povrchu tratě, způsobuje to tyhle problémy s předními pneumatikami,“ vysvětloval Ricciardo. „Vyřešíme to. Navíc s malým množstvím paliva jsem nedal dohromady pořádné kolo. Kdybych dal dohromady všechny sektory, byli bychom v první osmičce nebo devítce, což tenhle víkend očekáváme. Všechno dáme dohromady zítra a top osmička pro nás bude dobrým dnem.“ Při tom ale musí Ricciardo počítat s tím, že stejně jako Kvjat ztratí 10 míst za nasazení pátého motoru.

„Byl to pro nás relativně normální pátek a víme, že teď můžeme na pár věcech ještě zapracovat,“ uvedl Kvjat. „Pokud do zítra uděláme domácí úkoly, snad se zítra zlepšíme. Dokonce i s penalizacemi se musíme dál snažit, protože se v závodě může stát cokoliv. Tahle trať pro nás není jednoduchá, ale uděláme maximum.“

Williams (Bottas 4./14. – Massa 9./15.)

Odpoledne byl sice Williams dole, ale podle Bottase to bylo tím, že se soustředil na testování nových dílů. „Všechno fungovalo podle očekávání,“ hodnotil. „Poslední jízdu na měkčích pneumatikách s menším množstvím paliva narušil problém, který šetříme, ale na tvrdších to bylo dobré. V dlouhé jízdě to vypadalo dobře, i když jsem měl kolem sebe hodně aut. Rychlost nebyla špatná. Myslím, že budeme blízko, určitě stejně vysoko jako v předchozích závodech. Snad budeme blízko Ferrari a bojovat o startovní pozici v první trojce, to by byl dobrý cíl.“

Ani Massa nebyl úplně zklamaný, ale optimismus týmového kolegy nesdílí. „Na autě jsme všechno vyřešili a dlouhá jízda pak byla velmi dobrá. Bylo to OK, myslím, že to pro nás byl dobrý den. Čas na kolo se bohužel nedostavil, ale vzhledem k tomu, co jsme dělali, to nebylo důležité. Mercedes je velmi silný, i když Ferrari ukázalo, že je konkurenceschopné. Budeme mít před sebou těžký víkend, ale pamatuji si vše, co se stalo loni, spíš v kvalifikaci než závodě, ale pokusme se to zopakovat.“

McLaren (Alonso 17./16. – Button 16./18.)

Oba piloty McLarenu čeká těžký víkend, kvůli penalizacím budou startovat z konce pole. „Od prvního tréninku jsme se hodně zlepšili, ale vyvážení ani výkon jsme neměli. Druhý trénink byl v obou oblastech lepší, ale pak přišel problém se svíčkou, takže už jsem nemohl jezdit, snad to bude lepší zítra,“ řekl Button.

Alonso zkoušel na svém voze v druhém tréninku nové díly, Button je možná dostane v sobotu. Podle šéfa týmu Boulliera fungovaly podle očekávání.

Hlavní tak zůstává, že oba piloti budou startovat z konce roštu. A spolehlivost je pořád špatná. „Je to tak komplexní, ve formuli 1 dnes drobnosti brání vozům v jízdě,“ povzdechl si Alonso. „Špatné číslo v softwaru neumožní vozu zařadit první rychlost a zůstanete v garáži, dokud nezjistíte, že je to číslo špatné.“

Marussia (Stevens 18./19. – Merhi 19./20.)

Merhiho na chvíli zdržely technické problémy, což se odrazilo na jeho dopoledním čase. „Odpoledne to bylo snazší a ke konci tréninku přicházela rychlost, takže jsem si jistý, že se zítra dopoledne můžeme ještě zlepšit v rámci příprav na kvalifikaci.“

Stevens je pro rakouský víkend optimista. „Celkově to byl dobrý začátek víkendu, jsem pozitivní. Na našem programu jsme dnes odvedli dobrou práci a rychlost v krátkých jízdách se tu zdá být dobrá ve srovnání s vozy kolem nás. Ve srovnání s mclareny před námi jsme na tom dobře.“

Diskuse k článku

Napsat komentář